Toyota havde et klart mål med den kompakte Yaris:
Den skulle være ekstremt rummelig på ingen plads,
den skulle være fleksibel og så kom ”TS” til –
den skulle også være hurtig.
Toyota er for længst lykkedes med, at klemme alting
ind på ingenting. 3,75 cm i længden gør Yaris til en
ret kompakt bil. Ikke den mindste i Toyota
modelprogrammet, men næsten. Med plads til op imod
300 liter bagage, fem fuldvoksne personer (om end
fire er at foretrække) og mulighed for at vokse til
737 liter bagagekapacitet, efterhånden som man
sender bagsædepassagererne udenfor.
Variabel bagageplads
Stort set plant bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene
er lagt ned. Mellemløsninger, hvor bagsæderne blot
skydes frem. De er selvsagt asymmetrisk delelige og
bagagerummet kan også varieres i størrelse, afhængig
af, om man benytter dobbeltbunden, som i øvrigt
aller længst nede skjuler et ægte nødreservehjul.
I
kabinen har man skabt fralægningspladser ud af
ethvert hulrum. Centerinstrumenteringen, som ellers
ikke er vores kop te, retfærdiggøres af ikke færre
end tre handskerum – føreren har bl.a. sit eget.
Fralægningsrum omkring midterkonsollen, småbakker og
lommer, så man skal tænke sig godt om for at huske,
hvor det var man lagde tingene fra sig.
Multijusterbart rat, højdejusterbart førersæde og
højt til loftet.
Yaris er noget for sig selv, den er en ægte multibil
i mini-størrelse.
TS lig med race
TS betyder ”race”, sådan lidt frit oversat. Ikke
bare en større motor (en 1,8 benzin’er på 132
hestekræfter, som man på mirakuløs vis har fundet
plads til under det kileformede frontparti), men
også en sænket
|
|
|
|
undervogn, strammere affjedring og 17” alufælge med
205 mm 45 procent lavprofildæk, som godt nok gør
dybe
indgreb i kørekomforten, men til gengæld tilgodeser
enhver, med en smule racerbenzin i blodet. Digital
instrumenteringen er udskiftet med analog
omdrejningstæller og speedometer - tak for det.
Yaris er ikke en ægte racer, snarere en miniracer.
Dertil sidder man for højt og tyngdepunktet er også
for højt. Men den er forbavsende hurtig omkring
hjørnerne og så lyder den rigtig godt. 5 gear
efterlader ustandselig ønsket om at skifte i sjette.
Men den går ikke – der er kun fem og set i det lys
er fartpræstationerne såvel som benzinøkonomien
bemærkelsesværdig god.
Hurtig undervejs
Den kvikke maskine bringer den 1 ton tunge
multi-mini-racer til 100 km/t på bare 9,3 sekunder
og den stopper først ved små 200 km/t. Undervejs
sender den 170 g CO2 ud i atmosfæren. På dette punkt
er den ikke udpræget forbilledlig. På den anden side
kører man omkring 14 km på en liter benzin, hvis man
holder højrefoden i ro, så det går nok alt sammen.
Sikkerheden følger Toyotas kvalitetsnormer – og de
er høje. Frontairbags, sideairbags og airbaggardiner
for og bag er med til at sikre de fem EuroNCAP
stjerner. Knæ airbags i førersiden stiller ham godt
– ligesom det transporterede afkom. Tre stjerner ud
af fire mulige har yaris fået tildelt, når det
handler om børnebeskyttelse.
Aktiv og passiv sikker
Dertil kommer de aktive kørehjælpemidler som f.eks.
ESP (VSC=Vehicle Stability Control på Toyota sprog),
ABS med elektronisk bremsekraftfordeling og
bremseassistent (som øger bremsetrykket til det
maksimale, når bilens computer registrerer en
katastrofe reaktion hos føreren) og på passivsiden
eksempelvis deformerbare pedaler og
anti-piskesmældssæder fortil.
Yaris er en gennemarbejdet bil – det gælder alle
modelvarianter. At betale 270.000 kroner for TS’eren
er ikke billigt sluppet, men man får ikke bare meget
sportslig bil for pengene, man får også gode
brugsmuligheder og det var præcis hvad øvelsen gik
ud på.
Model: |
Toyota Yaris TS |
Listepris: |
Kr. 269.797 |
Teknik: |
4 cyl. Benzinmotor, 16v, 132 hk. 5 gear. |
Præstationer 0-100 km/t/ topfart/
Brændstoføk/ CO2: |
9,3 sek/194 km/t/
13,9 km/l /170 g/km |
Længde |
3,75 m |
Bagagerum: |
272-737 liter. |
Diverse |
ESP, EBD, ABS, Traction Control. Aut.
Aircondition. Nøgleløs betjening. Justerbart
bagsæderyglæn. El-sideruder for.
Multijusterbart læderrat. Sportssæder.
Sædevarme. Læderrat med audiobetjening. 2
Isofix. 7 airbags. 5 EuroNCAP stjerner.
Sportsgrill med TS-logo. |
Link til importøren
|
|
|
|
|