Det er et lille år siden, vi første gang stiftede
bekendtskab med Toyota Verso med BMW-power. Det
foregik i Sydfrankrig (læs
den første prøvekørsel af Toyota Verso med BMW
dieselmotor hér >>>), og det er ofte en
anderledes oplevelse at gå under huden på en bil og
prøvekøre den under danske kørselsforhold. Den
danske test af den helt igennem europæiske Toyota
forstyrrede dog ikke helhedsindtrykket: BMW
kræfterne gør godt for Toyota’en og især i Danmark
vil netop den maskine være et godt dieselvalg.
Forklaringen er den enkle, at 112 hestekræfter er
lige i underkanten, når man med fuldt læs (hvad vi
godt nok ikke har prøvet) skal op af en stejl
Alpevej. I det flade danske landskab er 112
hestekræfter fuldt tilstrækkeligt, og man kan da
nyde godt af BMW-dieselens gode egenskaber – plus,
naturligvis, den lidt bedre brændstoføkonomi end i
de kraftigere Toyota dieselversioner.
Lyder bedre, vibrerer mindre
BMW-motoren giver en bedre lyd end man er vant til
hos en Toyota-diesel. Af gode grunde, for verdens
største bilfabrik har for længst begrænset
udviklingen af dieselmotorer til fordel for
hybrid-teknologi og andre mere fremtidsrettede
drivliner. Og dieselmotorer har aldrig gjort Toyota
til verdensmester på feltet.
Så det er en rigtig fornuftig beslutning at
involvere BMW – den holder fortsat, også et år efter
det første møde.
En anden fordel er lavere vibrationsniveau. Det er i
praksis mindre trættende at køre en motor, der ikke
vibrerer så meget. I Sydfrankrig var denne side af
BMW-motoren mindre markant, for hver gang man skulle
op ad bakke, og det skal man ofte dernede, så både
støjer og vibrerer en dieselmotor naturligt mere.
Igen: I det flade danske landskab er det intet
problem.
I øvrigt er 1,6-liters dieselen en smule lettere end
f.eks. 2-liters dieselmotoren. Det
Meget udstyr
Bilen i øvrigt: Vi har været inde på den ved flere
tidligere lejligheder herhjemme med andre motorer og
funktionelt holder den stadig. Den prøvekørte udgave
havde mellemudstyret T2. T1 indeholder f.eks.
sædevarme og fjernbetjent centrallås. Med T2 får man
yderligere 16” alufælge, el-sideruder for og bag,
fartpilot med –begrænser og en ikke ubetydelig ting
i en multibil som Toyota Verso: Flyborde på
forsædernes ryglæn.
Også 2-zone klimaanlæg hører med i prisen på små
350.000 kroner, det samme gør læderrat,
infotainmentanlægget Toyota Touch, som bl.a.
inkluderer et praktisk bakkamera. 7 airbags og 3 års
garanti bør også tages med i overvejelserne, hvis
man tænker på at købe en Toyota Verso.
Den prøvekørte bil var yderligere udstyret med
navigation, indbygget i Toyota Touch anlægget. Det
koster 9000 kroner og er godt at købe til, for en
løs navigator kan let føles for langt væk, når man
skal se og bruge den. Panoramataget ”Skyview” til
10.000 kroner er heller ingen dårlig idé, fordi det
giver et godt lysindfald og følelse af større
rummelighed i kabinen – mere velvære, især for
bagsædepassagererne.
Loftspanelet under panoramataget er lamel-inddelt.
det er en meget elegant løsning til en moderat
merpris.
|