Toyota RAV4 i Motorradioen
Vi har tidligere haft den nye Toyota RAV4 under lup.
Det skete i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler (læs
den første test af Toyota RAV4 hér >>>), og
konklusionerne fra dengang holder også nu, hvor
bilen er lanceret på det danske marked. Men én
erfaring manglede: Hvordan opfører RAV4 sig på en
lang tur med høj fart.
Det er ikke uvigtigt, for RAV4 lægger op til
langtur. Har man oven i købet firehjulstræk til
rådighed, er den oplagt til at køre bjergkørsel med
om vinteren og en anhænger på en våd græsmark er
også til at håndtere. Firehjulstrækket har
imidlertid endnu en fordel, skulle en længere tur ad
tyske autobahns dokumentere.
150 dieselheste
Den prøvekørte version var udstyret med Toyotas
”gamle” 2,2 liters 150 dieselmotor. Det er vigtigt
at pointere, at det er den gamle motor, for Toyota
har også bragt en ny brændstoføkonomisk 2-liters
maskiner på markedet.
Den nye yder 124 hestekræfter og det er muligvis
lige i underkanten. Det giver i alle tilfælde
ringere fartpræstationer, så på den hurtige køretur
glæder man sig over at have tilstrækkelig
motorkraft. I øvrigt kan 2-liters motoren alene
leveres til RAV4 med forhjulstræk, så der er ingen
vej udenom: Firehjulstræk kræver 2,2 liters
dieselen.
Det giver imidlertid ét minus: Brændstoføkonomien er
for ringe, sammenlignet med konkurrenterne. Ved
dansk motorvejsfart kører RAV4 godt 12 kilometer pr.
liter dieselolie. Det sjove er dog, at ved
autobahnfart er forbruget ikke meget større. Heller
ikke selvom vi udnyttede fartpotentialet og gerne
kørte de tæt ved 200 km/t, den var i stand til.
Klæber sig til vejen
RAV4 lagde nemlig op til hurtig kørsel. Det er
ganske usædvanligt for en mellemstor SUV, som både
er høj og på ingen måde optimeret til høj fart. 18”
fælgene var ikke påmonteret fancy lavprofil racerdæk,
men ganske almindelige dæk med høje dæksider. Det
burde alt andet lige medføre urolig og ikke særlig
præcis kørsel ved høj fart.
Det gjorde det bare ikke. Toyota RAV4 er ganske
enkelt meget, meget stabil ved de 200 km/t, vi (målt
på ekstern navigator) kunne presse den op over, ned
ad bakke og med rygvind. I meget hurtige kurver –
som køres med hastigheder omkring 180 km/t – klæbede
bilen sig til vejen.
Forklaringen ligger til dels i en relativt stram
undervogn, men formentlig også i det geniale system,
hvor Toyota ikke bare opererer med det såkaldte
torque vectoring system, hvor bremsesystemet leder
kræfterne over på det hjul, der har bedst vejgreb.
Toyotas system fordeler kræfterne på alle fire hjul
ved hjælp af det computerstyrede firehjulstræk og
det har givet vis en væsentlig andel i den stabile
kørsel.
Ny dimension
Som sådan får firehjulstrækket en ny dimension,
fordi det ikke bare sikre fremkommelighed på fedtet
underlag, men også medvirker til mere sikker kørsel.
Det kan så til gengæld være noget af forklaringen på
det relativt store brændstofforbrug – men i så
tilfælde er pengene givet godt ud.
Den stramme undervogn er på langturen intet problem,
kørekomforten er udmærket på hel jævn asfalt. Det
pudsige er, at der er den også ved lav fart på ujævn
vej. Det skyldes formentlig netop de høje dæksider,
der absorberer de små ujævnheder. Resultatet er
udmærket, komfortabel kørsel under alle
kørselsforhold.
Toyota Touch
Foruden selve kørslen gav langturen også mulighed
for at gennemteste navigationssystemet. Det fungerer
forbilledligt, er hurtigt og præcist. Eneste minus
er, præcis som i Toyota Yaris, at skærmen er vinklet
sådan, og fremstillet af et sådan materiale, at med
mindre man har ekstern afskærmning i form af træer,
bygninger o.lign. kan man ikke aflæse den pga.
reflekser. Det er naturligvis ikke et problem om
natten – men på åbne vejstrækninger i dagslys er det
generende. Systemet inkluderer bakkamera, som er en
rigtig god hjælp ved parkering.
På positiv siden tæller den rummelige, overskuelige
kabine. Bagsædebenpladsen er uovertruffen, især
taget i betragtning at en RAV4 måler under 4,6 meter
i længden, at man sidder glimrende tilbagelænet og
at der fortsat er rigtig god og regulær bagageplads.
Bagagerumsdækkenet er ikke heldækkende, men det
kompenseres der ved gennem mørkt tonede bagruder, så
indsynet udefra er ret beskedent.
Flad bagagerumsbund
Lægges bagsæderyglænene ned, skubbes sæderne
samtidig ned i vognbunden og man disponerer over en
helt flad bagagerumsbund. Desuden er elektrisk
bagklap standard på versionerne med T3 og T4 udstyr
Den prøvekørte bil var udrustet med Toyotas 6-trins
manuelle gearskift. En fremragende gearkasse om bare
virker. Den er også med til at sikre det officielle
forbrugstal på 17,9 km/l. Men skal den
brændstoføkonomi opnås, skal man være meget varsom
med højrefoden. På motorvej har man ikke den store
indflydelse andet end, at man kan sætte farten ned…
|