Toyota Verso test i Motorradioen
Det sidste, man kan sige om Toyota Verso, er, at den
er en egoistbil. Faktisk er den det stik modsatte:
En rigtig familiebil og en velkørende en af slagsen.
Oven i købet med mange gode funktionelle løsninger
indbygget samt visheden om, at Toyota er topscorer i
alle undersøgelser, når det gælder kvalitet.
Ingen minusser? Ikke rigtigt, dieselmotoren fungerer
godt, den er ret økonomisk, men den lyder nu som en
diesel og den lyd er ikke charmerende – et problem
Toyota aldrig har fundet en regulær løsning på. Det
fortager sig imidlertid, så snart man er oppe i
fart, og lyden er ikke forstyrrende, når man er på
langfart.
Oplevelsen på danske veje
Vi prøvede Toyota Verso allerede inden
introduktionen i Danmark (læs
den første test af Toyota Verso hér >>>) og alle
ræsonnementer er fortsat gyldige. Men netop
oplevelsen af bilen på en længere tur manglede, samt
naturligvis oplevelsen på flade danske motorveje.
Det udsatte vi så Verso’en for, og det blev
indtrykket bestemt ikke ringere af. Især den
relativt bløde affjedring får topkarakter hos os,
fordi, netop på en længere tur er der intet så
trættende som en hård undervogn og højt støjniveau.
Stabil og blød
Problematikken er imidlertid normalt, at en blød
affjedring forringer styrepræcisionen, mindre, godt
nok, på fugtig vej end på tør vej. Toyota har
imidlertid haft særlig fokus på netop den udfordring
og har skabt et meget vridningsstabilitet
karrosseri. Fordi karrosseriet er så stift, kan man
tillade sig at slække på affjedringens hårdhed og
alligevel opnå høj styrepræcision og stabilitet (i
hvert fald ved dansk motorvejsfart – vi var ikke
over den dansk/tyske grænse). Samtidig reduceres
vibrationerne og resonans i kabinen og resultatet er
forbilledligt.
Designmæssigt vinder Toyota næppe priser, men Verso
er dog både dynamisk og falder ikke igennem, når det
gælder om at designe funktionelle løsninger. I
kabinen har man godt nok placeret instrumenteringen
midt på instrumentpanelet, men fordi den er vendt
imod føreren og speedometer samt omdrejningstæller
er kommet helt op under forruden (og øjnene derfor
ikke skal vandre så langt mellem kørebane og
instrumenter) er løsningen til at leve med.
Økonomisk og velegnet til Danmark
Motoreffekten på 124 hestekræfter er tilstrækkelig
til det danske vejnet. På baggrund af prøvekørslerne
i Sydfrankrig, er vi dog ikke helt sikre på, at
oplevelsen vil være helt så velafbalanceret, hvis
man køre op ad en stejl Alpe-vej med fem personer og
fuldt læs i kabinen. Læsset iht. de internationale
normer kan Verso D-4D køre 20,4 kilometer pr. liter
dieselolie. De indebærer, at man kun forurener
atmosfæren med 129 g CO2 pr. kilometer – det er et
udmærket tal for en så forholdsvis stor bil og må
nødvendigvis smitte af på ejerens samvittighed.
I øvrigt er Toyota Verso 7-sædet, hvis man holder
sig fra den allerbilligste variant, som dog er
prissat ret attraktivt til 260.000 kroner. Den
prøvekørte Verso koster 335.000 kroner og det er nu
også en god pris og på niveau med konkurrenterne.
Hvad angår bilens rummelighed og funktionelle
egenskaber og ikke mindst udstyret i T2-udgaven
angår, ser prisen faktisk rigtig godt ud.
Udstyr og funktion
Udstyrslisten inkluderer 2-zone klimaanlæg, flyborde,
bakkamera, sædevarme elektrisk foldbare sidespejle
og meget andet. Samt de førnævnte 7 sæder.
De bageste to sæder er dog mest til mennesker, der
ikke er så høje, men kombinationsmulighederne –
vekslen mellem bagageplads og personplads – er
mange. ikke mindst fordi den midterste sæderække
består af tre individuelle sæder, der hver især kan
foldes ned, så ryglænet er på niveau med
bagagerumsgulvet. Med alle syv sæder i brug,
disponerer man dog kun over beskedne 155 liter
bagageplads. Det er stort set på niveau med
bagagepladsen i en Toyota Aygo…
Pladsudnyttelse
Kabinepladsen er udnyttet godt med masser af
fralægningsrum, to-delt handskerum, selv pladsen
omkring den del af midterkonsollen, hvor gearstangen
er placeret, er brugt til et par smårum, som man
f.eks. kan lægge mønter,
p-billetter
eller andre småting i, så de er lige ved hånden, når
man har brug for dem. Og så er der en udmærket
finesse: Et bagagerumsdækken er en god ting, hvis
man gerne vil holde løst-flyvende bagage på plads i
bagagerummet eller nysgerrige blikke ude. Men hvor
gør man af det, når nu de bageste siddepladser skal
i brug?
Jo, Toyota har ganske enkelt indrettet den
allerbageste del af bagagerummet til
bagagerumsdækkenet. Dér gemmer man det væk, når der
ikke er brug for det, og det monteres i en
håndevending.
|