Nu er det jo ikke meget ørken, vi har i Danmark. Og
derfor skal man som udgangspunkt forholde sig meget
præcist til, om en Toyota Land Cruiser V8 er det
rette værktøj til de opgaver, man skal løse. For en
Land Cruiser V8 er et stykke værktøj – og ikke et af
de helt billige af slagsen.
Sammenligner man med f.eks. Range Rover TDV8 følger
Land Cruiser dog meget godt med. 1,5 millioner
kroner er prisen, som er noget under Range Roveren
og den inkluderer, som navnet indikerer, en V8
motor, som både er kraftigere end Range Roverens og
mere brændstoføkonomisk.
I
vores tilfælde en 4,5 liters common-rail
turbodiesel, der i effekt præsterer det samme som
den tilsvarende 4,7 liters V8 benziner, som også kan leveres til Land Cruiser. 286 hestekræfter
mod 288. Den store forskel ligger i det kolossale
moment på ikke mindre end 650 Nm over næsten hele
omdrejnings intervallet for dieselmaskinen. Her kan
benzin’eren slet ikke følge med – med ”sølle” 445
Nm.
Skabt til ørkenen
Men en Land Cruiser er skabt til ørkenen. Intet
under at den har taget sejren i kategorien for
serieproducerede biler i Rallye Dakar, senest det
blev kørt. Og intet under, at det eneste bilmærke,
som man ser i lande som Mauretanien, bortset fra en
masse europæiske skrotbiler, er Toyota. Hi-Lux, hvis
det skal være den rå version og Land Cruiser, hvis
man hører til de få velhavende indbyggere.
Land Cruiser er nemlig idéel til transport i
uvejsomt terræn over store strækninger. Med syv
fremadvendte siddepladser og god benplads på dem
alle – samt rimelig bagageplads bag de tre
sæderækker.
Der er rigtig meget
benplads foran midterste sæderække.
De bageste sæder slås
op imod vognsiden, når de ikke skal siddes på.
Pladsens betydning
Pladsen har stor betydning, for går turen over
tusindvis af kilometer i Afrikas sten- og sandørken,
kører man helst så få gange som muligt.
Land Cruiserens berettigelse er i ørkenen. For den
er skabt som en ægte ørken-erobre, en off-roader af
usædvanlig kaliber og forbavsende nok med
køreegenskaber på plan asfalt, som gør den helt
komfortabel at køre i. Her kommer en smule af
berettigelsen ind set i forhold til typiske danske
kørselsforhold.
Globalt
At det overhovedet kan lade sig gøre skyldes
formentlig, at Toyota har tænkt globalt, lige siden
man indså, at den oprindelige Land Cruiser (som hed
BJ) tilbage i 1951 havde et potentiale, der rakte
langt ud over toppen på Mount Fuji. Land Cruiser
anno 2008 kører fremragende på fast underlag og den
trives i det løse, simpelthen fordi Toyota har
optimeret køreegenskaberne ved hjælp af al
tilgængelig elektronik.
Land Cruiser kan køre i op til 70 cm vand, den kan
kravle op af en stigning på 45 grader, den kan klare
en
|