VW Golf GTI Performance i Motorradioen
Den ikoniske Volkswagen Golf GTI har en overmand. En
Golf GTI. Men med tilnavnet ”Performance” har man
skabt bilen for den, der ikke kan få nok. Og stykker
man tingene rigtigt sammen, behøver spasen ikke
koste en formue ekstra.
I virkeligheden behøver man ikke gøre sig besværet
at stykke tingene anderledes sammen. For den
listeprissatte forskel på Golf GTI og Golf GTI
Performance er sølle 20.000 kroner. Når man bevæger
sig i området omkring den halve million, er 20.000
kroner jo ikke meget. Især ikke når merværdien er så
stor. Og hér ser vi så bort fra at to tredjedele
spadserer direkte ned i den danske statskasse.
Flere hestekræfter er ikke det hele
For de 20.000 kroner ekstra, som GTI’ens overmand
koster, får man 10 ekstra hestekræfter på toppen,
men nok så væsentligt: effektkurven er anderledes,
så man får mere ud af hestekræfterne undervejs op i
omdrejningerne. I tørre præstations-tal er
forskellen dog beskeden: 100 km/t klares officielt
en tiendedel af et sekund hurtigere. Og da vi
prøvede den ”almindelige” GTI for nylig (læs
prøvekørslen af VW Golf GTI hér >>>), havde vi
fornøjelsen af Volkswagens eminente ”DSG”
dobbeltkoblingsgear, som skifter hurtigere end noget
menneske kan gøre det. Så i praksis vil forskellen
mellem de to varianter nok være ikke eksisterende.
Imidlertid har GTI Performance en anden fordel, som
især i praksis vil sende den langt hurtigere ud af
kurverne og op i fart end ”lillebror”: Et
elektronisk styret mekanisk Haldex
spærredifferentiale.
Kræfter efter behov
Spærredifferentialet sikrer, at hestekræfterne får
lov at arbejde dér, hvor der er brug for dem, altså
på det hjul, der har bedst vejgreb. Og på ujævne
danske provinsveje, med skiftende vejbelægning,
under skiftende vejrforhold, kan man ikke køre
hurtigt, uden at spærredifferentialet konstant er på
arbejde.
Da det som nævnt er elektronisk styret, er
virkningen ekstrem præcis og dosseringen hele tiden
den rette. Resultatet er en ultra stabil styring og
som fører kan man boltre sig med det vævre køretøj
endnu lettere end man kan med den almindelige GTI.
Meget sikker
Det gør det ikke alene muligt at køre hurtigt, det
løfter også sikkerhedsniveauet og dermed er Golf GTI
Performance ikke bare en hurtig bil men også en
meget sikker bil.
I sammenligning med GTI’en forleden var der i øvrigt
en række andre forskelle, udover DSG gear versus
6-trins manuelt gearskift.
Performance udgaven havde kun tre døre i stedet for
fem (kan også købes med fem). I teorien burde det
give en lidt større karrosseristivhed til fordel for
3-dørs udgaven en smule vægtforskydning frem imod
forhjulene.
Et er teori, et andet praksis
I praksis vil vi ikke påstå, at kunne mærke forskel.
Så skal de to biler prøves op imod hinanden under
helt ens kørselsforhold. Med andre ord: Volkswagen
har i opsætningen af de to biler måske justeret
undervognen en anelse. Hvis ikke det er tilfældet,
må det være den fine MQB-platform, som skal
tilskrives æren for de fine køreegenskaber.
En anden forskel var, at Performance udgaven var
udrustet med 18” alufælge (ekstraudstyr) – som
naturligvis giver større styrepræcision og reduceret
sidevindsfølsomhed, men normalt også ville forværre
affjedringskomforten. Det var imidlertid ikke
tilfældet. Hemmeligheden ligger måske i
finjusteringen af affjedringskomforten – vi kan bare
konstatere, at selvom det handler om en
”præstations-version”, kan den også bruges til anden
end at fartpræstere. Den er helt brugbar også til
hverdagskørsel…
Køreglæde dag og nat
Sidst men ikke mindst skal BiXenon lyset nævnes. Det
har naturligvis ingen fysisk betydning for bilens
præstationsniveau, men i allerhøjeste grad for
førerens, og så længe han også har noget at skulle
have sagt, er det ret hensigtsmæssigt, at han har
fuldt overblik over situationen, også når mørket
falder på.
I øvrigt er regnestykket ganske morsomt at forholde
sig til: Med manuelt gear og tre døre er listeprisen
for en Golf GTI Performance 478.000 kroner. Med
DSG-gear og fem døre koster en Golf GTI 594.000
kroner. Vi ved godt, hvad vi ville vælge, for sandt
at sige er bagsædet ikke det rette sted at befinde
sig, når man kører, som en Golf GTI lægger op til…
Og man kan køre mange glade kilometer for
prisforskellen på de 16.000 kroner.
|