Den nye Prius-generation har en funktion, hvor man
kan vælge alene at køre på strøm, og når den var
slået til, blev batterierne tappet temmelig hurtigt,
så ambitionen om eksempelvis at køre 20 kilometer på
arbejde på en frostklar vintermorgen og hjem igen
efter arbejdstid uden at brænde en dråbe benzin af
er uvirkelig. Men til sommer skal det såmænd nok
kunne lade sig gøre.
Alene på el
I
øvrigt er det svært alene at køre på elektricitet,
for så snart man har brug for lidt ekstra power og
tror, at man kan få det alene ved at træde speederen
i bund, springer benzinmotoren i gang og sikrer, at
man ikke bliver skuffet. Til gengæld bliver man
måske lidt skuffet over, ikke at kunne køre på
elektricitet og kun elektricitet, hvis man ønsker at
underkaste sig den reducerede effekt og
tilrettelægge kørslen derefter.
Skuffelsen er dog moderat, for med en gennemsnitlig
benzinøkonomi på 25 km/l står de flestes bankkonti
distancen – med mindre man er blevet ruineret af at
have betalt de 425.000 kroner, som prisen er på en
Prius 1,8 T3. Billig er den nemlig ikke, men
avanceret – og så er det jo ikke en manuelt gearet
bil!
Står ikke tilbage
Drivkraften – en 1,8 liters benzinmotor samt en
37-hestes elektromotor – præsterer tilsammen 136
hestekræfter. Momentkurven nyder stor fordel af at
elektromotoren yder fuld styrke fra aller første
omdrejning og fartpræstationerne står ikke tilbage
for andre luksuøse og konventionelle konkurrenter:
180 km/t på toppen og 0-100 km/t på 10,4 sekunder.
Men som hos alle andre biler… bruger man kræfterne,
stiger benzinforbruget og så kan det være vanskeligt
med god samvittighed at prale af, kun at lukke 92 g
CO2 ud pr. kørt kilometer.
I
øvrigt: Fine faste køreegenskaber, god
kurvestabilitet og lavt støjniveau, også med
benzinmotoren kørende. Iblandt var man endda i tvivl
om, hvorvidt den overhovedet var i funktion eller
ej, vel vidende, at svaret kunne findes i det
display i centerinstrumenteringen, som den nye Prius
er født med. Men hvorfor er sædevarme ikke standard…
Model: |
Toyota Prius Multidrive S 1,8 T3 |
Listepris: |
Kr. 425.021 |
Motor og transmission: |
4 cyl. 1,8 benzin. 136 hk. |
Præstationer 0-100 km/t/topfart/
brændstoføk/ CO2: |
10,94 sek/ 180 km/t/
25 km/l/ 92 g/km |
Længde: |
4,46m |
Bagagerum: |
446 liter |
Diverse. |
ABS. ESP. EBD. ASR. 6 airbags. Smart Entry.
Multijusterbart læderrat. Skumringssensor.
Fjernbetjent centrallås. El-justerbare
sidespejle m. varme. El-ruder for og bag.
Aircondition. Fartpilot. |
Link til importøren
|