- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Passat Variant 170 hk TDI DPF Highline Aut. DSG

Sund og fornuftig firmabil


Tekst: Søren Clauding - november 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er intet under, at vores kolleger på Penge & Privatøkonomi har udnævnt VW Passat til årets firmabil. Som Variant er den desuden særdeles rummelig og byder på en fin kombination af alsidighed, funktion og gode køreegenskaber.

 

VW Passat Variant er ganske enkelt en sund og fornuftig firmabil. Det gælder uanset man vælger basismodellen til 335.000 kroner eller topvarianten til over 600.000. Den prøvekørte model havde topudstyr (Highline) og 170-hestes dieselmotor. Den står i 550.000 kroner – et pænt beløb, men også et beløb, der giver meget bil for pengene.

 

Langt på literen

En del af prisen tjenes ind på brændstoføkonomien. 15,6 km/l med en 170-hestes diesel er rigtig godt. Ved konstant landevejsfart kommer man tæt på de 20. Sat i forhold til de 170 hk er det også meget, meget godt.

 

Hestekræfterne er nemlig en vigtig faktor i en Passat Variant. Plus momentet, naturligvis, for en dieselmotor. Det er på 350 Nm over et bredt omdrejningsområde og tilsammen giver det både en fin brændstoføkonomi og et godt fartpotentiale. 220 km/t, 0-100 km/t på 8,8 sekunder er tal, der taler deres eget sprog. Men det er også tal, man har lyst til at omsætte i praksis, fordi bilen kører så godt. Turbo dieselmotoren er baseret på VW’s såkaldte pumpe-dyse teknologi, hvor der individuelt ved hver cylinder er monteret en pumpe og en dyse. Til sammenligning føres brændstoffet i en common-rail motor gennem et enkelt rør med bare én kompressor. I praksis mærkes der ikke nogen forskel.



 

Fast affjedring

Affjedringen er fast, typisk tysk. Det sker lidt på bekostning af affjedringskomforten men styringen og kurveegenskaberne vinder. Det gør køresikkerheden dermed også. Støjniveauet er overraskende beskedent og fornemmelsen af ”diesel” eksisterer næsten ikke.

 

Den prøvekørte model havde ikke bare automatgear men Volkswagens særlige DSG gear. Det er et gear med dobbeltkobling, som resulterer i verdens hurtigste gearskifte. Når der skal skiftes gear – og det sker enten automatisk eller manuel/sekventielt – har den uvirksomme kobling bragt sig i position, så den tager over og kobler til det højere gear, ligeså snart den indtil da virksomme kobling kobler ud. Dermed er man i gear ligeså hurtig som man er ude af det og det giver en fantastisk effekt og bidrager også til køresikkerheden, fordi man kun i brøkdele af et sekund er uden træk på forhjulene.



 

Overvældende plads

Teknisk er en Passat altså i topklasse. Det er dens konstruktion i det hele taget. Der er næsten overvældende meget plads i kabinen. Både på bagsædet og i bagagerummet. Regulær og tilgængelig plads, nemme indstigningsforhold og tilgængeligheden genspejles i den elektriske bagklap, der blot skal aktiveres – så klarer den resten selv.

 

Udstyrsniveauet i Highline er helt i overensstemmelse med navnet. Det

 


 

 

 


 

understreger det enkle og elegante design men er en smule overgearet, når det kommer til ACC – automatisk afstandsregulering. ACC regulerer afstanden til bilen foran og gør kolonnekørsel til en afslappende affære. Hvis ikke det var fordi de andre bilister ikke kan holde afstand. Selv indstillet på den korteste afstand til bilen foran er der – fornuftigt nok i øvrigt – plads nok til at andre kan smutte ind foran og det gør de. ACC er i trit med færdselsloven som de virkelige forhold ikke er.

 

ACC er ekstraudstyr – standardudstyret inkluderer sportssæder, el-justerbart førersæde, læderrat, fuldautomatisk 2-zone klimaanlæg, regnsensor, justerbar sædevarme, cruisecontrol, AUX-IN stik til ipod og MP3 afspiller, antenne integreret i rude, skilem plus al det ”almindelige som eksempelvis ESP, EDS, Isofix, tagræling og fjernbetjent centrallås.


Tagræling er standardudstyr og det samme er kommunikationsboksen på taget.


Modelnavn:

VW Passat Variant 170 hk TDI DPF Highline Aut. DSG

Listepris:

Kr. 549.910

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l. turbodiesel, 170 hk/350 Nm v. 1750-2500 o./min. 6 gear – DSG.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk:

8.8 sek/217 km/t/15,6 km/l

Længde:

4,77 m

Bagagerum:

603 liter

Diverse:

ESP. ASR. EDS. Fjernbetjent centrallås. El-førersæde. Justerbar sædevarme. El-ruder for og bag. Regnsensor. 2 X Isofix. El-parkeringsbremse. Cruise control. 2-zone klimaanlæg.



Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt