Det er intet under, at vores kolleger på Penge &
Privatøkonomi har udnævnt VW Passat til årets
firmabil. Som Variant er den desuden særdeles
rummelig og byder på en fin kombination af
alsidighed, funktion og gode køreegenskaber.
VW Passat Variant er ganske enkelt en sund og
fornuftig firmabil. Det gælder uanset man vælger
basismodellen til 335.000 kroner eller topvarianten
til over 600.000. Den prøvekørte model havde
topudstyr (Highline) og 170-hestes dieselmotor. Den
står i 550.000 kroner – et pænt beløb, men også et
beløb, der giver meget bil for pengene.
Langt på literen
En del af prisen tjenes ind på brændstoføkonomien.
15,6 km/l med en 170-hestes diesel er rigtig godt.
Ved konstant landevejsfart kommer man tæt på de 20.
Sat i forhold til de 170 hk er det også meget, meget
godt.
Hestekræfterne er nemlig en vigtig faktor i en
Passat Variant. Plus momentet, naturligvis, for en
dieselmotor. Det er på 350 Nm over et bredt
omdrejningsområde og tilsammen giver det både en fin
brændstoføkonomi og et godt fartpotentiale. 220
km/t, 0-100 km/t på 8,8 sekunder er tal, der taler
deres eget sprog. Men det er også tal, man har lyst
til at omsætte i praksis, fordi bilen kører så godt.
Turbo dieselmotoren er baseret på VW’s såkaldte
pumpe-dyse teknologi, hvor der individuelt ved hver
cylinder er monteret en pumpe og en dyse. Til
sammenligning føres brændstoffet i en common-rail
motor gennem et enkelt rør med bare én kompressor. I
praksis mærkes der ikke nogen forskel.
Fast affjedring
Affjedringen er fast, typisk tysk. Det sker lidt på
bekostning af affjedringskomforten men styringen og
kurveegenskaberne vinder. Det gør køresikkerheden
dermed også. Støjniveauet er overraskende beskedent
og fornemmelsen af ”diesel” eksisterer næsten ikke.
Den prøvekørte model havde ikke bare automatgear men
Volkswagens særlige DSG gear. Det er et gear med
dobbeltkobling, som resulterer i verdens hurtigste
gearskifte. Når der skal skiftes gear – og det sker
enten automatisk eller manuel/sekventielt – har den
uvirksomme kobling bragt sig i position, så den
tager over og kobler til det højere gear, ligeså
snart den indtil da virksomme kobling kobler ud.
Dermed er man i gear ligeså hurtig som man er ude af
det og det giver en fantastisk effekt og bidrager
også til køresikkerheden, fordi man kun i brøkdele
af et sekund er uden træk på forhjulene.
Overvældende plads
Teknisk er en Passat altså i topklasse. Det er dens
konstruktion i det hele taget. Der er næsten
overvældende meget plads i kabinen. Både på bagsædet
og i bagagerummet. Regulær og tilgængelig plads,
nemme indstigningsforhold og tilgængeligheden
genspejles i den elektriske bagklap, der blot skal
aktiveres – så klarer den resten selv.
Udstyrsniveauet i Highline er helt i
overensstemmelse med navnet. Det
|