En traditionel SUV – Sport Utility Vehicle – er
rummelig og kan også klare sig i letter terræn, men
heller ikke mere. Toyota RAV4, derimod, udvander
grænserne mellem SUV og off-road. Den er ganske
enkelt fortræffelig, også i mere hårdt terræn som
f.eks. sand og dybe hjulspor.
Men dens navn? RAV4 er OK, selvom ”ingen” ved hvad
det betyder (vi kan dog afsløre, at det sår for
Recreational Active Vehicle, 4-Wheel Drive), men den
prøvekørte model hed desuden: Toyota RAV4 2.2 D-4D
D-CAT 150 A/T 4WD T3. Tag lige at fortæl naboen,
hvad det er for en bil, du har købt. Ikke let. Men
selvom alle de mange bogstaver og tal måske kunne
spares, er de ikke uden betydning. Eksempelvis
betyder D-CAT 150, at dieselmotoren, der yder op til
150 hestekræfter, er NOx-optimeret.
Udleder mindre af det hele
Dvs. den udleder ikke alene en behersket mængde CO2,
nærmere bestemt 186 g/km, den udleder markant mindre
af de øvrige forurenende stoffer, som næsten aldrig
omtales i medierne og af politikere: 43,6 mg Kulilte
(CO) pr. km, sammenlignet med Toyotas egen ikke NOX
optimerede dieselmotor med samme effekt, som udleder
170,8 mg/km, oven i købet med manuel gearkasse i
stedet for det automatgear, som D-CAT versionerne er
udstyret med.
Andre tal er 74 mg kulbrinte (THC) pr. km versus
163,4. 82,2 g Nitrogenoxid (NOx) mg pr. kørt km
sammenlignet med 185,3. Altså en langt mere
miljø-skånende motor end ikke bare Toyotas egen
diesel men også andres tilsvarende maskiner.
Mere CO2
CO2 udledningen på D-CAT modellen er imidlertid
højere og tilsvarende forbruger den også mere
dieselolie. Det tilskrives automatgearet, men
forskellen er forholdsvis stor (med manuelt gear er
CO2 udledningen 159 g/km – og den kører 16,7 km pr.
liter dieselolie kontra 14,1). Dermed rykker D-CAT
versionen en energi-klasse op fra C til D og
ejerafgiften stiger med 1340 kroner om året.
Dertil kommer en ”normal” merudgift til en
automatgearsbil på 35.000 kroner. Så man skal vide,
at det koster penge at bidrage til miljøet, men
omvendt: Er bilen købt for at blive benyttet i
naturen, er det vel ret og rimeligt også at bidrage
til at skåne den mest muligt.
Udfordrende terræn
Det med at færdes i naturen kan den, som nævnt
indledningsvis. Vi har prøvekørt Toyota RAV4 osv. på
udfordrende terræn med bl.a. både vådt og tørt sand,
som er noget af det hårdeste man kan byde et
køretøj. Vi har kørt i dybe hjulspor, over stok og
sten. Det hele klarer den helt glimrende, helt uden
reduktionsgear, særlige indstillinger for
underlagets beskaffenhed etc. Desuden er vadedybden
på ikke mindre end 50 cm.
Firehjulstrækket er af den type, hvor elektronikken
styrer kræfternes fordeling. Det kan der ikke sættes
en finger på. Dens helt store handikap ved
terrænkørsel er dækmonteringen, men på ikke et
eneste tidspunkt kørte vi fast! Det er meget, meget
fint. Man kan i øvrigt benytte DAC (Down Hill Assist
Control), som styrer motorkræfter og kraftfordeling
ved stejle nedkørsler.
Avanceret undervogn
Et kuperet underlag kræver en blød affjedring og
stor fjedervandring for at firehjulstrækket kan få
lov at fungere. Her er RAV4 fortræffeligt udrustet.
Man kunne derpå frygte at bilen ville være dårlig på
plan asfalt, hvor en SUV i Danmark ofte opholder
sig. Men heller ikke det er tilfældet. Affjedringen
er komfortabel, men krængningen er beskeden og
selvom bilen ikke kører som en almindelig flad
personbil, klarer den sig glimrende på plant
underlag. En del af forklaringen ligger formentlig
i, at TAV4 har dobbelt wishbone baghjulsophæng, et
avanceret ophæng som oftest kun ses på racerbiler.
Visuelt er RAV4 uforandret gennem de sidste
halvandet år og senest var det fortrinsvis et
facelift samt visse funktionelle justeringer, den
blev udsat for. Der er dermed tale om gennemprøvet
teknik. Konstruktionen og designet minder da også
mere om en egentlig off-roader end en SUV med gode
tilkørsels- og frakørselsvinkler.
Funktionel og rummelig
Kabinen i RAV4 er funktionel og rummelig – der er
faktisk fremragende benplads på bagsædet. Og
bagsæderyglænene kan lægges ned, så man opnår et
helt fladt bagagerum. Dele af indretningen virker
lidt ”plastic’et”, men da moderne kunststoffer er
både gode og praktiske og Toyota producerer nogle af
verdens mest pålidelige biler, er der god grund til
at have tillid til at materialeanvendelsen er den
rigtige! D-CAT versionen inkluderer i øvrigt det
højeste udstyrsniveau (T3), som omfatter 17”
alufælge, 2-zone klimaanlæg, fartpilot, regnsensor,
forlygtevaskere, Toyota Touch med bakkamera og
meget, meget mere. Men der savnes et reservehjul –
det kan dog tilkøbes.
Prisen er derefter: 565.000 kroner – og husk, at den
også omfatter automatgearet.
|