- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Volkswagen Golf Variant 2,0 TDI BMT Highline

Golf for alle pengene


Af Søren Clauding – april 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW Golf Variant i Motorradioen


Hvad gør man, når man er brændt varm på en VW Golf, kikker i bagagerummet, kaster et blik på familien og konstaterer, at der er for lidt plads? Man køber da bare en stationcar – eller en Variant, som det hedder på VW-sprog.

 

Det er nemlig det særlige ved en Golf Variant, at den helt igennem er en Golf. Visuelt, funktionelt og ikke mindst hvad køreegenskaberne angår. Naturligvis er den længere end den almindelige 5-dørs Golf (30 cm) og dermed er balancen en smule anderledes, men med ensartet læs er forskellen ikke den store.

 

Kantet design giver mere plads

En stationcar køber man mest pga. pladsmulighederne. Og hér er man bedre stillet med en Golf Variant end f.eks. en SEAT Leon ST, der er bygget på samme tekniske platform som Golf’en. Til trods for, at dimensionerne er de samme, er der lidt mere plads i Golf Variant. Det har givetvis med designet at gøre, Golf’en lukrerer på, at den er mere kantet, og dermed har man altså også i plads-sammenhæng gavn af den funktion, som altid har været et kendetegn for VW Golf.

 

Det oplever man også i mange detaljer. Bagsæderyglænene kan f.eks. udløses via et greb i bagagerummet, hvorpå de lægger sig ned i næsten flad position og man disponerer over et næsten fladt bagagerumsgulv. I den prøvekørte Highline version var der også monteret bagagerums-net, som indgår i den kasse, som desuden indeholder bagagerumsdækkenet. Nettet kan spændes op bag nakken på bagsædepassagererne og øger anvendelsesmuligheden af bilen.


 


Sikkerheds- og pladsfordel

Normalt er det ikke anbefalelsesværdigt, at undlade at anvende bagagerumsdækkenet, simpelthen fordi en kraftig opbremsning, i yderste instans en kollision f.eks. med en forankørende, vil kunne få løse genstande i bagagerummet til at flyve fremad i bilen. De holdes væk fra passagerafsnittet, så man i praksis kan læsse højere end bagagerumsdækkenet kan klare.

 

Det er dog temmelig meget plads, man har til rådighed. Ikke færre end 605 liter og det kan øges til 1620 liter – men så bliver det meget naturligt uden bagagerums-net.

 

Masser af trækkraft

Foruden bagagekapaciteten er Golf’en udstyret med (flotte) blanke tagbøjler og har man brug for anhænger, kan den prøvekørte udgave med 150 diselheste i maskinrummet klare op til 1800 kg.

 

Motoren er kraftig, den præsterer et drejningsmoment på 320 Nm i et temmelig bredt omdrejningsområde fra 1750-3000 omdr./min. Det giver fine fartpræstationer (0-100 km/t på under 9 sekunder), men også masser af kræfter, når bilen fyldes op. Med to personer i bilen kan den køre næsten 24 km/l – det er også et ret pænt tal.



God balance

Imidlertid er dieseludgaven 100 kg tungere end tilsvarende modeller med benzinmotorer. Den vægt ligger fortrinsvis på forakslen og her er det givet vis en fordel, at Golf’en har det, der kaldes en XDS elektronisk spærredifferentiale. Det svarer lidt til det, andre kalder Torque Vectoring Control, et system som fordeler kræfterne optimalt mellem de trækkende hjul og stabiliserer bilen.

 

Den større vægt fortil er også en fordel, hvis man virkelig læsser bagagerummet – så bevarer bilen sin naturlige balance – og vejgrebet i fedtet føre bliver også bedre, fordi man har større vægt på de trækkende hjul.

 

Udstyr og komfort for alle pengene

I øvrigt var testbilen udstyret med 17” alufælge og lavprofildæk i stedet for de 16” fælge, der er standard. Det ville normalt gå ud over affjedringskomforten, men, gætter vi på, netop fordi vægte fortil er større, skal fjedrene arbejde lidt mere og derved bevares den bestemte, men gode affjedring, som også er en af Golf-familiens kendetegn.

 

Den billigste Golf Variant koster 240.000 kroner. Den prøvekørte 2-liters diesel med Highline udstyr er prissat til 386.000 kroner. Det giver ikke bare ”Golf for alle pengene” men også ”Udstyr for alle pengene”. Foruden alufælgene også 2-zone klimaanlæg, sportssæder, sædevarme, tågeforlygter med drejefunktion, el-sidespejle med varme, træthedsregistrering (genialt på den lange seje ferietur, hvor resten af familien sover), fartpilot, multifunktions læderrat og meget, meget mere.

 


Model:

Volkswagen Golf Variant 2,0 TDI BMT Highline

Listepris:

Kr. 386.097

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 320 Nm/1750-3000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 218 km/t/ 23,8 km/l /108 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

605-1620 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESC. HDC. CBC. Hillholder. 16” alufælge. Tågeforlygter med drejefunktion. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt