Mange drømmer om en lækker sportsvogn, men
virkeligheden kræver en praktisk familiebil. Men
selvom drømmen om sportsvognen forsvinder i
udstødningsrøgen, behøver man ikke at ende i total
kedsomhed. For dem har Toyota bygget Yaris S.
”S’et” efter Yaris navnet står for Sport. Dermed
bryder Toyota deres eget relativt nye
udstyrs-system, T1, T2 og T3. Med ”S” går man andre
veje, andre prioriteter trænger sig på og resultatet
er en ganske almindelig familiebil – der blot er
mere spændende.
Karakter og pondus
Den seneste generation af Yaris har fået en
vellykket ansigtsløftning, så den visuelt, hvad
fronten angår, er på niveau med de øvrige
familiemedlemmer – i Toyota familien, altså. Den
ligner ikke længere en undskyldning for sig selv,
hvad den nu i øvrigt aldrig har haft nødigt. Men det
seneste facelift har givet Yaris en stærkere
karakter og det harmonerer perfekt med ”S’et”.
Toyota har desuden udstyret S’eren med en såkaldt
sports-grill, som understreger idéen med bilen. Og
15” alufælge i stedet for stål. I kabinen har den
sportsrat og ikke mindst analoge instrumenter. Tak
for begge dele – nu mangler fabrikken blot at indse,
at i hvert fald omdrejningstæller og speedometer bør
placeres vertikalt over rattet ligesom i andre biler
og ikke i midten. En smagssag, måske, men nu har vi
oplevet centerinstrumentering i mindst 10 år (hvis
vi ser bort fra Mini fra 60’erne) og det er
formentlig kun smart af produktionstekniske grunde,
fordi det for japanerne, der som bekendt kører i
venstre side, er vigtigt, ikke at have for store
omkostninger med at bygge bilerne til højrekørsel.
På udstyrssiden adskiller S-udstyret sig fra de
øvrige varianter ved også at inkludere sort tonede
sideruder ved bagsæderne, tågeforlygter, manuel
aircondition plus nogle mindre væsentlige
pyntegenstande hist og her.
Gennemarbejdet og gedigen
Yaris er en ret gennemarbejdet bil og også ret
gedigen.
Interiøret er pænt og ikke uden stil-elementer som
f.eks. de svungne dør paneler.
Alle funktioner er lette at
betjene sig af. Pladsforholdene på bagsædet er til
at leve med og markant bedre end i lillebror Aygo –
til trods for at Yaris er en temmelig kompakt bil
med sine
3,79 meter
i længden. Bagsæderne kan i øvrigt skydes frem og
tilbage, så korte ben på bagsædet (og forsæderne)
kan konverteres til bagageplads.
Ude fortil har man lagt eksakt samme 1,3 liters benzinmotor, som findes i andre varianter. Den yder 101 hestekræfter
og er ikke udpræget sportslig, men fordi Toyotas VVS
(variabel ventilstyring) er så velfungerende og
trækkurven er opnået ud fra en sportslig tilgang til
det at producere biler, harmonerer tingene udmærket.
Den accelererer Yaris’en til
100 km/t på små 12 sekunder og bilen kan
|