- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota RAV4 2,2 D-4D Plus 136 hk Van


Frisk blod i SUV'ernes ophav


Tekst: Søren Clauding - september 2006

Fotos - Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota var blandt de første, hvis ikke de aller første til at bygge en ”SUV” – et ”Sport Utility Vehicle”. Det skete tilbage i 1994 med den radikalt anderledes RAV4 – en bil, der nedbrød grænserne mellem regulære off-road’ere og ordinære personbiler. Den nyeste RAV4 er 3. generation af den dengang meget anderledes tænkemåde.

 

Siden har tingene udviklet sig. SUV-begrebet er blevet folkeeje i takt med at konkurrenterne fik skabt deres bud på den nye biltype. Toyota er fortsat blandt de førende indenfor den genre – de fik et forspring dengang – men de er bestemt ikke længere enerådende. Det stiller krav og dem har Toyota stort set levet op til.

 

Designet strammet op

Den nye generation RAV4 er visuelt anderledes end forgængeren. Om den er blevet pænere – det må være en smagssag. Designet er strammet op og det trængte det måske også til. Men på dette område er Toyota ikke trendsetter.

 

Det er Toyota heller ikke med den i øvrigt både smidige, velfungerende og økonomiske 136-hestes 2,2 liters dieselmotor. Det er en god motor, bestemt, men den støjer lidt for meget. Og det er kun en accept af, at en firehjulstrækker gerne må støje, der gør at man bærer over med det – om end det skal tilføjes, at når først den er blevet godt gennemvarm, er støjen reduceret væsentligt.

 

Ikke noget at komme efter

Men så kan der vist heller ikke siges mere, der blot indeholder så meget som en antydning af negativt. Hele konstruktionen er nemlig så gennemarbejdet, at ingen har noget at komme efter – ikke andre end kunderne, i hvert fald.

 

Et par fine detaljer som eksempel:

 

En ”SUV” med dobbelt wishbone racerbilsophæng på bagvognen! Det er der vist ingen af konkurrenterne, der kan hamle op med. Suveræne køreegenskaber på plan asfalt – hvor en SUV befinder sig mest – med høj styrepræcision, minimal sidevindsfølsomhed (som ellers er vanskeligt at styre på en SUV) og fremragende kurveegenskaber.

 

Hill-start Assist Control, som giver sikker igangsætning på stejle stigninger.

 

Fem airbags, inkl. knæ airbag i førersiden i den prøvekørte van-version (syv i udgaven på hvide nummerplader – men pga. kravet om adskillelse mellem varerum og førerkabine bag føreren kan sideairbag og airbaggardin ikke monteres i førerens side – længe leve lovgiverne!!!).

 

Og egentlig kunne man blive ved.

 

Fine køreegenskaber

I teknisk forstand er der tale om et variabelt firehjulstræk, hvor forhjulene først får bistand fra baghjulene, når der brug for det. Det giver større retningsstabilitet ved kørsel på plan vej og bedre brændstoføkonomi (på hele 15,2 km/l iflg. EU-normerne – i praksis lidt mindre, men det er normalt). Hvis man ønsker det, låses firehjulstrækket med tryk på en knap. Herefter oplever man glimrende off-road egenskaber, hvis største begrænsning som for de fleste er dækmonteringen (der er tilpasset on-road kørsel).

 

På udstyrssiden er listen næsten uendelig: Alufælge, tagræling, 2-zone klimaanlæg med nedkølet handskerum, multijusterbart læderrat med fjernbetjening af musikanlæg,

 


Designet er strammet op - det er pænt, men der er ikke tale om en trendsættende linieføring.

 

Reservehjulet sidder udenpå bagdøren - det er praktisk, når man skal bruge det og det giver væsentlig mere plads i bagagerummet.

 

Den sidehængslede bagdør er let at betjene. Ulemperne er, at man skal uden om den, når man skal have adgang til bagagerummet/varerummet og højrehængsling passer ikke så godt til danske fortov. Og den giver ikke læ i regnvejr.

 

Standard dæk monteringen er mest beregnet til kørsel på plan asfalt. Men den er ikke uden evner også i terræn'et.


 

sædevarme og musikanlæg med 6 stk CD-changer – for blot at nævne nogle få eksempler.

 

Og prisen for en RAV4 2,2 D-4D Plus med 136 hestekræfter (den findes nemlig også i en udgave med 177 hk): 215.000 kroner plus 42.000 i moms. Det er 45.000 kroner mere end nogenlunde tilsvarende biler af f.eks. koreansk oprindelse. Men de har heller ikke været med så længe – det gør en forskel!

 

Model:

Toyota RAV4 2,2 D-4D Plus 136 hk Van

Listepris:

Kr. 256.234 incl. moms

Motor:

4 cyl. 2,2 l. commonrail turbodiesel. 136 hk – 310 Nm ved 2000-2800 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

10,5 sek/180 km/t/

15,2 km/l

Længde:

4,40 m

Bagagerum:

Ca. 1500 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Sædevarme. Tagræling.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt