- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltest: VW Passat BlueMotion:

Ikke helt ude i det blå!


Tekst: Søren Clauding – juni 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Normalt forbinder man miljøhensyn med den grønne farve. Volkswagen har taget et bredere syn på sagen og skabt begrebet ”BlueMotion” med sigte på den blå himmel og det blå hav. Det projekt er ikke helt ude i det blå.



Tvært imod. For VW dokumenterer, at man kan komme meget langt med henblik på ressourcehensyn og CO2 udledning med få indgreb – uden egentlig prisforøgelse. Men bilisten skal lege med. Der gives køb på komfort og fart præstationer, omkostningen er dog minimal samtidig med at fortjenesten er stor.

 

Helt almindelig bil

Passat BlueMotion er en helt almindelig Passat. Næsten da, for man har gjort ting, som man med vilje har undgået i en almindelig Passat. Målet er en nedsættelse af brændstofforbruget og det sker ved nogle få, men radikale indgreb.

 

For det første har man sænket frihøjden med 15 mm. Det svarer til den sænkning, man ofte forbinder med sportsundervogne. Resultatet er en fastere affjedring – men samtidig også en bedre styrepræcision.



Forringet affjedringskomfort

For det andet har man monteret dæk med mindre rullemodstand. Dæk dimensionerne er uforandrede og dermed er undervognen ligeså velafstemt som i en almindelig Passat, men den ringere rullemodstand er også opnået gennem et højere dæktryk. Resultatet er mindre affjedringsvirkning og dermed en endnu fastere undervogn.

 

VW hævder, at vejgrebet er det samme med de andre dæk. Vi er ikke helt sikre, men den sænkede undervogn kompenserer til en vis grad for det nedsatte vejgreb, så oplevelsen ikke påvirkes nævneværdigt.

 

11 procent bedre

Desuden har man justeret på aerodynamikken, så luftmodstanden er blevet mindre og man har ændret på motorstyringen, så man har kunnet øge gearingen i de tre øverste af de i alt fem gear. Resultatet: godt 11 procents forbedring af brændstoføkonomien eller i tørre tal: 19,6 km pr. liter dieselolie kører den i øvrigt velkendte 105-hestes 1,9 liters turbodieselmotor i BlueMotion trim mod 17,5 km/l i den ordinære udgave.

 

Prisforskellen i anskaffelsesøjeblikket er godt 5000 kroner og det tjenes hurtigt ind på den bedre brændstoføkonomi, så det vælter ingenting.

 

Billig langtur

En Passat er en typisk langtursbil. Stor, rummelig, velindrettet med et kolossalt bagagerum, der yderligere kan forøges, hvis man erstatter reservehjulet med et lappekit.

 

Fint nok, men fungerer det i praksis – er tallene ikke blot teoretiske, målt på en maskine?

 

Vi tjekkede Passat Blue Motion på en langtur. 3000 kilometer igennem Europa med så høj fart som


 overhovedet mulig, dvs. hvad der var forsvarligt og indenfor rammerne af færdselsloven.

 

Overbevisende resultatet:

I gennemsnit kørte Passat’en 16 km/l. Ved konstant motorvejsfart på 130 km/t, målt over et par hundrede kilometer, kørte den 19 km/l. Ved 195 km/t køres ca. 12 km/l og ved bykørsel kommer man let over det officielle tal på 14,9 km/l.

 

Vores anden store skepsis på forhånd gjaldt motoreffekten: 105 hk i en stor bil med forlænget gearing. Det lød sløvt. Passat Blue Motion er ingen racer, men 0-100 km/t klares på 12,1 sekunder – det samme som den ordinære Passat. Men hvad så, når man passerer de 100 og fortsætter i de forlængede 3. 4. og 5. gear? Helt OK. Selv i 5. gear ved 160 km/t er der trækkraft tilbage og man savner ikke meget, især ikke set i lyset af den tætte trafik på det europæiske vejnet.

 

Passat er en perfekt langtursbil, med BlueMotion filosofien bliver den også samfundskorrekt.


Model:

VW Passat BlueMotion TDI Trendline

Listepris:

Kr. 371.198

Motor og transmission:

4 cyl. 1,9 l. 105 hk – 250 Nm v. 1900 omdr./min. 5 gear. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/ Topfart/

Brændstoføk/ CO2:

12,1 sek/193 km/t/

19,6 km/l 136 g/km

Længde:

4,77 m

Bagagerum:

565 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for. El-parkeringsbremse. Isofix. Galvaniseret karrosseri. 


Link til importøren


"Bagagerumsknuserne" - bøjlerne, der holder bagagerumsklappen, er elegant ført ind i deres eget kammer, så de aldrig får liv til at leve op til deres øgenavn.

Førerpladsen er pæn og alting let overskueligt. Vi måtte dog på langturen tape vinduesdefrosterne til, fordi de ikke kunne lukkes og konstant ville forsyne os med airconditioneret luft - også selvom vi blot ønskede luft via indtaget under frontruden.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt