- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Yaris 1,3 VVT-i Sol 5d


Mikro-MPV


Af Søren Clauding - september 2006


Podcast

Lyt til biltesten fra Motorradioen:

Højreklik i Podcast linket og klik derpå i "Gem destination som 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis mini-størrelse, maxi-funktion og fine køreegenskaber har første prioritet – og det med prisen ikke betyder så meget, så kan Toyota Yaris klart anbefales. Der er nemlig en grund til, at Toyota er den mest succesrige af verdens aller største bilgiganter. Toyota Yaris er fænomenal – men 175.000 kroner for den billigste model med 1-liters motor samt 3 døre og 240.000 kroner for den prøvekørte 5-dørs version med en 87-hestes 1,3 liters motor. Det er mange penge for en bil, der blot måler 3,75 meter i længden.

 

Men mini-størrelse kan også være betydningsfuld i en hverdag, hvor trafikken bliver tættere og tættere og hvor parkeringspladser stadig færre. Desuden er der utvivlsomt mange bilister, der sætter pris på en lille nem bil frem for en stor ”skude”. Alt andet lige er den lille bil lettere at håndtere, mere overskuelig og så er driftsøkonomien eksempelvis mere overkommelig. Så når først bilen er betalt….

 

Opfindsomhed i praksis

Når vi mener at Yaris er fænomenal er det på grund af designernes opfindsomhed og ikke mindst deres evne til at få tingene til at fungere i praksis.

 

I sol-udgaven er f.eks. nøgleløs betjening standard. Toyota kalder det Smart Entry og Smart Start. Effektivt er det i hvert fald og på spørgsmålet om, hvad man gør, hvis ikke det virker er svaret: Ja, men det gør det!

 

Systemet går ud på, at man i stedet for en nøgle har en transponder i lommen. Den kommunikerer med en enhed i bilen og når man er tilstrækkelig nær, kan man åbne en låst bil ved blot at tage i dørhåndtaget og starte den ved at trykke på en startknap.

 

At det virker er der næsten garanti for, for Toyota scorer højest på alverdens kvalitetstests. Vi tror på dem og en svigtende nøgle er vel ikke anderledes end et punkteret dæk. Og dog: Toyota har på mirakuløs vis også fået plads til et nødreservehjul under bagagerummet i Yaris. Det er der ellers mange konkurrenter der sparer væk, for at opnå ekstra plads i bilen. Men den chance tør Toyota ikke tage. Det er virkelig betryggende.

 

Genial indretning

Man kan mene om udseendet, hvad man vil. Men indretningen er genial. Bagsædet kan skydes frem og tilbage. Der er godt nok ingen plads til bagsædepassagererne ben, hvis sædet er skudt frem og det ikke er en meget lille japaner, der styrer bilen. Til gengæld kan ryglænene lægges ned og så har man et helt plant og temmelig stort bagagerumsgulv. At bagsæderyglænenes hældning kan justeres, er næsten en selvfølge.

 

Sikkerheden i Toyota Yaris er givet af to væsentlige faktorer: Køreegenskaberne og kollisionssikkerheden.

 

Supersikker

Vi kastede rundt med Yaris’en på en måde, den slet ikke er beregnet til. Det var både sjovt og afslørende: den kører nemlig fænomenalt. Den er underholdende, står knagende godt fast, ESP hjælper til, hvis man er på vej på afveje og det eneste minus er, at de 87 hestekræfter er for få. Ikke til acceptable præstationer og en glimrende benzinøkonomi, men til bilens køre potentiale. Vi tør slet ikke tænke på hvordan 1-liters udgaven er.

 

Og så kan man endda tillade sig, sådan i et vist omfang, at køre galt: 5 EuroNCAP stjerner og ikke færre end 7 airbags til at passe på en, når man klodser i det (for andre gær det jo ikke, vel?).

 

Dyrt men godt for mikrobilen med makro-funktion og i øvrigt en alenlang udstyrsliste.

Toyota Yaris har en lav front, så man skal passe på frontspoileren ved høje kantsten - men det er med til at give rigtig gode køreegenskaber.

 

Centerinstrumentering er normalt ikke vores kop the, men det fungerer rimeligt i Yaris.

 

Når bagsæderyglænene er foldet helt ned har man et plant og temmelig stort bagagerumsgulv.

 

Under bagagerummet findes et ekstra rum - og under det minsandten også et nødreservehjul.

 

Den kompakte bil efterlader ikke megen plads i motorrummet. Godt at motoren ikke er større!


 

 

 

Model:

Toyota Yaris 1,3 VVT-i Sol 5d

Pris:

Kr. 239.801

Teknik:

4 cyl. 16v 87 hk

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

Brændstoføk:

11,5 sek/170 km/t/

16,7 km/l

Længde/ Vægt:

3,75 m/ 995 kg

Bagagerum:

272-737 liter.

Div. udstyr:

ESP, EBD, ABS, Traction Control. Aut. Aircondition. Nøgleløs betjening. Justerbart bagsæderyglæn. El-sideruder for. Multijusterbart rat. Læderrat med audiobetjening. 2 Isofix. 7 airbags.

 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt