Toyota satte sig et mål: Man ville bygge den mest
komplette, brugsrigtige og smarte trendsetter i
mikrobils kategorien. Det har man gjort. Den hedder
iQ og kombinerer på utrolig ringe plads en lang
række anvendelses muligheder – samtidig med, at den
kører som en stor bil. Eneste problem: Prisen. Så vi
vil tage os den frihed at mene, at den måske hellere
skulle have båret Lexus navnet end Toyota, men sådan
er der så meget!
I
øvrigt er prisen kun for alvor et problem i Danmark
på grund af afgiftssystemet. Det er langt lettere
som udlænding at betale nogle tusinde kroner mere
for en iQ end for eksempelvis en Aygo og så få en
langt mere komfortabel og gennemtænkt bil. Men i
Danmark er merprisen voldsom: Små 145.000 koster den
billigste iQ, små 100.000 er prisen for den
billigste Aygo, omkring de 30.000 kroner heraf er
afgifter til staten og så bliver prisforskellen så
stor, at den ikke retfærdiggør mer-udbyttet ved at
købe iQ. Den
prøvekørte
model var iQ2 (2-tallet indikerer udstyrs niveauet)
med aircondition og automatisk transmission – det
blev den 50.000 kroner dyrere af.
Status bil
Dermed bliver iQ også en slags status bil, hvad den
egentlig slet ikke behøvede at være. For 145.000
kroner får man langt mere bil for pengene hos mange
af konkurrenterne. Toyota selv sælger den billigste
Yaris for små 155.000 kroner, så en iQ køber man
kun, fordi man gerne vil sende et signal til
omverdenen. Fair nok, men det er sådan det er…
Og hvad er det så, der gør iQ så genial?
Kort fortalt, at man inden for en længde på lige
under 3 meter har skabt plads til 3-4 personer, at
bilen kører, som var den en meter længere og ikke
mindst, at den er ret smart at se på – og derfor
reelt en konkurrent til Smart Fortwo.
Kører formidabelt
Det visuelle kan man forholde sig til, ved at se på
billederne. Det er naturligvis praktisk, at kunne
klare sig med mindre parkeringsplads og bilen er i
sit væsen ret nem at smutte omkring hjørnerne med
ved bykørsel. Men så ringe en længde og deraf også
ganske beskeden akselafstand kombineret med relativ
stor højde betyder, at en bil bliver meget levende
ved høj fart. Hvad Toyota har gjort, er svært at
gennemskue, men den kører knald godt, den lille iQ,
den klarer stiv sidevind i stiv arm og samtidig er
kørselskomforten ganske god – og langt bedre end
alle konkurrenterne i mikro kategorien. Støjsvag er
den også. Det er gjort rigtig godt.
Atypisk kabineindretning
Indretningen har Toyota lagt meget vægt på.
Instrumentbordet foran forsædepassageren er skudt
frem, så han kan sidde længere fremme og dermed give
tilstrækkelig benplads til bagsædepassageren i højde
side. I venstre side lider bagsædepassageren under
førerens benlængde. Er benene lange, er pladsen på
bagsædet lig nul. Derfor er det med en langbenet
fører ikke en bil til 3-4 personer, men alene til
tre.
|