- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Caddy 1,6 TDI Blue Motion Comfort Line:

Handyman og sex-appeal


Tekst: Søren Clauding – januar 2011.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mange vil måske mene, at en VW Caddy ikke er det mest sexede køretøj i denne verden. Det er det nok heller ikke tiltænkt at være fra designernes side, på den anden side har handymans vel en vis sex-appeal hos mange piger! Og en handyman er, hvad Caddy er.

 

Og lad det så også lige være sagt: Den seneste generation af Volkswagens Caddy har fået samme front som de øvrige folkevogne og det har bestemt givet den et løft. Og så kan man jo også lade være med at anskaffe den i brun, som den prøvekørte udgave. Gør man det, er man helt godt kørende.

 

Ikke meget varevogn over den

VW Caddy er skabt på basis af VW Caddy, altså varevognen. Det fornemmer man, fordi den er så funktionel og rummelig. Men når man kører den, er der ikke meget varevogn at spore. Det er faktisk en nydelig, rimelig komfortabel og yderst styresikker bil, man har fået skruet sammen. En hård sidevind på en fugtig motorvej var den ultimative test: Bedre retningsstabilitet skal man lede længe efter. Gennem snævre sving og hurtige kurver fornemmes det høje tyngdepunkt, men fordi affjedringen er fast, som tyskerne har det for vane, klarer Caddy sig godt.

 

Maskineriet er i den prøvekørte udgave en ægte Blue Motion og dermed brændstof optimeret common rail dieselmotor, der præsterer 102 hestekræfter og gør det muligt, på papiret i hvert fald, at køre 19,2 km/l, i praksis lidt mindre. Den brummer under acceleration og leverer ikke sportsvognspræstationer, men det har heller ikke været meningen med Caddy.



 

Usædvanlig rummelig

Caddy kan og er, som en handyman, lidt af det hele. Men én ting er den i særdeleshed: usædvanlig rummelig. 750 liters bagageplads med alle tre bagsædepladser i brug til det, de er skabt til – dvs. persontransport. Lægger man dem ned, øges bagagepladsen helt op til 2,8 kubikmeter! Det er intet mindre end unikt, fordi Caddy’ens samlede længde blot er 4 meter og 41 centimeter.

 

Adgang til bagperronen får man gennem en højt opslående kæmpemæssig bagklap, der er stort set ligeså stor som bagpartiet på bilen. Den efterlader et ligeså stort hul, som man kan læsse igennem og giver som halvtag god læ bag bilen, mens man rumsterer tingene på plads. I stedet for bagagerumsdækken af rullegardintypen har VW støbt en fast stabil hattehylde, som man kan lægge (bløde og lette) ting af på, f.eks. en overfrakke eller…en hat! Og korrekt henslængt modedress på hattehylden tilfører måske lidt ekstra sex-appeal, hvem ved! For der er frit indsyn gennem den store bagrude.

 

Synes man at bagklappen tager for meget plads bag bilen, når den skal åbnes og lukkes (den er for øvrigt men naturligt nok forholdsvis tung), kan man ligesom i varevognsversionen købe Caddy med fløjdøre. De er mindre pladskrævende, de er lettere at betjene, men de giver ikke læ imod regnen, de forstyrrer udsynet bagud og de er i hvert fald ikke sex’ede, hvor praktiske de end måtte være.

 

Flot bagsædeplads

Den formidable bagagerumsplads og de kompakte ydre mål kunne få en til at frygte, at det var opnået på bekostning af bagsædepassagererne. Men nej. Der er glimrende benplads på bagsædet. Man sidder forholdsvis lodret, men ikke ubekvemt. Og så kan de tre individuelle bagsæder i øvrigt betjenes individuelt eller med to samlet. Det gør betjeningen yderst let. Indstigningsforholdene er ligeså gode og kun overgået af Opel Meriva. Caddy’en har skydedøre, og de har den store fordel, at foruden en åbning på 70 cm er de ikke i vejen, når man skal stige ind og ud bagtil ved tæt vinkelparkering. Men det hjælper jo ikke personerne på forsæderne…


 


Up-front mødes man af et enkelt og klassisk VW design. Fint med vinduesviskere, der forsvinder under vindueskanten, men et handskerum, der er for lille. Også det er der kompenseret for i rigt mål. Der er forsædeskuffer og en stor og bred hylde, placeret over frontruden, som tilsammen giver oceaner af fralægningsplads, og har man brug for flere små gemmesteder, er der små bagagenet over sidedørene.



Udstyret

Udstyrsniveauet i en Volkswagen er ikke bare afhæng af udstyrsvariant men også af tilkøb af ekstraudstyr. Det giver en vis mulighed for individuelt at skabe sin egen Caddy. Men når man hører, at basismodellen koster 160.000 kroner, skal man vide, at der ikke er meget udstyr med for de penge. 275.000 er prisen for den prøvekørte Comfortline version med Blue Motion maskineri. Det giver et noget større plus på udstyrslisten med 15” alufælge, fartpilot, klimaanlæg, regnsensor, AUX-stik og flere 12 V udtag blandt de mange elementer. Men man skal oveni betale 7000 kroner for sædevarme, 900 kroner for et reservehjul og vil man have fløjdøre i stedet for den tophængslede bagklap er prisen +4500 kroner.

 

 

 


Model:

VW Caddy 1,6 TDI Blue Motion Comfort Line

Listepris:

Kr. 271.992

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 102 hk. 250 Nm/1500-2500 omdr./min. Partikelfilter. 5 gear. Stop-start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,9 sek./ 170 km/t/ 19,6 km/l /134 g/km

Længde:

4,41 m

Bagagerum:

750-2800 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15” alufælge. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Skydedøre. El-sideruder for. Fartpilot. Tagræling. 3 12V udtag. AUX indgang. Regnsensor.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt