Normalt forbinder man miljøhensyn med den grønne
farve. Volkswagen har taget et bredere syn på sagen
og skabt begrebet ”BlueMotion” med sigte på den blå
himmel og det blå hav. Det projekt er ikke helt ude
i det blå.
Tvært imod. For VW dokumenterer, at man kan komme
meget langt med henblik på ressourcehensyn og CO2
udledning med få indgreb – uden egentlig
prisforøgelse. Men bilisten skal lege med. Der gives
køb på komfort og fart præstationer, omkostningen er
dog minimal samtidig med at fortjenesten er stor.
Helt almindelig bil
Passat BlueMotion er en helt almindelig Passat.
Næsten da, for man har gjort ting, som man med vilje
har undgået i en almindelig Passat. Målet er en
nedsættelse af brændstofforbruget og det sker ved
nogle få, men radikale indgreb.
For det første har man sænket frihøjden med 15 mm.
Det svarer til den sænkning, man ofte forbinder med
sportsundervogne. Resultatet er en fastere
affjedring – men samtidig også en bedre
styrepræcision.
Forringet affjedringskomfort
For det andet har man monteret dæk med mindre
rullemodstand. Dæk dimensionerne er uforandrede og
dermed er undervognen ligeså velafstemt som i en
almindelig Passat, men den ringere rullemodstand er
også opnået gennem et højere dæktryk. Resultatet er
mindre affjedringsvirkning og dermed en endnu
fastere undervogn.
VW hævder, at vejgrebet er det samme med de andre
dæk. Vi er ikke helt sikre, men den sænkede
undervogn kompenserer til en vis grad for det
nedsatte vejgreb, så oplevelsen ikke påvirkes
nævneværdigt.
11 procent bedre
Desuden har man justeret på aerodynamikken, så
luftmodstanden er blevet mindre og man har ændret på
motorstyringen, så man har kunnet øge gearingen i de
tre øverste af de i alt fem gear. Resultatet: godt
11 procents forbedring af brændstoføkonomien eller i
tørre tal: 19,6 km pr. liter dieselolie kører den i
øvrigt velkendte 105-hestes 1,9 liters
turbodieselmotor i BlueMotion trim mod 17,5 km/l i
den ordinære udgave.
Prisforskellen i anskaffelsesøjeblikket er godt 5000
kroner og det tjenes hurtigt ind på den bedre
brændstoføkonomi, så det vælter ingenting.
Billig langtur
En Passat er en typisk langtursbil. Stor, rummelig,
velindrettet med et kolossalt bagagerum, der
yderligere kan forøges, hvis man erstatter
reservehjulet med et lappekit.
Fint nok, men fungerer det i praksis – er tallene
ikke blot teoretiske, målt på en maskine?
Vi tjekkede Passat Blue Motion på en langtur. 3000
kilometer igennem Europa med så høj fart som |