Volkswagen koncernen har lidt af en opgave: Fire
vigtige modellinier: VW, Audi, Skoda og Seat. Biler
i alle størrelser og som sådan indbyrdes
konkurrenter, hvis det alene gjaldt størrelse og
præstationer. Så den tyske bilfabrik har besluttet,
at Audi skal være de sportslige high-tech biler,
Skoda skal være de pris attraktive fornuftsbiler,
Seat de lidt sofistikerede og sportslige brugsbiler
og Volkswagen…tjah, et eller andet derimellem. Måske
det, som navnet siger: En bil for folket.
”Folket” må være dem, der er flest af. Det kan en
bil meget let miste sin særegne identitet ved. Det
var lige præcis sket for den hidtidige generation af
den store mellemklassebil, Passat. Men så tog
designerne fat.
Fuldendte detaljer
Den seneste generation har fået sin egen
personlighed. Den er ingen Audi, i hvert fald ikke
en Skoda og Seat er der heller ikke noget af.
Tekniske set måske, men designet er blevet Passats
helt eget. Særdeles vellykket. En fuldendt
videreførelse af de velkendte gode egenskaber, ikke
mindst formidable pladsforhold, pakket ind i
elegance og potens. Den nye Passat har bred appel og
er samtidig unik.
Desuden har Volkswagen designerne tilført bilen et
utal af elegante, næsten fuldendte detaljer. De
næsten skjulte frontrudeviskere kendes fra Golf’en
og giver et roligt udsyn gennem forruden. Indvendige
greb i bagagerumsklappen i stort set hele bilens
bredde er utrolig lette at benytte sig af. Den
kolossale benplads ved bagsædet er overført fra
forgængeren suppleret af et stort, regulært
bagagerum som gør Passat til en ideel rejsevogn.
Kørehjælpemidler
Elektrisk parkeringsbremse, som udløses, når man
sætter i gear og træder på speederen og en
kombination af ESP og traction control (ASR), som
ved hjælp af elektronisk differentiale spær (EDS)
forener sportslige køreegenskaber med den sikkerhed,
som de førstnævnte hjælpemidler står for. Kræfterne
bevares på begge de trækkende hjul og sikrer
optimalt vejgreb. Passat lægger ikke i sig selv op
til sportslig kørsel, men går man til den, svigter
den ikke og er faktisk en spændende bil at køre.
Kræfter er der nok af i den prøvekørte udgave med
2-liters turbo dieselmotor: 140 hk, der føles af
mange flere. Mest på grund af en flot momentkurve,
der holdes oppe langt ud over det maksimale moment
mellem 1800 og 2500 omdrejninger. Det var lige før
vi troede, at det var 170-hestes versionen, vi havde
fået finger i, men nej:
Pumpe-dyse
Hemmeligheden ligger nok i, at Volkswagen stædigt
holder fast i pumpe-dyse teknikken i stedet for
common-rail. Det er antagelig medvirkende til den
store præcision i forbrændingen, som foruden kræfter
medfører en usædvanlig blid og støjdæmpet motorgang.
Engang imellem betaler stædighed sig, men om
løsningen er den billigste er nok mere tvivlsomt.
Billig for køberen, måske. For de 410.000 kroner,
man forlanger for bilen herhjemme, er en fuldt
konkurrencedygtig pris. Og driftsøkonomien med et
opnåeligt gennemsnit på 16-17 km/l gør
konkurrenterne heller ikke bedre.
Men det er givet vis ikke billigt for Volkswagen.
Sikkerheden
Sikkerheden i en Passat ligger både i køreegenskaber
og i diverse hjælpemidler som ESP etc. Men går det
galt, går det næppe helt galt, for Passat har også
scoret fem stjerner i EuroNCAP og en række enkelt
elementer gør deres til at sikre fører og
passagerer.
Udstyrsniveauet er også højt, selv i basismodellen
”Trend”. Det, som denne model mangler, er ikke meget
andet end el-drevne bageste sideruder!
Modelnavn: |
VW Passat 2,0 TDI 140 hk
Trend |
Pris: |
Kr. 407.899 |
Motor: |
4 cyl. 2,0 l. turbodiesel,
140 hk/320 Nm |
Præstationer 0-100
km/t/topfart/
benzinøk: |
9.8 sek/209 km/t/16,8 km/l |
Længde: |
4,77 m |
Bagagerum: |
565 liter |
Div. udstyr: |
ESP. ASR. EDS. El-ruder for.
2 X Isofix.El-parkeringsbremse. Cruise
control. Klimaanlæg. |
|