- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltests: VW Passat 2,0 TDI 140 hk Trend


Folke-Passat med personlighed

Af Søren Clauding - marts 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen koncernen har lidt af en opgave: Fire vigtige modellinier: VW, Audi, Skoda og Seat. Biler i alle størrelser og som sådan indbyrdes konkurrenter, hvis det alene gjaldt størrelse og præstationer. Så den tyske bilfabrik har besluttet, at Audi skal være de sportslige high-tech biler, Skoda skal være de pris attraktive fornuftsbiler, Seat de lidt sofistikerede og sportslige brugsbiler og Volkswagen…tjah, et eller andet derimellem. Måske det, som navnet siger: En bil for folket.

 

”Folket” må være dem, der er flest af. Det kan en bil meget let miste sin særegne identitet ved. Det var lige præcis sket for den hidtidige generation af den store mellemklassebil, Passat. Men så tog designerne fat.

 

Fuldendte detaljer

Den seneste generation har fået sin egen personlighed. Den er ingen Audi, i hvert fald ikke en Skoda og Seat er der heller ikke noget af. Tekniske set måske, men designet er blevet Passats helt eget. Særdeles vellykket. En fuldendt videreførelse af de velkendte gode egenskaber, ikke mindst formidable pladsforhold, pakket ind i elegance og potens. Den nye Passat har bred appel og er samtidig unik.

 

Desuden har Volkswagen designerne tilført bilen et utal af elegante, næsten fuldendte detaljer. De næsten skjulte frontrudeviskere kendes fra Golf’en og giver et roligt udsyn gennem forruden. Indvendige greb i bagagerumsklappen i stort set hele bilens bredde er utrolig lette at benytte sig af. Den kolossale benplads ved bagsædet er overført fra forgængeren suppleret af et stort, regulært bagagerum som gør Passat til en ideel rejsevogn.

 

Kørehjælpemidler

Elektrisk parkeringsbremse, som udløses, når man sætter i gear og træder på speederen og en kombination af ESP og traction control (ASR), som ved hjælp af elektronisk differentiale spær (EDS) forener sportslige køreegenskaber med den sikkerhed, som de førstnævnte hjælpemidler står for. Kræfterne bevares på begge de trækkende hjul og sikrer optimalt vejgreb. Passat lægger ikke i sig selv op til sportslig kørsel, men går man til den, svigter den ikke og er faktisk en spændende bil at køre.

 

Kræfter er der nok af i den prøvekørte udgave med 2-liters turbo dieselmotor: 140 hk, der føles af mange flere. Mest på grund af en flot momentkurve, der holdes oppe langt ud over det maksimale moment mellem 1800 og 2500 omdrejninger. Det var lige før vi troede, at det var 170-hestes versionen, vi havde fået finger i, men nej:

 

Pumpe-dyse

Hemmeligheden ligger nok i, at Volkswagen stædigt holder fast i pumpe-dyse teknikken i stedet for common-rail. Det er antagelig medvirkende til den store præcision i forbrændingen, som foruden kræfter medfører en usædvanlig blid og støjdæmpet motorgang. Engang imellem betaler stædighed sig, men om løsningen er den billigste er nok mere tvivlsomt. Billig for køberen, måske. For de 410.000 kroner, man forlanger for bilen herhjemme, er en fuldt konkurrencedygtig pris. Og driftsøkonomien med et opnåeligt gennemsnit på 16-17 km/l gør konkurrenterne heller ikke bedre.

 

Men det er givet vis ikke billigt for Volkswagen.

 

Sikkerheden

Sikkerheden i en Passat ligger både i køreegenskaber og i diverse hjælpemidler som ESP etc. Men går det galt, går det næppe helt galt, for Passat har også scoret fem stjerner i EuroNCAP og en række enkelt elementer gør deres til at sikre fører og passagerer.

 

Udstyrsniveauet er også højt, selv i basismodellen ”Trend”. Det, som denne model mangler, er ikke meget andet end el-drevne bageste sideruder!

 

Modelnavn:

VW Passat 2,0 TDI 140 hk Trend

Pris:

Kr. 407.899

Motor:

4 cyl. 2,0 l. turbodiesel, 140 hk/320 Nm

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

benzinøk:

9.8 sek/209 km/t/16,8 km/l

Længde:

4,77 m

Bagagerum:

565 liter

Div. udstyr:

ESP. ASR. EDS. El-ruder for. 2 X Isofix.El-parkeringsbremse. Cruise control. Klimaanlæg.

Elektronisk spærredifferentiale er med til at sikre sportslige køreegenskaber og et solidt vejgreb. Foto: Vivi Siiger.

 

Den nye VW Passat er elegant og helt anderledes end søstermodellerne i VW-koncernen. Foto: Vivi Siiger.

 

 Bagagerummet er stort og regulært. Klappen er ophængt i bøjler, som føres ind i karrosseriet uden at knuse bagagen. Foto: Vivi Siiger.

 

 

Dieselmotoren på 140 hestekræfter er meget kraftfuld, dynamisk – og økonomisk.

 

 

 

Link til importørens website >>>> 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt