Det er det samme hver gang vi stifter bekendtskab
med en ny Toyota: De biler er bare så
gennemarbejdede. Helt igennem. Måske ikke de mest
sex’ede biler i verden. På den anden side: der er
også dem, for hvem stabilitet, funktion og
pålidelighed er tiltrækkende, fordi det skaber den
tryghed, som appellerer til det aller dybeste i
mennesker.
Spørgsmålet er, om det ikke lige præcis er de
egenskaber, som har gjort Toyota til verdens største
bilfabrik. Til trods for, at modeludvalget ret beset
ikke er så overvældende.
Én Verso
Med den nye Toyota Verso reduceres modeludvalget
igen. Fra at tilbyde f.eks. både en Corolla Verso og
en Yaris Verso, er der nu kun én mulighed: En Verso.
Men fordi den bil er så gennemtænkt, erstatter den
snildt de to andre. Om end den læner sig mere opad
Corolla’en end Yaris’en. Det skal så tilføjes, at
den nye Urban Cruiser arbejder i retning af flere
modeller – hvis ikke det lige var fordi, at Urban
Cruiser er baseret på en Yaris undervogn. Tilbage
igen…
Men ligegyldigt er det, for Toyota Verso er både en
visuelt smart bil, en bil med oceaner af plads og en
bil, hvor funktionaliteten er uovertruffen.
Bagsæderne
Tag f.eks. en central ting i en multibil:
Bagsæderne. Med tre sæderækker og en udvendig længde
på 4,40 m hænger tingene ikke sammen. Ikke desto
mindre er proportionerne forvaltet sådan, at den
tredje sæderække faktisk kan bruges, blot man ikke
er for langbenet. Og ikke mindst: Det er så nemt at
forvandle bilen fra 5 til 7 sæder og omvendt. Det
kan gøres i et snuptag med én hånd. Det tager
maksimalt 2 sekunder. Ingen anden bilproducent
tilbyder et så smidigt og hurtigt system som det,
der findes i Toyota Verso.
Benpladsen på den midterste sæderække er ret ok.
Bagagepladsen er ikke overbevisende, når de syv
sæder bruges til personer. Men når sæderne er væk,
efterlader de en helt plan bagagerumsbund, let at
læsse, let at variere over. Og usædvanlige detaljer
som et bagagerumsdækken af rullegardintypen, der kan
placeres i et rum nede under det egentlige
bagagerum, når der ikke er brug for det, giver
multibegrebet en ny betydning.
Tilrettet centerinstrumentering
Førerpladsen i Verso er den mindst interessante. Man
har godt nok forsøgt at kompensere for minus’erne
ved at have |