VW Jetta ser man ikke mange af i trafikken. Egentlig
synd, for fordommen om, at den blot er en forlænget
Golf med udvendigt bagagerum holder ikke i praksis.
Ikke helt i hvert fald.
Fra midterstolpen og fremefter er Jetta en Golf. Men
bagud er bilen hel redesignet og Golfen er
uigenkendelig. Hér er der snarere tale om en Passat.
En ganske elegant bil i øvrigt – langt mere elegant
end Golf-modellen.
I
Jetta er der rigtig god kabineplads, præcis som i en
VW Passat for 10 år siden. Et kæmpe bagagerum og alt
er regulært og velfungerende.
Kostbar
Men Jetta har et problem med prisen. Den billigste
udgave koster 300.000 kroner – det er meget for en
bil uden det helt store synlige udstyr.
Den prøvekørte udgave havde 2-liters dieselmotor.
Den koster 310.000 kroner og det passer såmænd
nogenlunde ind i niveauet hos konkurrenterne. Men i
forhold til hvad de andre kan tilbyde af udstyr til
samme pris er Jetta’en for dyr.
Fortræffeligheder under huden
Man skal i hvert fald under huden på den for at få
øje på mange af fortræffelighederne: Indbygget
antenne i ruden, galvaniseret karrosseri, håndgreb
under den tæppe beklædte bagagerumsklap i hele
klappens bredde, posekrog i bagagerummet og
nedfældelige bagsæderyglæn, der kan låses, så
indbrud i kabinen ikke automatisk indebærer adgang
til bagagerummet.
Så skal det da også lige siges, at, til den pris er
der tale om Sports-udgaven, som bl.a. har nogle
fantastisk gode sportssæder og andre lignende
fordele – og så prisen lidt mere spiselig, men man
bliver ikke grovæder af det.
Komfortabel og sportslig
Til gengæld vil mange sikkert kunne brænde varm på
køreegenskaberne. VW Jetta er ideel til langture,
fordi den på én gang er fast affjedret og samtidig
komfortabel. Har man lyst til at komme lidt hurtigt
omkring hjørnerne er oplevelsen meget positiv. Det
er selvsagt ikke anbefalelsesværdigt, at lave
udskridninger på offentlig vej. Men bilen kan gøre
det på en utrolig behagelig, glidende facon, så man
både oplever farten og samtidig føler sig ganske
tryg. En anden usynlig men mærkbar egenskab er det
elektroniske differentialespær, som har sin andel i
fornøjelsen, når det går stærkt.
I
praksis er det den slags, som går ind under begrebet
aktiv sikkerhed, for man bliver ikke sendt af vejen
på grund af bilens evner, hvis der opstår en kritisk
situation i trafikken. I øvrigt er Jetta udstyret
med 8 airbags.
Pumpe/dyse diesel
Motoren er en sag for sig selv, for her er tale om
en 2-liters turbodiesel med den pumpe-dyse teknik,
som Volkswagen sværger til. Filosofien er, at man
ved individuelt at regulere brændstof/luft
tilførslen til hver cylinder, kan optimere
forbrændingen. Om den teknik er så meget bedre end
den almindelig benyttede commonrail teknologi skal
vi lade være usagt. To ting kan man fastslå: Motoren
virker fortræffelig og rimelig civiliseret trods et
meget stort drejningsmoment. Og man kan let køre
mere end 20 kilometer på en liter dieselolie ved
motorvejsfart – det kompenserer lidt for den høje
anskaffelsespris.
Dieselmaskinen er imidlertid ikke mindre støjende
end andre under acceleration, men den er rimelig
lydsvag ved konstant fart - hvad der givet vis også
har med en effektiv lyd dæmpning at gøre.
Link til importøren |