| 
							 
							I efteråret 2014 fik Toyota Yaris en velfortjent 
							opstrammer, et facelift, som nok skal medvirke til 
							at gøre hybrid-teknologien endnu mere populær. 
							
							  
							
							Toyota har satset målrettet på at gøre 
							hybrid-drivliner til et brugbart alternativ for 
							enhver bilkøber. Men en bil købes ikke alene fordi 
							den kører langt på literen, udseendet betyder rigtig 
							meget ved bilvalget. Derfor var det en klog 
							beslutning, at sende Yaris på foryngelseskur. For 
							selvom man med jævne mellemrum har justeret 
							designet, senest da hybrid-udgaven havde premiere i 
							2012, ændrer kundernes tilgang sig naturligvis til 
							bilerne som tiden går. 
							
							  
							
							Ligesom Aygo 
							
							Hvorfor ikke overføre idéen fra den nye populære 
							lille Aygo til storebror Yaris, for det er vel ikke 
							utænkeligt, at en kunde falder for Aygo designet, 
							men af pladsmangel vælger større... Det har man så 
							gjort ved at skærpe ”krydset” på fronten, så bilen 
							er blevet endnu mere frisk og vedkommende ud. Den 
							prøvekørte udgave var yderligere udstyret med en 
							kantliste nederst på sidedørene. Utroligt så stor en 
							forskel det gør. 
							
							  
							
							og så er Yaris Hybrid blevet billigere. Med det 
							såkaldte H2 udstyr (svarer langt henad vejen til T2 
							udstyret i Yaris med traditionel drivline) er 
							listeprisen nu 200.000 kroner – det er 10 procent 
							billigere end ved den oprindelige lancering. 
							
							  
							
							Længere på literen 
							
							I mellemtiden er meget andet end udseendet også 
							blevet forbedret. Det helt centrale ved køb af en 
							hybridbil, brændstofforbruget, ikke mindst. Effekten 
							for benzinmotor og elmotor er forøget en anelse – 75 
							hk plus 61. Akkumuleret (for topeffekten leveres 
							ikke samtidig for begge motortyper) – har man 
							fortsat 100 hestekræfter til rådighed, når motoren 
							levere sit ypperste. Fartpræstationerne er uændrede. 
							Men man kan nu køre 30,3 kilometer pr. liter benzin 
							modsat forgængerens 28,6 km/l. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Om forbedringen helt holder i praksis, gav 
							kørselsforholdene ikke mulighed for at konstatere, 
							for temperaturer omkring nul grader og vinterdæk er 
							ikke optimale forhold for nogen bil, heller ikke en 
							hybridbil. En bilmotor præsterer altid bedst lige 
							omkring 20 grader Celcius. 
							
							  
							
							Automatgear med i prisen 
							
							Basiskonstruktionen på den nye Yaris er ikke ændret,
							
							 dvs. 
							batteriet ligger under bagsædet og forbrændingsmotor 
							såvel som elektromotor findes begge i motorrummet 
							oppe fortil. Transmissionen er ligeledes den kendte 
							CVT gearkasse, som er et trinløst automatgear (CVT 
							står for Constant Variable Transmission, hvis nogen 
							skulle have glemt det). Også i det lys er prisen for 
							Yaris hybrid særlig attraktiv, for alene 
							automatgearet skal man normalt betale 25-30.000 
							kroner ekstra for. 
							
							  
							
							Standardudstyret er omfattende og inkluderer 2-zone 
							klimaanlæg, bakkamera, el-sideruder foran, 
							el-sidespejle med varme, multijusterbart læderrat 
							med audio-betjening, sædevarme, 7” berøringsskærm 
							til Toyota Touch infotainment systemet inklusive 
							Mirror Link, så man kan spejle sin smarttelefons 
							skærmbillede op på skærmen i midterkonsollen og også 
							betjene den derfra. 
							
							  
							
							Nyttigt ekstraudstyr 
							
							Sjovt nok er fartpilot ekstraudstyr, for netop en 
							fartpilot er et godt redskab, hvis man vil køre 
							langt på literen. Men den kan tilkøbes for en 
							beskeden merpris på 3000 kroner. De penge er ret 
							godt givet ud. Den prøvekørte Yaris Hybrid var 
							desuden udrustet med 15” alufælge og LED baglygter, 
							som begge dele ser ret godt ud. Standardudstyret er 
							15” stålfælge, så kørselsmæssigt er den ingen 
							nævneværdig forskel. 
							
							  
							
							Køreoplevelsen er foruden brændstoføkonomi og 
							forureningshensyn et af de vigtige argumenter for at 
							købe en Yaris Hybrid. Et andet er kørekomforten. 
							Fordi det næsten altid er elmotoren, der sætter 
							bilen i gang, er starten yderst blid og behagelig, 
							og man slipper for støjen fra en startmotor, der 
							starter en forbrændingsmotor i biler med stop/start 
							system. 
							
							  
							
							Komfortabel 
							
							Ved bykørsel er det ofte elmotoren, der står for
							
							 fremdriften, 
							og da er det som bekendt næsten lydløst. Og når 
							benzinmotoren så blander sig, er det sjældent med et 
							brag af cylinderkraft. Kun hvis speederen presse i 
							bund, kommer der naturlig støj fra benzinmotoren. 
							  
							
							Affjedringen er forholdsvis spændstig, mere end vi 
							erindrer fra den første Yaris. Derved kan man føle 
							de mindre ujævnheder i kørebanen, hvorimod de større 
							ujævnheder fuldstændig absorberes af hjulophængene. 
							
							  
							
							Anhænger 
							
							På minussiden tæller, at man ikke må køre med 
							anhænger, det kan hybridsystemet ikke rigtig 
							håndtere. Hvis man skal køre med anhænger på en 
							Yaris, foreslår vi udgaven med 1,3 liters 
							
							Benzinmotor, men det er en helt anden snak. 
							
							  
							
							Sidst, men bestemt ikke mindst: De fleste bilmærker 
							på markedet leverer bilerne med 2 års garanti. 
							Toyota giver 3 år. Og da fabrikken er kendt for at 
							levere verdens mest uproblematiske og driftssikre 
							biler, behøver man ikke have bekymringer i den 
							forbindelse. Toyota giver da yderligere også 5 års 
							garanti på hybriddrivlinen og hele 10 års garanti på 
							hybrid-batteriet. 
							 
							
							
							
							   |