Hvis man nu er vild med en VW Golf, men pladsbehovet
er blevet for stort, så har Volkswagen en løsning
ved hånden: Den hedder VW Golf Sportsvan. Navnet er
en smule misvisende, men budskabet er klart. Man kan
bare se på bilen og forstå, at der er tale om en
Golf med ekstra meget plads.
En ret genial løsning, for bilen er bygget på samme
tekniske platform som den almindelige Golf, den nye
såkaldte MQB platform. MQB står for Modularer
Querbaukasten. På almindelig dansk betyder det, at
der er tale om en fleksibel platform, som i dette
tilfælde er blevet forlænget med 5 cm, målt på
akselafstand. Karrosseriet er blevet 17 cm længere
og det giver selvsagt noget mere plads.
Kører som en Golf
Sportvan-varianten er også blevet højere, 1,58 meter
måler den i højden. Det giver et højere tyngdepunkt
og man kunne frygte, at det ville påvirke
køreegenskaberne radikalt. Det er imidlertid ikke
tilfældet. Naturligvis har man ikke helt samme
nærhed til kørebanen, men faktisk er Volkswagen
kommet ret godt i mål med Sportsvan’en, hvis
køreegenskaber i det store hel ligner dem, man
oplever i an almindelig Golf.
Golf Sportsvan har mange fine brugsrigtige
løsninger. Eksempelvis kan bagsædet skydes 18 cm
frem og tilbage. Det giver en meget stor grad af
fleksibilitet og bagagerummet, der i forvejen er på
ikke mindre end 500 liter, kan forstørres til 1520
liter, hvis man vil give afkald på de bageste
siddepladser.
Gode siddepladser for og bag
Det kan så være lidt svært, for der er så god plads
på det bagsæde, at når man først sidder der, har man
ikke lyst til at sidde andre steder. Nå,
overdrivelse fremmer forståelsen og selvfølgelig er
forsæderne fremragende, bekvemme og oven i købet kan
også passagersædet justeres i højden. Har man brug
for at transportere genstande på op til 2,4 meter
kan bilen desuden leveres med nedfældeligt
forsæderyglæn.
Den prøvekørte variant havde Volkswagens udmærkede
1,6 liters TDI diesel under motorhjelmen. Den yder
110 hestekræfter og et drejningsmoment på 250 Nm,
når det er på sit højeste. Det er det så over et
meget bredt omdrejningsområde fra 1500 til 3000 omdr./min
og den flade momentkurve er i virkeligheden
vigtigere end det absolutte maksimum, for det giver
smidighed, trækvillighed og især en forbilledlig
letkørthed. Desuden er brændstoføkonomi tallet på
25,6 km/l nemmere at opnå i praksis.
Meget for pengene
Den billigste Sportsvan koster 260.000 kroner. Den
prøvekørte Highline variant godt 100.000 kroner
mere, men man får meget ud af de ekstra penge,
udover det obligatoriske sponsorat af den danske
stat.
Udstyret omfatter 2-zone klimaanlæg, det førnævnte
højdeindstillelige passagersæde, fartpilot, 2-zone
klimaanlæg, tågeforlygter og finesser som
el-opvarmede sprinklerdyser, så vinduesviskerne
hurtigt kan frigøres fra forruden, når de måtte være
frosset fast.
Testbilen var yderligere forsynet med bakkamera og
p-sensorer for og bag – udstyr, der indgår i den
såkaldte DK-pakke til 12.000 kroner. Og testbilen
nød også godt af adaptiv fartpilot såvel som
Volkswagens berømmede City Emergency Brake system.
|