Det er lidt af en genistreg, Volkswagen har begået
med Eos-modellen. Dens lige findes ganske enkelt
ikke. Man kan så diskutere, om der er det store
behov for en bil som VW Eos. Men nu eksisterer den
som en mulighed og konstruktionen – den er
usædvanlig genial.
Efter at foldetag til en vis grad var blevet hver
mands eje, blev det klart, at det højest var to
mands eje – ad gangen. For der er ikke plads til
flere i en bil med foldetag. Ikke en traditionel bil
med foldetag i hvert fald. Typisk er der et sæde
omme bag i med stort set ingen benplads. Hvad det så
er der for – måske for et syns skyld. Men sådan kan
man vist ikke tænke hos Volkswagen.
En mellemting
Det var blevet det samme, hvis VW havde taget en
Golf og udstyret den med foldetag. Taget kræver
plads, når det foldes væk og pladsen tages fra
bagagerummet – og fra bagsædepassagerne. Og en
Passat – det ville godt nok være et stort foldetag,
man så skulle have i bagagerummet. Det var heller
ikke gået, så VW har bygget en egen platform til Eos.
Én der passer til bilen og til formålet.
På bagsædet er der plads til to – så hér er der
altså tale om en bil med plads til fire, som de
fleste personbiler har det.
Panorama skydetag
Over de fire åbner der sig et panoramaglastag, hvis
de vil det. Et fantastisk lysindfald. Andre
bilproducenter har skabt idéen med panorama
glastaget, men Volkswagen har gjort det ultimative:
De har udstyret Eos med et panoramaglastag, der kan
åbnes.
Det er nemlig handikappet ved andre glastage. De
giver lys, lys giver lyst til luft og så er der kun
sideruderne tilbage. Men altså ikke i en Eos.
Et ekstra led
Glastaget kan åbnes – men hvordan hænger det sammen
med et foldetag. Det er det kunststykke, Volkswagen
har begået. Ved at skyde frontruden længere frem, er
der så at sige blevet både behov for og plads til et
ekstra led og dermed en ekstra sektion. Så kan
trylleriet gennemføres: Et tryk på en knap og taget,
med glastag, soltag og hele molevitten glider stille
og roligt på plads i bagagerummet.
Derude bagtil er der virkelig tale om et bagagerum.
Også hér har Volkswagen fået mest mulig ud af
situationen: der er virkelig plads til bagage, også
når taget er foldet væk. Det er et andet af de
problemer, konkurrenterne ikke har taget hånd om.
|