- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW Polo Trendline 1,0 MPI

3-cylindret harmoni


Af Søren Clauding – januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW Polo 1,0 i Motorradioen >>>


Det er ikke til at se det, hvis man ikke er kender. Men Volkswagen Polo fik en ansigtsløftning for et halvt års tid siden. Det er da også beskedne ydre tilretninger, der er tale om, men går man under lakken på Volkswagens kompakt-bil, er der mange fine nyheder. Som sådan er det måske ikke en helt anden bil, der er tale om, men næsten.

 

Den mest markante nyhed er en levende 75-hestes 1-liters benzinmotor med 3 cylindre. Den findes i flere varianter, også 60 hk er en option, men 75-hestes versionen kan absolut anbefales, den er helt i harmoni med bilens køreegenskaber og ikke mindst den følelse, man som fører har, når man sætter sig bag rattet.

 

500 kroner pr. hest

De 15 ekstra hestekræfter genererer kun en prisstigning på 7000 kroner – altså under 500 kroner for ”hver hest” – det er fundet for de penge, det vil enhver hestehandler eller polo-spiller kunne bekræfte.

 

Nu er en Polo ikke oplagt en bil for hestehandlere. Med sine 4,07 meter i længden er den snarere en bil for den up!-ejer, der har brug for mere plads. 280 liter bagageplads, der kan øges til en lille kubikmeter, er udmærket i klassen, især fordi det er muligt også at finde plads på bagsædet, ikke oceaner af plads, men man kan være der.

 

Trækvillig og vibrationsfri

Og netop hvis man fylder bilen op, har de 15 ekstra heste ekstra megen berettigelse. Den lille maskine trækker velvilligt, især i omdrejningsområdet fra 3000 til 4300 omdr./min., hvor drejningsmomentet er på sit højeste. Den brummer en smule, men er i det store hele forbavsende lydløs. Man fornemmer den karakteristiske 3-cylindrede lyd, men vibrationer er der ikke mange af – det har Volkswagen på fornem vis fået lagt en dæmper på.



Idéen med at køre 3-cylindret er naturligvis økonomisk og dermed også miljøkonsekvent. Man kan køre 20,8 km/l, udmærket for en såkaldt B-segment bil med benzindrift. Og samtidig slipper den så 108 g CO2 ud på kørt kilometer. Det er OK. Målt på præstationer mangler den måske lidt: de 100 km/t nås på 14,3 sekunder, men ved by-fart mangler man intet. Og Poloen kan faktisk flintre afsted med 173 km/t – vi gætter dog på, at det tager lidt tid at komme derop. Vi har ikke prøvet det…

 

Godt basisudstyr

Den prøvekørte variant var udrustet med basisudstyret, Trendline, som til en pris på 157.000 kroner indeholder temmelig mange usædvanlige elementer. Den byder f.eks. på træthedsregistrering, som holder øje med om førere falder i søvn bag rattet, den har multikollisionsbremse, som i tilfælde af kollision bremser bilen ned, når førerens fod måtte være smuttet væk fra bremsepedalen, den har City Emergency Brake, som hjælper til at bremse bilen ned ved hastigheder under 30 km/t.



Dertil kommer så mere kendt, men usædvanligt udstyr i en basis-version: Aircondition og fartpilot, og da bilen desuden var forsynet med Volkswagens særlige DK-pakke til 8000 kroner, havde man også elektriske sidespejle med varme, fjernbetjening af centrallåsen, sædevarme, forlygtevasker og opvarmede sprinklerdyser, som bestemt er en fordel, når frosten måtte sætte ind.

 

Sjovere gennem kurverne

Alle sikkerhedssystemerne afholdt vi os fra at afprøve i praksis, men vi gætter på at de virker. Til gengæld fik man det lille plus med, sammen med den lille motor, at Poloen er 110 kg lettere end den tilsvarende bil med dieselmotor, som man givet ville finde på at købe netop for at spare brændstof.

 

Vægtbesparelsen ligger på forenden og dermed er bilen lidt sjovere gennem kurverne – og fortsat stabil ved motorvejsfart. Den er affjedret som Volkswagen nu har for vane at gøre det, bestemt, men ikke ukomfortabelt. Mindre ujævnheder kan man fornemme og dermed har man også udmærket føling med kørebanen. De større ujævnheder sejler Poloen henover, ganske bekvemt.


Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet, kør med og oplev hvordan den lille 1-liters benziner fungerer i VW Polo.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

Imponerende rækkevidde med den økonomiske benzinmotor - og tanken var ikke engang helt fuld...


Model:

VW Polo Trendline 1,0 MPI

Listepris:

Kr. 156.998

Motor og transmission:

3 cyl. 1-liters benzinmotor, 75 hk. 95 Nm/3000-4300 omdr./min. 5 MIT. Stop-start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,3 sek./ 173 km/t/ 20,8 km/l /108 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

280 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multikollisionsbremse. Træthedsregistrering. City Emergency Brake. Multijusterbart Centrallås. Aircondition. El-sideruder for. Fartpilot. Isofix. Galvaniseret karrosseri. Varmedæmpende grøntonede side- og bagruder. AUX indgang.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt