- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltests: VW Jetta 2,0 TDI Sportline


Mere end en forlænget Golf

Af Søren Clauding - juni 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW Jetta ser man ikke mange af i trafikken. Egentlig synd, for fordommen om, at den blot er en forlænget Golf med udvendigt bagagerum holder ikke i praksis. Ikke helt i hvert fald.

 

Fra midterstolpen og fremefter er Jetta en Golf. Men bagud er bilen hel redesignet og Golfen er uigenkendelig. Hér er der snarere tale om en Passat. En ganske elegant bil i øvrigt – langt mere elegant end Golf-modellen.

 

I Jetta er der rigtig god kabineplads, præcis som i en VW Passat for 10 år siden. Et kæmpe bagagerum og alt er regulært og velfungerende.

 

Kostbar

Men Jetta har et problem med prisen. Den billigste udgave koster 300.000 kroner – det er meget for en bil uden det helt store synlige udstyr.

 

Den prøvekørte udgave havde 2-liters dieselmotor. Den koster 310.000 kroner og det passer såmænd nogenlunde ind i niveauet hos konkurrenterne. Men i forhold til hvad de andre kan tilbyde af udstyr til samme pris er Jetta’en for dyr.

 

Fortræffeligheder under huden

Man skal i hvert fald under huden på den for at få øje på mange af fortræffelighederne: Indbygget antenne i ruden, galvaniseret karrosseri, håndgreb under den tæppe beklædte bagagerumsklap i hele klappens bredde, posekrog i bagagerummet og nedfældelige bagsæderyglæn, der kan låses, så indbrud i kabinen ikke automatisk indebærer adgang til bagagerummet.

 

Så skal det da også lige siges, at, til den pris er der tale om Sports-udgaven, som bl.a. har nogle fantastisk gode sportssæder og andre lignende fordele – og så prisen lidt mere spiselig, men man bliver ikke grovæder af det.

 

Komfortabel og sportslig

Til gengæld vil mange sikkert kunne brænde varm på køreegenskaberne. VW Jetta er ideel til langture, fordi den på én gang er fast affjedret og samtidig komfortabel. Har man lyst til at komme lidt hurtigt omkring hjørnerne er oplevelsen meget positiv. Det er selvsagt ikke anbefalelsesværdigt, at lave udskridninger på offentlig vej. Men bilen kan gøre det på en utrolig behagelig, glidende facon, så man både oplever farten og samtidig føler sig ganske tryg. En anden usynlig men mærkbar egenskab er det elektroniske differentialespær, som har sin andel i fornøjelsen, når det går stærkt.

 

I praksis er det den slags, som går ind under begrebet aktiv sikkerhed, for man bliver ikke sendt af vejen på grund af bilens evner, hvis der opstår en kritisk situation i trafikken. I øvrigt er Jetta udstyret med 8 airbags.

 

Pumpe/dyse diesel

Motoren er en sag for sig selv, for her er tale om en 2-liters turbodiesel med den pumpe-dyse teknik, som Volkswagen sværger til. Filosofien er, at man ved individuelt at regulere brændstof/luft tilførslen til hver cylinder, kan optimere forbrændingen. Om den teknik er så meget bedre end den almindelig benyttede commonrail teknologi skal vi lade være usagt. To ting kan man fastslå: Motoren virker fortræffelig og rimelig civiliseret trods et meget stort drejningsmoment. Og man kan let køre mere end 20 kilometer på en liter dieselolie ved motorvejsfart – det kompenserer lidt for den høje anskaffelsespris.

 

Dieselmaskinen er imidlertid ikke mindre støjende end andre under acceleration, men den er rimelig lydsvag ved konstant fart - hvad der givet vis også har med en effektiv lyd dæmpning at gøre.

 

Link til importøren

VW Jetta er en traditionel sedan men mere end blot en Golf med udvendigt bagagerum.

 

Bagagerumsklappen åbner højt og bagagerummet er både stort og regulært.

 

Den tæppebeklædte bagagerumsklaps indvendige håndgreb strækker sig næsten i hele klappens bredde.

 

Instrumentpanelet er typisk VW Golf - hér er ligheden stort set 100 procent.

 

VW Jetta er en ret elegant mellemklassebil.


 

Model:

VW Jetta 2,0 TDI Sportline

Pris:

Kr. 409.297 incl. moms

Motor:

4 cyl. 2 l. turbodiesel med pumpe/ dyse teknik. 140 hk – 320 Nm ved 1750 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

9,7 sek/207 km/t/

18,2 km/l

Længde:

4,55 m

Bagagerum:

527 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 8 airbags. Multijusterbart læderrat. Halvautomatisk klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Sportssæder. Sædevarme. Galvaniseret karrosseri. Isofix forberedelse. 12 V i bagagerum.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt