- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota GT86

Kørespas i vintervejret


Af Søren Clauding – januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota har bygget en autentisk sportsvogn. Formålet er ikke mindst, at genoplive et i vore miljø-hensynstider "forbudt" begreb: køreglæde. Det er skabt helt i tråd med fabrikkens intensive indsats på miljøområdet med en erklæret hybridstrategi og f.eks. det netop etablerede samarbejde med BMW om brændselscellebiler.

 

Helt så langt er man ikke endnu med Toyota GT86, som er sportsvognes navn. Men det kommer nok og det første skridt er taget: Man har givet køretøjet 200 indsugnings-hestekræfter og en gearing, som giver fine sportsvognspræstationer. Derved kan man køre små 13 kilometer på en liter benzin. Det lyder i den større sammenhæng ikke af meget langt på literen. Men glem ikke: Toyota har været tro imod det, der gør en sportsvogn, og så er der altså grænser.

 

Fra racerbane til vinterveje

Vi har tidligere haft lejlighed til at prøvekøre Toyota GT86 på spanske bjergveje i Catalonien. Vi har endda kørt på racerbane med den – både i Danmark og i Sverige. Og den er en sand fryd og fornøjelse at boltre sig i og med. Dette skal ikke være en gentagelse af tidligere oplevelser (læs den første test af Toyota GT 86 hér >>>), men derimod en ægte afprøvning af, om konceptet holder, også i dansk vintervejr.

 

Danmark var nemlig dækket af sne og is i det meste af testperioden, så vi har prøvet den i alskens vintervejr, ved temperaturer et godt stykke under nul, og naturligvis var den forsynet med vinterdæk, som det sig hører og bør om vinteren.

 

Føreren og elektronikken

Et sådan vejr er noget af en udfordring for en bil med baghjulstræk, en ret direkte styring og ligeså direkte kraftoverførsel. Vægtfordelingen med lidt større vægt på forhjulene, som under acceleration skydes bagud og dermed skaber et ensartet tryk på alle fire hjul, holder jo ikke i snevejr. Det giver en løs bagende og så er der principielt kun én kompensationsmulighed: Førerens evner til at styre bilen.

 

Men den holder ikke helt i praksis. For samtidig med at sportsvognen er autentisk, er den det ikke mere end at Toyota har udstyret den med al mulig moderne elektronik. Elektronik, som vel at mærke er optimeret til GT86.

 

Den har naturligvis ESP og tractioncontrol. Begge dele hjælper til at opnå det maksimale vejgreb under acceleration og redder mange begyndende udskridninger. Det sker også på glat vej og er især en stor sikkerhed, når vejgrebet konstant skifter, fordi man det ene øjeblik kører på asfalt, det næste på is elle sne. Og det er desværre ofte tilfældet på de råsaltede danske landeveje.

 

Men det er ikke udpræget morsomt at få den elektroniske håndsrækning.

 

Sportsindstilling

Heldigvis kan begge deles kobles mere eller mindre fra. Man disponerer nemlig over en sports-indstilling. Med den kan man glimrende slå lidt med halen og hvad der er nok så vigtigt: Få fuld acceleration, når det begynder at gå lige ud igen. Det er både underholdende, sikkert og effektivt – og medvirker især i snevejr til, at man får GT86 godt ind på rygraden. Det er noget, der givetvis vil gavne i en kritisk situation også i tørt og varmt vejr.

 

Sluttelig kan det hele kobles fra og så ER det føreren, der skal kontrollere efter bedste evne. Men han lades heller ikke i stikken i dén situation. GT86 er nemlig yderst velafbalanceret, trods det lidt mindre tryk på baghjulene i glat føre.



Alt det andet…

I vinterkulden skulle startmotoren arbejde lidt ekstra for at få liv i maskineriet, men det er ret normalt. Vintervejret afslørede, at bagsæderne kan bruges til endnu mindre end i sommervarmen, hvor man godt kan få et par sandaler stukket ind under forsæderne. Den går ikke med varme vinterstøvler.

 

Udsynet skråt bagud lader meget at hente, men det er et typisk sportsvognssyndrom. Til gengæld er det herligt med den tophængslede bagklap og de nedfældelige bagsæderyglæn, som muliggør, at man kan have mere end blot en lille håndtaske med på turen. Hvis man altså kun er to i kabinen – og mere er egentlig ikke anbefalelsesværdigt, i hvert fald ikke for dem, der i givet fald trækker en nitte og skal sidde på bagsæderne.

 

Udstyret er righoldigt og gennemført i de fleste detaljer. Røde stikninger i lædersæderne, rammeløst bakspejl, dobbelte udstødningsrør, og tilkøb af navigation for en billig penge. Omend Toyota Touch skærmen til tider kan være vanskelig at se klart pga. af spejlinger fra det lyse vinterlandskab.


 

 

 

Lyt til indslaget i Motorradioen og få svaret på, hvorfor Toyota GT86 har fået netop dét navn



Model:

Toyota GT86 2,0 benzin Boxer 6 M/T

Listepris:

Kr. 539.997

Motor og transmission:

4 cyl. Boxer benzinmotor 2,0 l. 200 hk. 205 Nm/6400-6600 omdr./min. Torsen spærredifferentiale.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,6 sek./ 226 km/t/ 12,8 km/l /181 g/km

Længde:

4,24 m

Bagagerum:

243-811 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP og tractioncontrol. Xenon lygter. 5 airbags. 17” alufælge. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. 2 X Isofix. Regnsensor.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt