At prøvekøre en cabriolet i oktober måned rejser
spørgsmålet: Hvor dum kan man lige tillade sig at
være. Vi vender spørgsmålet om, for at prøvekøre en
åben bil i juli kan nemt blive misvisende, med
mindre man blot skal have cabrio’en til de varme
solrige sommerdage. For ser man bort fra den sommer,
vi har haft i år, opfører det danske sommervejr sig
normalt mere som om det var efterår. Og det skal en
VW Beetle Cabriolet naturligvis kunne håndtere.
Og lad så lige det komme på plads med det samme: Det
kan den godt. Kalechen er tætsluttende, godt
isolerende og oven i købet er den en af markedets
hurtigste elektrisk virkende kalecher. Kun 10
sekunder tager det, at forvandle bilen fra åben til
lukket og omvendt. Og man kan oven i købet
gennemføre forvandlingen med hastigheder på op til
50 km/t. Det er der er ganske særlig grund til…
forklaring følger.
Tag skridtet fuldt ud
Da efterårsprøven er bestået umiddelbart bliver
Beetle Cabrio med det samme til en ”skal det være,
så lad det være-bil”. Forstået på den måde, at hvis
man vælger at investere i en VW Beetle, som ikke er
jordens mest rummelige og praktiske køretøj, kan man
ligeså godt tage skridtet fuldt ud og få muligheden
for at køre topløst med i købet. Med andre ord:
Beetle Cabrio frem for bare Beetle, for Volkswagen
har nemlig løst også denne udfordring aldeles
fremragende. At ombygge en bil til en åben version
er nemlig ikke så let, som det umiddelbart kunne
lyde.
Når taget populært sagt skæres af en bil, forsvinder
en stor del af bilens stivhed. Det mærker man under
kørslen ved, at styrepræcisionen forringes og
retningsstabiliteten bliver dårligere. Det løser en
bilkonstruktør ved at afstive karrosseriet, så det
ikke kan vrides. Hvis kalechen så desuden skal
foldes ned i bagagerummet, som er den almindelige
løsning, forsvinder den afstivning af karrosseriet,
som holder bilen sammen over bagagerummet.
Resultatet er, at en traditionel cabriolet ikke bare
afleverer plads til kalechen eller foldetaget, når
det er væk, men også til forstærkningerne, der skal
kompensere for den mistede karrosseristivhed. De kan
være meget pladskrævende og kan ikke placeres hvor
som helst.
Kalechen udenpå
Det har Volkswagen genialt løst ved i ægte retrostil
at holde fast i den oprindelige ”Boble cabriolet”
løsning, hvor kalechen ikke forsvinder, når bilen
skal være åben. Den lægger sig ganske enkelt oven på
bagagerummet bag bagsæderne og giver samtidig bilen
sin helt egen karakter.
Det betyder dog i praksis, at hvis man skal køre med
kalechen nede i længere tid, bør man pakke den ind i
den medfølgende kalechekappe. Det skal forhindre
snavs i at trænge ind i foldemekanismen og giver
også et mere roligt og ordentligt indtryk af bilen.
Og det ønsker man vel af sin Beetle, for den
væsentligste grund til at købe og køre en Beetle er
vel dens usædvanlige udseende.
Mere maskulin uden ”New”
Den nye VW Beetle Cabrio er i øvrigt 2. generation
af ”New Beetle”, som den oprindelige retro-udgave af
den legendariske Folkevogn ”Käfer”, Beetle eller på
dansk ”Boble” blev kaldt. Men den er gennemgribende
fornyet og ordet ”New” er ved samme lejlighed faldet
bort. Den ligner umiskendeligt forgængerne, men er
blevet mere maskulin (f.eks. med den karakteristiske
spoiler på bagklappen) mere ”fælleskøn” end
forgængerne og skulle dermed appellere bredere.
Teknikken stammer fra de to seneste generationer af
VW Golf & Co., hvor man har taget det bedste fra dem
begge og kogt det sammen til en overraskende
komfortabel og velkørende bil. Store dæk, en moderat
affjedring er nødvendig for ikke at stresse
cabrio-konstruktionen for meget, men det gør også
bilen ideel som cruiser. Den styrer forbavsende godt
og det er kun ved meget kontante ujævnheder, huller
i kørebanen og lignende, at man oplever de velkendte
vibrationer fra rammen omkring frontruden.
Plads til fire
I cockpittet disponerer man over fire regulære
siddepladser – en del af fordelen ved at kalechen
ikke skal gemmes væk i bagagerummet, hér har man
faktisk på bagsæderne. Bagagerummet er på 225 liter,
ikke så meget, men bagageplads fravælger man
allerede, når man tilvælger en Beetle. Til gengæld
kan man regne med pladsen, og en sjov ting er, at
bagsæderyglænene kan lægges ned og så kan man kan
udvide bagagekapaciteten – naturligvis på bekostning
af bagsædepladsen. Man må ikke glemme, at en Beetle
jo ikke er større end f.eks. en Golf. Dens
karrosseriform taget i betragtning er bagagepladsen
ganske udmærket.
Karrosseriformen er heller ikke aerodynamisk optimal
(havde den været det, var bilen ingen Beetle).
Derfor er det bemærkelsesværdigt, at man kan køre
17,2 kilometer på hver liter benzin. Det kan man da
også kun med lukket kaleche, og der er en forklaring
på al ting: Forklaringen er hér den fine 1,2 liters
TSI-motor, som ligger i maskinrummet. Den yder 105
hestekræfter og gør godt nok ikke Beetle Cabrioleten
til en hurtigløber, men det er den heller ikke skabt
som.
Godt udstyr
Udstyrsniveauet er til gengæld overbevisende:
foruden den elektriske kaleche har man 2-zone
klimaanlæg, el-sidespejle med varme, el-sideruder
både for og bag, tågeforlygter med det, man kalder
statisk kurvelys (dvs. tågelygten tænder i den side,
hvortil man drejer), en Beetle cabriolet har
sædevarme og ikke mindst udmærkede vindafvisere.
Plus naturligvis skjulte styrtbøjle-stolper,
monteret bag bagsæderne, der springer op, når der
måtte være brug for dem.
Herligheden er prissat til små 380.000 kroner. Men
da er man også udrustet med garanti for masser af
opmærksomhed, en forbilledligt fuldt moderne
retrobil, en bil, der kører markant bedre end
forgængeren og hvis eneste regulær minus er, at
speederpedalen er placeret i lidt for stor afstand
til bremsepedalen. Den detalje kan ikke vælte
indtrykket af et ganske usædvanligt køretøj. |