Afgiftsændringerne sidste sommer satte prisen op på
store gulpladebiler. Afgiften steg groft set fra 30
til 50 procent – det bliver til en vis sum penge,
men ikke noget, der blot tilnærmelsesvis kan
sammenlignes med de 180 procent, der fortsat
opkræves på biler med hvide nummerplader.
Og så var der oven i købet nogle undtagelser, hvad
angår gulpladebilerne. Eksempelvis er de såkaldte
pickup’er fritaget for afgiftsforøgelse og derfor
kan Toyota sælge deres seje slider, Hilux, med blot
30 procent i afgift. Og dermed kan prisen holdes så
lavt som 165.000 kroner for den billigste –
inklusive moms.
Udbygget kabine
Den prøvekørte variant er lidt dyrere, men stadig
attraktiv. Det er en Hilux Extra Cab – dvs. med en
udbygget kabine – firehjulstræk og 120-hestes 2,5
liters common-rail dieselmotor. Sådan et køretøj
koster små 230.000 kroner inkl. moms – og 192.000
excl. moms.
Selvsagt kan en Hilux ikke direkte sammenlignes med
en firehjulstrukken SUV. Hilux er bygget til at
arbejde, men køreegenskaberne er forfinet i en sådan
grad, at den slet ikke er ukomfortabel på almindelig
plan asfalt.
I terræn’et er den ligeså god som en hvilken som
helst anden gennemsnitlig off-road’er – og langt
bedre end de fleste SUV’er. Den har med andre ord
nogle muligheder.
Svaghed eller mulighed
Om det udvendige lad er en svaghed eller en mulighed
er helt op til brugeren. Han man behov for ladet, er
det både stort og let tilgængeligt. 180 cm i længden
og man kan læsse en ton. Har man ikke så tit behov
for ladet, er Hilux stadig en god off-road’er.
Og idéen med den udbyggede kabiner er fin, for
derved har man god plads til ”håndbagagen”, som ikke
må blive våd, ikke må stjæles og gerne må være lige
ved hånden. I øvrigt findes Hilux også i en
dobbelt-cab version, hvor der egentlig er plads til
to sæderækker, men hvor hensynet til lovgivningen i
praksis udelukker 2. sæderække. Hér er der rigtig
god kabineplads.
På plan asfalt opleves faste køreegenskaber og en
overraskende god stabilitet. Når man konstruerer en
Hilux, er stabilitet ikke højest prioritet, fordi en
”slider” sjældent kører hurtigt – og den er rigelig
stabil ved lav fart. Men Hilux klarer sig også
udmærket ved danske motorvejshastigheder. Når man så
læsser nogle hundrede kg på ladet forbedres
stabiliteten og elektronisk ændres fordelingen af
bremsetrykket, så stabiliteten og effektiviteten
bevares også ved kraftig opbremsning med stort læs.
Det er ret genialt.
Konventionelt 4X4
Firehjulstrækket er mere konventionelt, der er
reduktionsgear og ingen ESP. Sidstnævnte er egentlig
også lige meget, for firehjulstrækket
|