Vi har tidligere prøvekørt Toyota RAV-4 med 2,2
liters dieselmotor (læs
prøvekørsel af Toyota RAV-4 2,2 D-4D hér >>>),
oven i købet på en længere tur med høj hastighed.
Det håndterede den glimrende – men den var tørstig.
Det findes der imidlertid en løsning på: Den hedder
Toyota RAV-4 2,0 D-4D og den skulle på papiret køre
meget længere på literen. Den har vi så set nærmere
på.
Kræfter nok
Den store forskel på de to biler er naturligvis
motoren. I stedet for 150 hestekræfter har man i
2-liters versionen kun 124 hk til sin rådighed. Men
den anden vigtige faktor ved en dieselmotor,
maskineriets drejningsmoment, er fortsat temmelig
godt. 310 Nm over et stort omdrejningsområde
(1600-2400 omdr./min.), og en forholdsvis
momentkurve er godt.
Derfor lider man ikke nævneværdigt under
fartforringelser. Det skal dog tilføjes, at vi ikke
har sluppet 2-liters udgaven løs på en tysk
motorvej, men under danske motorvejsforhold er der
kræfter nok. Og med det store moment vil der også
være kræfter nok, selvom man fylder bilen op.
I øvrigt er 2-liters dieselmotoren både forholdsvis
stilfærdig og vibrationsfri – men ikke over
gennemsnittet. Toyota har for længst erklæret, at
dieselteknologi ikke har højeste prioritet, men
netop med 2-liters maskinen kommer de nu meget godt
i mål.
Lettere
Én af årsagerne er, at 2-liters udgaven i den
prøvekørte forhjulstrukne version er en del lettere
end 2,2’eren. Det skyldes ikke mindst, at 2,2’eren
alene findes med træk på alle fire hjul. Uden
firehjulstræk og med den mindre motor taber bilen 80
kg i vægt. Det kan mærkes på præstationsoplevelsen
og også på køreegenskaberne, fordi den største del
af vægttabet ligger på forhjulene.
I praksis og på standard dækmontering er RAV-4 2,0
mindst ligeså velkørende som 2,2 AWD, naturligt nok
en anelse lettere i styringen, men mere komfortabel,
hvis man netop vælger standardhjulstørrelsen på 17”.
Omvendt savnes den geniale styring af kræfterne på
de fire hjul som følger med AWD.
20 kilometer på literen
Det hele betaler sig dog i samme øjeblik man
frekventerer en tankstation. 20,4 kilometer kan den
mellemstore SUV køre på en liter dieselolie og nok
så vigtigt: Det holder stort set i praksis, hvis man
kører med tanke på forbruget.
Med T3-udstyr skal man bøde 440.000 kroner for
2-liters udgaven. Prisen er ikke udpræget lav, men
man får meget udstyr med for pengene. 2-zone
klimaanlæg, bak-kamera, fartpilot, regn- og
lyssensor, sædevarme og meget andet. Plus det
notorisk høje sikkerhedsniveau som bl.a. inkluderer
8 airbags – herunder knæ-airbags ved begge forsæder.
Garanti og kvalitet
Og, ikke at forglemme, 3 års garanti samt Toyotas
velanskrevne serviceapparat. Toyota er verdens
største bilfabrik, over 10 millioner biler solgte
man verden over sidste år, i kvalitet og service er
fabrikken topscorer, så det er ikke så mærkeligt, at
så mange foretrækker biler fra den japanske fabrik.
Alt det tæller naturligvis med, når man vurderer en
bil.
|