I efteråret 2014 fik Toyota Yaris en velfortjent
opstrammer, et facelift, som nok skal medvirke til
at gøre hybrid-teknologien endnu mere populær.
Toyota har satset målrettet på at gøre
hybrid-drivliner til et brugbart alternativ for
enhver bilkøber. Men en bil købes ikke alene fordi
den kører langt på literen, udseendet betyder rigtig
meget ved bilvalget. Derfor var det en klog
beslutning, at sende Yaris på foryngelseskur. For
selvom man med jævne mellemrum har justeret
designet, senest da hybrid-udgaven havde premiere i
2012, ændrer kundernes tilgang sig naturligvis til
bilerne som tiden går.
Ligesom Aygo
Hvorfor ikke overføre idéen fra den nye populære
lille Aygo til storebror Yaris, for det er vel ikke
utænkeligt, at en kunde falder for Aygo designet,
men af pladsmangel vælger større... Det har man så
gjort ved at skærpe ”krydset” på fronten, så bilen
er blevet endnu mere frisk og vedkommende ud. Den
prøvekørte udgave var yderligere udstyret med en
kantliste nederst på sidedørene. Utroligt så stor en
forskel det gør.
og så er Yaris Hybrid blevet billigere. Med det
såkaldte H2 udstyr (svarer langt henad vejen til T2
udstyret i Yaris med traditionel drivline) er
listeprisen nu 200.000 kroner – det er 10 procent
billigere end ved den oprindelige lancering.
Længere på literen
I mellemtiden er meget andet end udseendet også
blevet forbedret. Det helt centrale ved køb af en
hybridbil, brændstofforbruget, ikke mindst. Effekten
for benzinmotor og elmotor er forøget en anelse – 75
hk plus 61. Akkumuleret (for topeffekten leveres
ikke samtidig for begge motortyper) – har man
fortsat 100 hestekræfter til rådighed, når motoren
levere sit ypperste. Fartpræstationerne er uændrede.
Men man kan nu køre 30,3 kilometer pr. liter benzin
modsat forgængerens 28,6 km/l.
Om forbedringen helt holder i praksis, gav
kørselsforholdene ikke mulighed for at konstatere,
for temperaturer omkring nul grader og vinterdæk er
ikke optimale forhold for nogen bil, heller ikke en
hybridbil. En bilmotor præsterer altid bedst lige
omkring 20 grader Celcius.
Automatgear med i prisen
Basiskonstruktionen på den nye Yaris er ikke ændret,
dvs.
batteriet ligger under bagsædet og forbrændingsmotor
såvel som elektromotor findes begge i motorrummet
oppe fortil. Transmissionen er ligeledes den kendte
CVT gearkasse, som er et trinløst automatgear (CVT
står for Constant Variable Transmission, hvis nogen
skulle have glemt det). Også i det lys er prisen for
Yaris hybrid særlig attraktiv, for alene
automatgearet skal man normalt betale 25-30.000
kroner ekstra for.
Standardudstyret er omfattende og inkluderer 2-zone
klimaanlæg, bakkamera, el-sideruder foran,
el-sidespejle med varme, multijusterbart læderrat
med audio-betjening, sædevarme, 7” berøringsskærm
til Toyota Touch infotainment systemet inklusive
Mirror Link, så man kan spejle sin smarttelefons
skærmbillede op på skærmen i midterkonsollen og også
betjene den derfra.
Nyttigt ekstraudstyr
Sjovt nok er fartpilot ekstraudstyr, for netop en
fartpilot er et godt redskab, hvis man vil køre
langt på literen. Men den kan tilkøbes for en
beskeden merpris på 3000 kroner. De penge er ret
godt givet ud. Den prøvekørte Yaris Hybrid var
desuden udrustet med 15” alufælge og LED baglygter,
som begge dele ser ret godt ud. Standardudstyret er
15” stålfælge, så kørselsmæssigt er den ingen
nævneværdig forskel.
Køreoplevelsen er foruden brændstoføkonomi og
forureningshensyn et af de vigtige argumenter for at
købe en Yaris Hybrid. Et andet er kørekomforten.
Fordi det næsten altid er elmotoren, der sætter
bilen i gang, er starten yderst blid og behagelig,
og man slipper for støjen fra en startmotor, der
starter en forbrændingsmotor i biler med stop/start
system.
Komfortabel
Ved bykørsel er det ofte elmotoren, der står for
fremdriften,
og da er det som bekendt næsten lydløst. Og når
benzinmotoren så blander sig, er det sjældent med et
brag af cylinderkraft. Kun hvis speederen presse i
bund, kommer der naturlig støj fra benzinmotoren.
Affjedringen er forholdsvis spændstig, mere end vi
erindrer fra den første Yaris. Derved kan man føle
de mindre ujævnheder i kørebanen, hvorimod de større
ujævnheder fuldstændig absorberes af hjulophængene.
Anhænger
På minussiden tæller, at man ikke må køre med
anhænger, det kan hybridsystemet ikke rigtig
håndtere. Hvis man skal køre med anhænger på en
Yaris, foreslår vi udgaven med 1,3 liters
Benzinmotor, men det er en helt anden snak.
Sidst, men bestemt ikke mindst: De fleste bilmærker
på markedet leverer bilerne med 2 års garanti.
Toyota giver 3 år. Og da fabrikken er kendt for at
levere verdens mest uproblematiske og driftssikre
biler, behøver man ikke have bekymringer i den
forbindelse. Toyota giver da yderligere også 5 års
garanti på hybriddrivlinen og hele 10 års garanti på
hybrid-batteriet.
|