- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Caddy Maxi Life 2,0 TDI

Golf til syv


Tekst: Søren Clauding – oktober 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad nu, når man er brændt varm på en VW Golf, men familien er blevet for stor. Ja, så længe den ikke er større end syv personer har Volkswagen selv løsningen: En Golf med vokseværk, en VW Caddy Maxi Life.

 

I virkeligheden er VW Caddy Maxi en varevogn. Men Volkswagen har forvandlet den til en syv personers personbil. Måske er det for meget at kalde den for en stor Golf. Men lighederne er til at tage at føle på, hele vejen igennem.

 

Ligner søskendeflokken

For det første har den en slående lighed med Golf – ligesom også Touran ligner en Golf. Volkswagen har virkelig forstået at gøre søskendeflokken let genkendelig. For det andet er køreoplevelsen ikke så meget forskellig fra Golf’en.

 

Caddy Maxy er mere end en halv meter længere, lidt strammere sat op og ikke helt så smidig omkring hjørnerne. Køreoplevelsen er ikke den samme, men den rækker fint, i særdeleshed fordi man samtidig får en rigtig god løsning på pladsproblemerne.

 

Oceaner af plads

Bag førersæderne er der ikke mindre end 4 kubikmeter rumindhold. Heri er de to sæderækker placeret og Caddy Maxi er blandt de meget få 7-personers personbiler, hvor der både er god plads på de bageste sæder, hvor man sidder ret komfortabelt og oven i købet har fine indstigningsforhold.

 

Det sidste hænger sammen med, at den midterste sæderække er delelig og til at folde fremover. Når den er i brug til at sidde på, er der ikke bare god benplads, der er RIGTIG god benplads. Så når ungerne er blevet teenagere og vokset sig længere end mor og far er det intet problem. De bageste sæder kan selvsagt klappes ned i bunden og efterlader dermed et meget, meget stort bagagerum på 1,3 kubikmeter. Med alle siddepladser i brug disponerer man over 530 liter – det er i sig selv ret meget. Caddy er virkelig en bil med plads nok.

 

Skydedøre

Indstigningen til de bageste gemakker sker gennem skydedøre i begge sider. Det er ret hensigtsmæssigt, for Caddy er 1,8 meter bred og opgaven, at stige ud fra bageste sæderække gennem en hængslet sidedør ville kræve både adræthed og begrænsede ydre kropsdimensioner. Det er man helt ude over i Caddy’en.


 

 


Funktionel

Caddy Maxi minder visuelt om VW Golf, men Caddy’en er knap så sex’et som Golf’en. Men hvis Caddy anskaffes pga. familiens størrelse, er det jo næppe heller et problem! Til gengæld er den helt igennem funktionel. Der er håndgreb i siderne, små elastiklommer under taget, en stor tagboks over forsædepassagerne og uendelig mange fralægningsrum.


Til gengæld har man så ikke sideruder i dørene, der kan rulles helt ned. De er erstattet af skyderuder på godt og ondt. De er lidt stramme at håndtere og lader ikke så meget luft komme indenfor. Så det er en god idé at bestille klimaanlæg til bilen, så temperaturen ikke bliver overophedet inden døre.


 

 


Maskineriet er Caddy Maxi er den velkendte 2 liters pumpe-dyse dieselmotor, som præsterer 140 hestekræfter og er en god sejtrækker, når der er fulde huse. Den støjer en del, men er pålidelig og gennemprøvet. Ikke nogen dårlig egenskab, for enhver kan forestille sig hvordan det er at holde med motorsammenbrud en sen aften med syv personer i kabinen. Ikke præcis noget at gå efter…



Moderate priser

Caddy Maxi er moderat prissat og prisen på små 400.000 kroner skal ses i forhold til al den plads, man får for pengene. Hvis man kan nøjes med en 102 hestes benzinmotor falder anskaffelsesprisen til under 320.000 kroner. Da Caddy’en på ingen måde lægger op til race, er benzin-versionen måske for mange familier er bedre alternativ uden at vi i øvrigt har prøvet den.


Modelnavn:

VW Caddy Maxi 2,0 TDI

Listepris:

Kr. 392.596

Motor/ transmission:

4 cyl. 2-l turbo-diesel, (140 hk, 320 Nm/2000 omdr./ min). 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk/ CO2:

10,5 sek/ 186 km/t/ 15,6 km/l 195 g/km

Længde

4,88 m

Bagagekapacitet

530/4200 l

Diverse:

ABS. ESP. ASR. 4 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle- El-sideruder for. Multijusterbart rat. Skydedøre i begge sider. 7 sæder. Isofix.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt