Toyota var blandt de første, hvis ikke de aller
første til at bygge en ”SUV” – et ”Sport Utility
Vehicle”. Det skete tilbage i 1994 med den radikalt
anderledes RAV4 – en bil, der nedbrød grænserne
mellem regulære off-road’ere og ordinære
personbiler. Den nyeste RAV4 er 3. generation af den
dengang meget anderledes tænkemåde.
Siden har tingene udviklet sig. SUV-begrebet er
blevet folkeeje i takt med at konkurrenterne fik
skabt deres bud på den nye biltype. Toyota er
fortsat blandt de førende indenfor den genre – de
fik et forspring dengang – men de er bestemt ikke
længere enerådende. Det stiller krav og dem har
Toyota stort set levet op til.
Designet
strammet op
Den nye generation RAV4 er visuelt anderledes end
forgængeren. Om den er blevet pænere – det må være
en smagssag. Designet er strammet op og det trængte
det måske også til. Men på dette område er Toyota
ikke trendsetter.
Det er Toyota heller ikke med den i øvrigt både
smidige, velfungerende og økonomiske 136-hestes 2,2
liters dieselmotor. Det er en god motor, bestemt,
men den støjer lidt for meget. Og det er kun en
accept af, at en firehjulstrækker gerne må støje,
der gør at man bærer over med det – om end det skal
tilføjes, at når først den er blevet godt
gennemvarm, er støjen reduceret væsentligt.
Ikke noget at komme efter
Men så kan der vist heller ikke siges mere, der blot
indeholder så meget som en antydning af negativt.
Hele konstruktionen er nemlig så gennemarbejdet, at
ingen har noget at komme efter – ikke andre end
kunderne, i hvert fald.
Et par fine detaljer som eksempel:
En ”SUV” med dobbelt wishbone racerbilsophæng på
bagvognen! Det er der vist ingen af konkurrenterne,
der kan hamle op med. Suveræne køreegenskaber på
plan asfalt – hvor en SUV befinder sig mest – med
høj styrepræcision, minimal sidevindsfølsomhed (som
ellers er vanskeligt at styre på en SUV) og
fremragende kurveegenskaber.
Hill-start Assist Control, som giver sikker
igangsætning på stejle stigninger.
Fem airbags, inkl. knæ airbag i førersiden i den
prøvekørte van-version (syv i udgaven på hvide
nummerplader – men pga. kravet om adskillelse mellem
varerum og førerkabine bag føreren kan sideairbag og
airbaggardin ikke monteres i førerens side – længe
leve lovgiverne!!!).
Og egentlig kunne man blive ved.
Fine køreegenskaber
I teknisk forstand er der tale om et variabelt
firehjulstræk, hvor forhjulene først får bistand fra
baghjulene, når der brug for det. Det giver større
retningsstabilitet ved kørsel på plan vej og bedre
brændstoføkonomi (på hele 15,2 km/l iflg.
EU-normerne – i praksis lidt mindre, men det er
normalt). Hvis man ønsker det, låses
firehjulstrækket med tryk på en knap. Herefter
oplever man glimrende off-road egenskaber, hvis
største begrænsning som for de fleste er
dækmonteringen (der er tilpasset on-road kørsel).
På udstyrssiden er listen næsten uendelig: Alufælge,
tagræling, 2-zone klimaanlæg med nedkølet
handskerum, multijusterbart læderrat med
fjernbetjening af musikanlæg,
|