Hvis mini-størrelse, maxi-funktion og fine
køreegenskaber har første prioritet – og det med
prisen ikke betyder så meget, så kan Toyota Yaris
klart anbefales. Der er nemlig en grund til, at
Toyota er den mest succesrige af verdens aller
største bilgiganter. Toyota Yaris er fænomenal – men
175.000 kroner for den billigste model med 1-liters
motor samt 3 døre og 240.000 kroner for den
prøvekørte 5-dørs version med en 87-hestes 1,3
liters motor. Det er mange penge for en bil, der
blot måler 3,75 meter i længden.
Men mini-størrelse kan også være betydningsfuld i en
hverdag, hvor trafikken bliver tættere og tættere og
hvor parkeringspladser stadig færre. Desuden er der
utvivlsomt mange bilister, der sætter pris på en
lille nem bil frem for en stor ”skude”. Alt andet
lige er den lille bil lettere at håndtere, mere
overskuelig og så er driftsøkonomien eksempelvis
mere overkommelig. Så når først bilen er betalt….
Opfindsomhed i praksis
Når vi mener at Yaris er fænomenal er det på grund
af designernes opfindsomhed og ikke mindst deres
evne til at få tingene til at fungere i praksis.
I
sol-udgaven er f.eks. nøgleløs betjening standard.
Toyota kalder det Smart Entry og Smart Start.
Effektivt er det i hvert fald og på spørgsmålet om,
hvad man gør, hvis ikke det virker er svaret: Ja,
men det gør det!
Systemet går ud på, at man i stedet for en nøgle har
en transponder i lommen. Den kommunikerer med en
enhed i bilen og når man er tilstrækkelig nær, kan
man åbne en låst bil ved blot at tage i dørhåndtaget
og starte den ved at trykke på en startknap.
At det virker er der næsten garanti for, for Toyota
scorer højest på alverdens kvalitetstests. Vi tror
på dem og en svigtende nøgle er vel ikke anderledes
end et punkteret dæk. Og dog: Toyota har på
mirakuløs vis også fået plads til et nødreservehjul
under bagagerummet i Yaris. Det er der ellers mange
konkurrenter der sparer væk, for at opnå ekstra
plads i bilen. Men den chance tør Toyota ikke tage.
Det er virkelig betryggende.
Genial indretning
Man kan mene om udseendet, hvad man vil. Men
indretningen er genial. Bagsædet kan skydes frem og
tilbage. Der er godt nok ingen plads til
bagsædepassagererne ben, hvis sædet er skudt frem og
det ikke er en meget lille japaner, der styrer
bilen. Til gengæld kan ryglænene lægges ned og så
har man et helt plant og temmelig stort
bagagerumsgulv. At bagsæderyglænenes hældning kan
justeres, er næsten en selvfølge.
Sikkerheden i Toyota Yaris er givet af to væsentlige
faktorer: Køreegenskaberne og kollisionssikkerheden.
Supersikker
Vi kastede rundt med Yaris’en på en måde, den slet
ikke er beregnet til. Det var både sjovt og
afslørende: den kører nemlig fænomenalt. Den er
underholdende, står knagende godt fast, ESP hjælper
til, hvis man er på vej på afveje og det eneste
minus er, at de 87 hestekræfter er for få. Ikke til
acceptable præstationer og en glimrende
benzinøkonomi, men til bilens køre potentiale. Vi
tør slet ikke tænke på hvordan 1-liters udgaven er.
Og så kan man endda tillade sig, sådan i et vist
omfang, at køre galt: 5 EuroNCAP stjerner og ikke
færre end 7 airbags til at passe på en, når man
klodser i det (for andre gær det jo ikke, vel?).
Dyrt men godt for mikrobilen med makro-funktion og i
øvrigt en alenlang udstyrsliste.
|