- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Toyota Verso 2,0 D-4D T2 Toyota Touch

Langt fra Egoisme – tæt på familien


Af Søren Clauding – november 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Verso test i Motorradioen


Det sidste, man kan sige om Toyota Verso, er, at den er en egoistbil. Faktisk er den det stik modsatte: En rigtig familiebil og en velkørende en af slagsen. Oven i købet med mange gode funktionelle løsninger indbygget samt visheden om, at Toyota er topscorer i alle undersøgelser, når det gælder kvalitet.

 

Ingen minusser? Ikke rigtigt, dieselmotoren fungerer godt, den er ret økonomisk, men den lyder nu som en diesel og den lyd er ikke charmerende – et problem Toyota aldrig har fundet en regulær løsning på. Det fortager sig imidlertid, så snart man er oppe i fart, og lyden er ikke forstyrrende, når man er på langfart.

 

Oplevelsen på danske veje

Vi prøvede Toyota Verso allerede inden introduktionen i Danmark (læs den første test af Toyota Verso hér >>>) og alle ræsonnementer er fortsat gyldige. Men netop oplevelsen af bilen på en længere tur manglede, samt naturligvis oplevelsen på flade danske motorveje.

 

Det udsatte vi så Verso’en for, og det blev indtrykket bestemt ikke ringere af. Især den relativt bløde affjedring får topkarakter hos os, fordi, netop på en længere tur er der intet så trættende som en hård undervogn og højt støjniveau.

 

Stabil og blød

Problematikken er imidlertid normalt, at en blød affjedring forringer styrepræcisionen, mindre, godt nok, på fugtig vej end på tør vej. Toyota har imidlertid haft særlig fokus på netop den udfordring og har skabt et meget vridningsstabilitet karrosseri. Fordi karrosseriet er så stift, kan man tillade sig at slække på affjedringens hårdhed og alligevel opnå høj styrepræcision og stabilitet (i hvert fald ved dansk motorvejsfart – vi var ikke over den dansk/tyske grænse). Samtidig reduceres vibrationerne og resonans i kabinen og resultatet er forbilledligt.

 

Designmæssigt vinder Toyota næppe priser, men Verso er dog både dynamisk og falder ikke igennem, når det gælder om at designe funktionelle løsninger. I kabinen har man godt nok placeret instrumenteringen midt på instrumentpanelet, men fordi den er vendt imod føreren og speedometer samt omdrejningstæller er kommet helt op under forruden (og øjnene derfor ikke skal vandre så langt mellem kørebane og instrumenter) er løsningen til at leve med.

 

Økonomisk og velegnet til Danmark

Motoreffekten på 124 hestekræfter er tilstrækkelig til det danske vejnet. På baggrund af prøvekørslerne i Sydfrankrig, er vi dog ikke helt sikre på, at oplevelsen vil være helt så velafbalanceret, hvis man køre op ad en stejl Alpe-vej med fem personer og fuldt læs i kabinen. Læsset iht. de internationale normer kan Verso D-4D køre 20,4 kilometer pr. liter dieselolie. De indebærer, at man kun forurener atmosfæren med 129 g CO2 pr. kilometer – det er et udmærket tal for en så forholdsvis stor bil og må nødvendigvis smitte af på ejerens samvittighed.



I øvrigt er Toyota Verso 7-sædet, hvis man holder sig fra den allerbilligste variant, som dog er prissat ret attraktivt til 260.000 kroner. Den prøvekørte Verso koster 335.000 kroner og det er nu også en god pris og på niveau med konkurrenterne. Hvad angår bilens rummelighed og funktionelle egenskaber og ikke mindst udstyret i T2-udgaven angår, ser prisen faktisk rigtig godt ud.



Udstyr og funktion

Udstyrslisten inkluderer 2-zone klimaanlæg, flyborde, bakkamera, sædevarme elektrisk foldbare sidespejle og meget andet. Samt de førnævnte 7 sæder.

 

De bageste to sæder er dog mest til mennesker, der ikke er så høje, men kombinationsmulighederne – vekslen mellem bagageplads og personplads – er mange. ikke mindst fordi den midterste sæderække består af tre individuelle sæder, der hver især kan foldes ned, så ryglænet er på niveau med bagagerumsgulvet. Med alle syv sæder i brug, disponerer man dog kun over beskedne 155 liter bagageplads. Det er stort set på niveau med bagagepladsen i en Toyota Aygo…


 


Pladsudnyttelse

Kabinepladsen er udnyttet godt med masser af fralægningsrum, to-delt handskerum, selv pladsen omkring den del af midterkonsollen, hvor gearstangen er placeret, er brugt til et par smårum, som man f.eks. kan lægge mønter, p-billetter eller andre småting i, så de er lige ved hånden, når man har brug for dem. Og så er der en udmærket finesse: Et bagagerumsdækken er en god ting, hvis man gerne vil holde løst-flyvende bagage på plads i bagagerummet eller nysgerrige blikke ude. Men hvor gør man af det, når nu de bageste siddepladser skal i brug?

 

 

Jo, Toyota har ganske enkelt indrettet den allerbageste del af bagagerummet til bagagerumsdækkenet. Dér gemmer man det væk, når der ikke er brug for det, og det monteres i en håndevending.


 

 

 

 

 

 


Model:

Toyota Verso 2,0 D-4D T2 Toyota Touch

Listepris:

Kr. 334.997

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 124 hk. 310 Nm/1600-2400 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,3 sek./ 185 km/t/ 20,4 km/l /129 g/km

Længde:

4,46 m

Bagagerum:

155/484 liter

Anhænger:

2000 kg (kan opvejes til 2700 kg)

Diverse:

ABS. EBD. VSC. Hillholder. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Bak-kamera. Toyota Touch multimedia system. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt