Toyota GT86 TRD i
Motorradioen >>>
Toyota har ikke skabt sportsvognen GT86 for at være
stærkest, hurtigst eller bedst. Men prædikatet
”sjovest” er indenfor rækkevidde, især hvis man
sammenligner med alternativerne til samme pris. Når
så Toyota Racing Development blander sig, bliver
oplevelsen endnu større.
TRD står nemlig for Toyota Racing Development. Det
er den afdeling hos verdens største bilfabrik, der
tager hånd om det motorsports-relaterede. De har
ikke skabt en racerbil ud af GT86, men med enkle
midler (som dog i Danmark med afgifter løber op i
omkring 100.000 kroner) er bilen gjort endnu mere
fancy, både at se på og køre i (læs
vores seneste prøvekørsel af Toyota GT86 hér >>>).
Hurtigere gennem kurverne
Basisfilosofien har man dog holdt fast i:
Maskineriet er helt det samme som i den
”almindelige” GT86, dvs. en 200 hestes boxermotor.
Så det går ikke hurtigere, når det går ligeud.
”Gennem svingene” er til gengæld en anden historie.
Standard-dækmonteringen gør det muligt, at komme
sjovt gennem kurverne. Kombinationen af det
mekaniske Torsen spærredifferentiale og relativt
smalle dæk betyder, at man kan lege med vejgrebet. I
en TRD får man bredere dæk (225 mm), 18” fælge med
tilhørende 40 procent lavprofil og
sportsstøddæmpere, og de ændrer bilens karakter.
Godt gået
Nu er vejgrebet bedre. Det giver noget højere
kurvehastighed, et senere bremsepunkt og mere præcis
styring. Vi prøvekørte bl.a. Toyota GT86 TRD på FDM
Sjællandsringen og nåede en topfart for enden af
langsiden på omkring 150 km/t, til trods for at
banen var fugtig og udgangshastigheden inden
langsiden ikke var optimal. Det kan som regel kun
lade sig gøre med biler, der har 30-40 flere
hestekræfter. Så det er egentlig ret godt gået.
Den fugtige bane satte VSC-systemet (Toyotas
betegnelse for ESC) på arbejde. Det fungerede
fortræffeligt og var i sig selv ganske morsomt, hvis
man godt kan lide at mærke, hvor grænsen er. På
grund af lavprofildækkene ophører vejgrebet ret
pludseligt, og bagenden på den baghjulstrukne bil
slipper på brøkdele af et sekund. Tilstrækkeligt
til, at korrektion med rattet er nødvendig og derpå
sikrer VSC og spærredifferentialet med det samme, at
man igen er på rette spor og lynhurtigt videre frem
mod næste udfordring.
Se videoen
Se TV-sekvensen her på siden, som i den allersidste
del giver et tydeligt billede af den nødvendige
korrektion. Ret underholdende.
Og så har TRD stylet GT86’eren næsten til
ukendelighed. Store spoilere for og bag,
sideskørter, letmetalfælgene er helt unikke (og står
for en stor del af merprisen) og to dobbelte
afgangsrør i hver side. Det ser godt ud og
understreges yderligere af en næsten perlemorsagtig
lakering.
|