| 
							 
							
							En traditionel SUV – Sport Utility Vehicle – er 
							rummelig og kan også klare sig i letter terræn, men 
							heller ikke mere. Toyota RAV4, derimod, udvander 
							grænserne mellem SUV og off-road. Den er ganske 
							enkelt fortræffelig, også i mere hårdt terræn som 
							f.eks. sand og dybe hjulspor. 
							
							
							  
							
							
							Men dens navn? RAV4 er OK, selvom ”ingen” ved hvad 
							det betyder (vi kan dog afsløre, at det sår for 
							Recreational Active Vehicle, 4-Wheel Drive), men den 
							prøvekørte model hed desuden: Toyota RAV4 2.2 D-4D 
							D-CAT 150 A/T 4WD T3. Tag lige at fortæl naboen, 
							hvad det er for en bil, du har købt. Ikke let. Men 
							selvom alle de mange bogstaver og tal måske kunne 
							spares, er de ikke uden betydning. Eksempelvis 
							betyder D-CAT 150, at dieselmotoren, der yder op til 
							150 hestekræfter, er NOx-optimeret. 
							
							
							  
							
							
							
							Udleder mindre af det hele 
							
							
							Dvs. den udleder ikke alene en behersket mængde CO2, 
							nærmere bestemt 186 g/km, den udleder markant mindre 
							af de øvrige forurenende stoffer, som næsten aldrig 
							omtales i medierne og af politikere: 43,6 mg Kulilte 
							(CO) pr. km, sammenlignet med Toyotas egen ikke NOX 
							optimerede dieselmotor med samme effekt, som udleder 
							170,8 mg/km, oven i købet med manuel gearkasse i 
							stedet for det automatgear, som D-CAT versionerne er 
							udstyret med. 
							
							
							  
							
							
							Andre tal er 74 mg kulbrinte (THC) pr. km versus 
							163,4. 82,2 g Nitrogenoxid (NOx) mg pr. kørt km 
							sammenlignet med 185,3. Altså en langt mere 
							miljø-skånende motor end ikke bare Toyotas egen 
							diesel men også andres tilsvarende maskiner. 
							  
							
							
							
							Mere CO2 
							
							
							CO2 udledningen på D-CAT modellen er imidlertid 
							højere og tilsvarende forbruger den også mere 
							dieselolie. Det tilskrives automatgearet, men 
							forskellen er forholdsvis stor (med manuelt gear er 
							CO2 udledningen 159 g/km – og den kører 16,7 km pr. 
							liter dieselolie kontra 14,1). Dermed rykker D-CAT 
							versionen en energi-klasse op fra C til D og 
							ejerafgiften stiger med 1340 kroner om året. 
							  
							
							
							Dertil kommer en ”normal” merudgift til en 
							automatgearsbil på 35.000 kroner. Så man skal vide, 
							at det koster penge at bidrage til miljøet, men 
							omvendt: Er bilen købt for at blive benyttet i 
							naturen, er det vel ret og rimeligt også at bidrage 
							til at skåne den mest muligt. 
							
							
							  
							
							
							
							Udfordrende terræn 
							
							
							Det med at færdes i naturen kan den, som nævnt 
							indledningsvis. Vi har prøvekørt Toyota RAV4 osv. på 
							udfordrende terræn med bl.a. både vådt og tørt sand, 
							som er noget af det hårdeste man kan byde et 
							køretøj. Vi har kørt i dybe hjulspor, over stok og 
							sten. Det hele klarer den helt glimrende, helt uden 
							reduktionsgear, særlige indstillinger for 
							underlagets beskaffenhed etc. Desuden er vadedybden 
							på ikke mindre end 50 cm. 
							
							
							  
							
							
							Firehjulstrækket er af den type, hvor elektronikken 
							styrer kræfternes fordeling. Det kan der ikke sættes 
							en finger på. Dens helt store handikap ved 
							terrænkørsel er dækmonteringen, men på ikke et 
							eneste tidspunkt kørte vi fast! Det er meget, meget 
							fint. Man kan i øvrigt benytte DAC (Down Hill Assist 
							Control), som styrer motorkræfter og kraftfordeling 
							ved stejle nedkørsler. 
							
							
							  
							
							
							
							Avanceret undervogn 
							
							
							Et kuperet underlag kræver en blød affjedring og 
							stor fjedervandring for at firehjulstrækket kan få 
							lov at fungere. Her er RAV4 fortræffeligt udrustet. 
							Man kunne derpå frygte at bilen ville være dårlig på 
							plan asfalt, hvor en SUV i Danmark ofte opholder 
							sig. Men heller ikke det er tilfældet. Affjedringen 
							er komfortabel, men krængningen er beskeden og 
							selvom bilen ikke kører som en almindelig flad 
							personbil, klarer den sig glimrende på plant 
							underlag. En del af forklaringen ligger formentlig 
							i, at TAV4 har dobbelt wishbone baghjulsophæng, et 
							avanceret ophæng som oftest kun ses på racerbiler. 
							
							
							  
							
							
							Visuelt er RAV4 uforandret gennem de sidste 
							halvandet år og senest var det fortrinsvis et 
							facelift samt visse funktionelle justeringer, den 
							blev udsat for. Der er dermed tale om gennemprøvet 
							teknik. Konstruktionen og designet minder da også 
							mere om en egentlig off-roader end en SUV med gode 
							tilkørsels- og frakørselsvinkler. 
							 
							
							
							  
							 
							
							
							
							Funktionel og rummelig 
							
							
							Kabinen i RAV4 er funktionel og rummelig – der er 
							faktisk fremragende benplads på bagsædet. Og 
							bagsæderyglænene kan lægges ned, så man opnår et 
							helt fladt bagagerum. Dele af indretningen virker 
							lidt ”plastic’et”, men da moderne kunststoffer er 
							både gode og praktiske og Toyota producerer nogle af 
							verdens mest pålidelige biler, er der god grund til 
							at have tillid til at materialeanvendelsen er den 
							rigtige! D-CAT versionen inkluderer i øvrigt det 
							højeste udstyrsniveau (T3), som omfatter 17” 
							alufælge, 2-zone klimaanlæg, fartpilot, regnsensor, 
							forlygtevaskere, Toyota Touch med bakkamera og 
							meget, meget mere. Men der savnes et reservehjul – 
							det kan dog tilkøbes. 
							
							
							  
							
							
							Prisen er derefter: 565.000 kroner – og husk, at den 
							også omfatter automatgearet. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							  
							   |