Hvis din Volkswagen Golf er blevet for lille til
størrelsen på familiemedlemmerne, så fortvivl ikke:
Golf Plus klarer sagen.
Det lyder som en reklametekst fra 70’erne, men et
faktum er det, at Volkswagen Golf Plus er en
almindelig Golf. Den er blot meget mere rummelig,
fordi rummelighed hér har fået højeste prioritet hos
VW designerne – det er ikke tilfældet med den
almindelige Golf, hvor dynamik, visuelt design og
køreoplevelse er opnået, lidt på bekostning af
f.eks. pladsforholdene på bagsædet.
Men, der er én forskel til: VW Golf Plus, den model,
der er på markedet lige nu, er teknisk baseret på
femte generation af VW Golf. Den nyeste Golf er
sjette generation. Det gør naturligvis en forskel.
Men, da forskellen mellem femte og sjette Golf
generation primært ligger alle andre steder end i
undervognen, og da undervognen er det punkt, hvor
Golf Plus har hentet mest fra den ”almindelige”
Golf, har det i praksis ingen betydning. Det er
formentlig også årsagen til, at Volkswagen ikke har
meget travlt med at forynge Golf Plus.
Lige i øjet
Og det er der da heller ingen andre grunde til. Golf
Plus er bestemt en ung bil, en bil der appellerer
til familien, hvor de ældste af de yngste er ved at
være fuldvoksne men stadig er en del af den nære
hverdag. De har brug for plads, de har brug for
bevægelsesfrihed og da Golf Plus designet er et af
de mest vellykkede af den kategori af kompakte,
rummelige mellemklassebiler, sidder den lige i øjet.
Den prøvekørte udgave, udrustet med den ultra
økonomiske 122 hestes 1,4 TSI motor gør det oven i
købet muligt at køre 14-15 kilometer på en liter benzin (i praksis) – hvilket bl.a. skyldes, at
luftmodstanden, bilens rummelighed taget i
betragtning, er særdeles lav (cW=0,31).
Køredynamikken kan bl.a. beskrives gennem
præstationstallene: 0-100
km/t på 10,2 sekunder og en næsten retlinet momentkurve mellem 1500 og 4000
omdr./min. Det er bare rigtig flot.
Komfortabel
På landevejen er bilen komfortabel, ikke så fast,
som man normalt oplever typiske tyske køreegenskaber
– men styrepræcisionen er på plads og
sidevindsfølsomheden moderat. Selvfølgelig kan det
lidt høje tyngdepunkt mærkes gennem kurverne, en
Golf Plus er ingen racer, men det havde ingen vel
heller forestillet sig at den skulle være…
Støjniveauet er i øvrigt bemærkelsesværdigt lavt –
præcis som man forestiller sig det skal være i en
bil i 300.000 kroners prisklassen, men som
konkurrenterne bestemt ikke altid kan tilbyde. En
del af forklaringen findes formentlig i den lave
luftmodstand som giver mindre vindstøj.
Op til 1,5 kubikmeter
Og så er der det, det hele trods alt drejer sig om,
grunden til at man bygger en forstørret udgave af VW
Golf: Pladsen!
Bagtil disponerer man over et regulært bagagerum på
395 liter. Det kan forøges helt op til
1,5 kubikmeter og giver derigennem store variationsmuligheder. Bagsædet
kan reguleres, også i længderetningen, dermed kan
der findes utallige indstillingsvariationer.
Bagagerummet er forsynet med dobbeltbund, så man kan genne
værdifulde ting lidt af vejen og under det er der
plads til et reservehjul (som kan tilkøbes).
Bagklappen slår højt op, så man kan stå i læ under
den i regnvejr.
|