Egentlig skulle der kun eksistere én Toyota Verso.
Efter at have bortskaffet Yaris Verso og Corolla
Verso lancerede Toyota ganske enkelt ”Verso” (læs
testen hér>>>). Men man kunne alligevel ikke dy
sig. Verso var i Corolla/Avensis størrelse og man
manglede en lille MPV. Nu har man så skabt Verso S,
hvor vi frit fortolker ”S’et” lig med ”Small”.
Toyota Verso S er nemlig en kompakt udgave av den
store Verso. Den er imidlertid blot 3,99 meter lang,
men den er skabt ud fra samme snusfornufts
tankegang, den er yderst rummelig af så lille en bil
at være, og helt igennem overbevisende.
Masser af bagageplads
Specifikationerne siger det hele: Et bagagerum på
mindst 363 liter eller 429 liter, afhængig af
sædepositionerne og den variable bund, som når
bagsæderne omgrupperes og ryglænene lægges ned giver
op til 1,4 kubikmeter bagageplads. Et fuldstændig
plant bagagerumsgulv, når bunden er løftet op i
øverste position og sæderne foldet ned (siddefladen
skydes automatisk ned i vognbunden, så ryglænene kan
komme ned og ligge vandret). Og samtidig let og
enkel funktion, et træk i et lille
håndgreb i hver side af bagagerummet, og ryglænene
falder
ned af sig selv. Bagklappen slår højt op og
tilgængeligheden er upåklagelig.
Rigtig instrumentplacering
I passagerafsnittet kan man glæde sig over god
benplads til langbenede passagerer på bagsædet, og
ikke mindst en funktionel indretning fortil, hvor
instrumentpanelet giver en idé om, hvad vi kan vente
os i den nye Yaris, der lanceres til oktober. Man
har heldigvis forladt idéen med
centerinstrumentering – nu sidder speedometer & Co.
hvor det skal – og i passagersiden er der ikke færre
end tre handskerum: Et nederste rum, hvor
handskerummet udgøres af selve låget og hvor
indholdet bliver i rummet også under acceleration,
et øverste handskerum, hvor der er plads til en
sushi-bakke (men hvor man skal holde låget lukket,
når der accelereres – ellers får man sushi’en ud i
skødet) samt en hylde imellem de to.
Det hele er pænt og nydeligt, gennemarbejdet og
gennemtænkt.
Mere moderne
Det udvendige design er også langt mere moderne end
den hidtidige Yaris, som er den Toyota, der kommer
nærmest Verso S. Frontpartiet er måske ikke det mest
dynamiske, men det er heller ikke dynamik, der
kendetegner Verso S. Det gælder også
køreegenskaberne, som dog er komfortable og
tillidsvækkende. Sidevindsfølsomheden ved
motorvejsfart er lige i overkanten, men sjovt nok er
kurvestabiliteten – også ved hurtige kurver –
forbavsende god. Man kan så at sige køre hurtigere
gennem kurverne end man tror, og det er naturligvis
en stor sikkerhedsfaktor. Og a-pro-pos sikkerhed er
bilen udstyret med ikke færre end 7 airbags (dvs.
inkl. en knæ-airbag i førersiden).
God benzinøkonomi
I maskinrummet ligger en 1,3-liters benzinmotor med
variabel ventilteknologi. Den præsterer 99
hestekræfter og byder på moderate fartpræstationer.
Den er ikke sprudlende men heller ikke kedelig,
sådan en god mellemting – og det samme kan siges om
støjniveauet. Til gengæld kan man køre over 18
kilometer pr. liter og det er ganske fint for så
funktionsrigtig en bil.
Gå efter T2 udstyret
Toyota Verso S findes i flere udstyrsvarianter. Vi
prøvede varianten med ”T2 udstyr”, som koster
226.000 kroner. Handler det alene om funktion, kan
bilen også købes med T1 udstyr til 200.000 kroner,
men merprisen er givet godt ud. Udstyret inkluderer
aircondition, multijusterbart læderrat, elektriske
sideruder foran og ikke mindst sædevarme – dejlig
over så kold en sommer som i år, og uundværligt til
vinter.
|