Hvad sker der, når man lægger en
beskeden 69-hestes 3 cylindret benzinmotor i en
kompakt, men ikke helt lille Toyota Yaris? Svaret
er: Ikke så forfærdelig meget. Det kan forstås både
positivt og negativt. Hér er det mest positivt.
Det negative handler mest om, at
der ikke sker så forfærdelig meget, når man træder
på speederen. Yaris’en benytter mindst 15,3 sekunder
på at nå de 100 km/t. Om det er negativt, må mest
bero på førerens temperament. Visse vanskelige
trafiksituationer kan man klare sig ud af, hvis man
har et lidt større fartformåen, men der findes
biler, som er langsommere.
Over 20 km/l
ved bykørsel
Resten er i bund og grund
positivt. For der sker heller ikke meget, hvad angår
motorens benzinforbrug. Det er selvsamme maskineri,
som findes i den mindre Aygo. Selvom Yaris er
større, er det gennemsnitlige benzinforbrug blot et
par kilometer dårligere ”på literen” – 20,8 er det
officielle tal. Det overbevisende var, da vi, uden
at sakke bag ud i trafikbilledet, kørte en længere
tur i bytrafik med det bevidste formål, at
konstatere om den kunne køre de 17,5 km/l, som er
tallet ved bykørsel.
Det kunne den, mere endda. Ikke
mindre end 20,2 km/l opnåede vi. Det var ligeså
overbevisende som det var en anelse nedslående, kun
at kunne nå det samme tal ved motorvejskørsel. Her
burde den kunne klare sig bedre, men det kan til
dels skyldes, at Yaris 1,0’eren var udstyret med
vinterdæk, hvor friktionen har større betydning ved
højere fart og måske især, at temperaturen var
omkring nul grader – det giver ikke den mest
effektive motorgang.
Komfortabel
Hvad motorgangen i øvrigt angår,
er den lille maskine godt ballanceret,
tilnærmelsesvis vibrationsfri og med en god
støjisolering også ganske lydsvag. Det efterlader et
billede af en ret komfortabel bil, også fordi Toyota
Yaris ikke er helt så fast affjedret som f.eks.
tyske alternativer typisk er. Det kan virkelig
begrunde valget af netop en Yaris 1,0: Den er ingen
hurtigløber, men en ret komfortabel og økonomisk
cruiser.
Og så har den kæmpemæssige fordele
i forhold til de helt små biler på markedet, ikke
mindst Toyotas egen Aygo.
Masser af
plads
Den er nemlig med sine 3,89 meter
40 cm længere, bagagerummet er mere end dobbelt så
stort, og udrustet med en fleksibel bund, der enten
kan benyttes som rum adskillelse midt i bagagerummet
eller helt fjernes, så man har samtlige 286
bagageliter til rådighed. Det giver helt andre
brugsmuligheder end man opnår hos lillebroderen.
På bagsædet er det udtalt, ikke
bare i sammenligning med de mindre biler på
markedet, men også i sammenligning med
konkurrenterne i samme størrelse: Der er glimrende
benplads, god plads til fødderne under forsæderne,
god plads over skuldrene og man sidder ikke for
opret.
Godt
alternativ til de helt små
Lægger man bagsæderyglænene ned og
beholde flexbunden i den øverste position, opnår man
et helt plant bagagerum. Det er med andre ord ganske
andre anvendelse muligheder end man får f.eks. i en
Aygo.
Og hvorfor så overhovedet denne
sammenligning med Aygo? Svaret er ret enkelt:
Prisforskellen er ikke særlig stor. Den
allerbilligste Aygo koster 80.000 kroner. Den
allerbilligste Yaris koster 120.000. Procentuelt er
forskellen stor, men i tørre kontanter er den
moderat og det skal nok vise sig, hvis man en dag
vil sælge bilen som brugt, at værditabet i kroner og
øre er stort set et samme. Det gælder ikke bare Aygo
men også de øvrige helt små biler, som i øvrigt kan
forventes at vælte ud på brugtbilmarkedet om få år,
bl.a. fordi mange bilkøbere har anskaffet en sådan
bil, alene ud fra den lave pris og ikke ud fra det
reelle behov, som i langt højere grad tilgodeses af
f.eks. Yaris 1,0.
Kører meget
bedre
Foruden de pladsmæssige fordele
kører en Yaris meget, meget bedre. Ikke bare mere
komfortabelt, men også mere sikkert gennem kurverne
og ved landevejs- og motorvejsfart. Sikkerheden er
også i top, dokumenteret af fem EuroNCAP stjerner og
7 airbags (inkluderer knæ-airbag i førerens side).
Den prøvekørte model havde fem
døre samt det såkaldte T2 udstyr og listeprisen var
derfor krøbet op på 155.000 kroner. En tilsvarende ”småbil”
ville komme meget tæt derpå, hvis den skulle
udstyres på samme niveau. T2-udstyret omfatter bl.a.
el-ruder, sædevarme, el-sidespejle med varme, Toyota
Touch skærmsystemet (inklusiv bakkamera), bluetooth
(så man f.eks. kan tilslutte sin smartphone trådløst
og streame Motorradioen via nettet (www.motorradioen.dk)),
læderrat og før nævnte fleksible bagagerumsbund.
Hvad man ikke får med i prisen er
aircondition til 10.000 kroner og navigation i
Toyota Touch systemet til 6000 kroner.
|