VW Polo 1,0 i
Motorradioen >>>
Det er ikke til at se det, hvis man ikke er kender.
Men Volkswagen Polo fik en ansigtsløftning for et
halvt års tid siden. Det er da også beskedne ydre
tilretninger, der er tale om, men går man under
lakken på Volkswagens kompakt-bil, er der mange fine
nyheder. Som sådan er det måske ikke en helt anden
bil, der er tale om, men næsten.
Den mest markante nyhed er en levende 75-hestes
1-liters benzinmotor med 3 cylindre. Den findes i
flere varianter, også 60 hk er en option, men
75-hestes versionen kan absolut anbefales, den er
helt i harmoni med bilens køreegenskaber og ikke
mindst den følelse, man som fører har, når man
sætter sig bag rattet.
500 kroner pr. hest
De 15 ekstra hestekræfter genererer kun en
prisstigning på 7000 kroner – altså under 500 kroner
for ”hver hest” – det er fundet for de penge, det
vil enhver hestehandler eller polo-spiller kunne
bekræfte.
Nu er en Polo ikke oplagt en bil for hestehandlere.
Med sine 4,07 meter i længden er den snarere en bil
for den up!-ejer, der har brug for mere plads. 280
liter bagageplads, der kan øges til en lille
kubikmeter, er udmærket i klassen, især fordi det er
muligt også at finde plads på bagsædet, ikke oceaner
af plads, men man kan være der.
Trækvillig og vibrationsfri
Og netop hvis man fylder bilen op, har de 15 ekstra
heste ekstra megen berettigelse. Den lille maskine
trækker velvilligt, især i omdrejningsområdet fra
3000 til 4300 omdr./min., hvor drejningsmomentet er
på sit højeste. Den brummer en smule, men er i det
store hele forbavsende lydløs. Man fornemmer den
karakteristiske 3-cylindrede lyd, men vibrationer er
der ikke mange af – det har Volkswagen på fornem vis
fået lagt en dæmper på.
Idéen med at køre 3-cylindret er naturligvis
økonomisk og dermed også miljøkonsekvent. Man kan
køre 20,8 km/l, udmærket for en såkaldt B-segment
bil med benzindrift. Og samtidig slipper den så 108
g CO2 ud på kørt kilometer. Det er OK. Målt på
præstationer mangler den måske lidt: de 100 km/t nås
på 14,3 sekunder, men ved by-fart mangler man intet.
Og Poloen kan faktisk flintre afsted med 173 km/t –
vi gætter dog på, at det tager lidt tid at komme
derop. Vi har ikke prøvet det…
Godt basisudstyr
Den prøvekørte variant var udrustet med
basisudstyret, Trendline, som til en pris på 157.000
kroner indeholder temmelig mange usædvanlige
elementer. Den byder f.eks. på træthedsregistrering,
som holder øje med om førere falder i søvn bag
rattet, den har multikollisionsbremse, som i
tilfælde af kollision bremser bilen ned, når
førerens fod måtte være smuttet væk fra
bremsepedalen, den har City Emergency Brake, som
hjælper til at bremse bilen ned ved hastigheder
under 30 km/t.
Dertil kommer så mere kendt, men usædvanligt udstyr
i en basis-version: Aircondition og fartpilot, og da
bilen desuden var forsynet med Volkswagens særlige
DK-pakke til 8000 kroner, havde man også elektriske
sidespejle med varme, fjernbetjening af
centrallåsen, sædevarme, forlygtevasker og opvarmede
sprinklerdyser, som bestemt er en fordel, når
frosten måtte sætte ind.
Sjovere gennem kurverne
Alle sikkerhedssystemerne afholdt vi os fra at
afprøve i praksis, men vi gætter på at de virker.
Til gengæld fik man det lille plus med, sammen med
den lille motor, at Poloen er 110 kg lettere end den
tilsvarende bil med dieselmotor, som man givet ville
finde på at købe netop for at spare brændstof.
Vægtbesparelsen ligger på forenden og dermed er
bilen lidt sjovere gennem kurverne – og fortsat
stabil ved motorvejsfart. Den er affjedret som
Volkswagen nu har for vane at gøre det, bestemt, men
ikke ukomfortabelt. Mindre ujævnheder kan man
fornemme og dermed har man også udmærket føling med
kørebanen. De større ujævnheder sejler Poloen
henover, ganske bekvemt.
|