- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volkswagen Eos 2,0 Turbo FSI

Usædvanlig genial


Tekst: Søren Clauding - august 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er lidt af en genistreg, Volkswagen har begået med Eos-modellen. Dens lige findes ganske enkelt ikke. Man kan så diskutere, om der er det store behov for en bil som VW Eos. Men nu eksisterer den som en mulighed og konstruktionen – den er usædvanlig genial.

 

Efter at foldetag til en vis grad var blevet hver mands eje, blev det klart, at det højest var to mands eje – ad gangen. For der er ikke plads til flere i en bil med foldetag. Ikke en traditionel bil med foldetag i hvert fald. Typisk er der et sæde omme bag i med stort set ingen benplads. Hvad det så er der for – måske for et syns skyld. Men sådan kan man vist ikke tænke hos Volkswagen.

 

En mellemting

Det var blevet det samme, hvis VW havde taget en Golf og udstyret den med foldetag. Taget kræver plads, når det foldes væk og pladsen tages fra bagagerummet – og fra bagsædepassagerne. Og en Passat – det ville godt nok være et stort foldetag, man så skulle have i bagagerummet. Det var heller ikke gået, så VW har bygget en egen platform til Eos. Én der passer til bilen og til formålet.

 

På bagsædet er der plads til to – så hér er der altså tale om en bil med plads til fire, som de fleste personbiler har det.



Panorama skydetag

Over de fire åbner der sig et panoramaglastag, hvis de vil det. Et fantastisk lysindfald. Andre bilproducenter har skabt idéen med panorama glastaget, men Volkswagen har gjort det ultimative: De har udstyret Eos med et panoramaglastag, der kan åbnes.



Det er nemlig handikappet ved andre glastage. De giver lys, lys giver lyst til luft og så er der kun sideruderne tilbage. Men altså ikke i en Eos.

 

Et ekstra led

Glastaget kan åbnes – men hvordan hænger det sammen med et foldetag. Det er det kunststykke, Volkswagen har begået. Ved at skyde frontruden længere frem, er der så at sige blevet både behov for og plads til et ekstra led og dermed en ekstra sektion. Så kan trylleriet gennemføres: Et tryk på en knap og taget, med glastag, soltag og hele molevitten glider stille og roligt på plads i bagagerummet.



Derude bagtil er der virkelig tale om et bagagerum. Også hér har Volkswagen fået mest mulig ud af situationen: der er virkelig plads til bagage, også når taget er foldet væk. Det er et andet af de problemer, konkurrenterne ikke har taget hånd om.

 


 

 


Multi-variabel

Resultat: en lukket bil med plads til fire og stor bagage, en åben bil med plads til fire og rimelig meget bagage og stort set alting derimellem. Det er genialt.

 

Fornøjelsen koster penge. Den prøvekørte model var udstyret med 2n 200-hestes 2-liters turbomotor og prisen er 560.000 kroner. Men det er det samme, som flere af de tyske kolleger skal have for flere af deres kreationer i samme størrelse og med en masse hestekræfter. Eos holder sig ikke tilbage, ikke med den motor i hvert fald, så det er egentlig ikke så galt.

 

Dokumentation

Spørgsmålet er måske, om Volkswagen så tjener penge på Eos. Uden at have undersøgt sagen er Eos nok ikke den bedste forretning, VW har lavet. Ikke isoleret betragtet. Men i en større sammenhæng. Vi forestiller os, at designerne i Wolfburg har lænet sig tilbage i kontorstolen og set på alle de foldetagsbiler, de andre har præsteret. Derpå har de startet deres cad/cam anlæg alt imens de har udbrudt: Nu skal vi vise dem, hvordan sådan en bil skal se ud. Det er på almindelig dansk: Investering i fremtiden.

 

behøver vi at tilføje, at vindsuset i cockpittet er styret efter alle kunstens regler, så man ikke får hår i øjnene. At køreegenskaberne fuldt lever op til en bil, der kan nå 100 km/t på 7,8 sekunder og køre over 230 km/t. Sportsundervogn, letmetalfælge og en glimrende aerodynamik siger det hele. Og så kan man for resten køre 12 kilometer på en liter benzin – ikke dårligt af en 200-heste personbil.

 


Model:

VW Eos 2,0 Turbo FSI

Listepris:

Kr. 561.216

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. 200 hk, 280 Nm v. 1800-5000 omdr./min. 6 trins manuel gearkasse.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

Brændstoføk:

7,8 sek/232 km/t/ 12,0 km/l

Længde:

4, m

Bagagerum:

450 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. EDS. El-foldetag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder. Cruise-control. Sportssæder med varme. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Isofix. Galvaniseret karrosseri.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt