Da Toyota opfandt Auris, blev en af de mest solgte
model-linier nogensinde med et slag forvandlet til
det, den i de seneste år reelt allerede havde været.
Man tog blot skridtet fuldt ud og kreerede en af de
mest gedigne mellemklasse sedan’er på markedet,
Toyota Corolla.
Forinden havde Corolla også eksisteret som
hatchback. Den rolle overtog Auris og så fik
designerne lov til at optimere Corolla’en, så
sedan’en kunne komme til at se rigtig ud. Nogen
omtaler den som Corolla Sedan – men ”Sedan”
tilnavnet kan man ligeså godt se bort fra, for
Corolla er en sedan, pr. definition – indtil Toyota
måtte finde på andet.
Harmonisk design
Den enegang havde Corolla godt af. For den nye
Corolla er blevet en helt igennem gennemført sedan.
Designet er i den grad i harmoni, at det ville være
svært at forestille sig Corolla anno 2008 med
tophængslet bagklap. Den nye Corolla er ikke bare en
gedigen mellemklasse sedan, den er også en elegant
bil som mange tilhængere af udvendigt bagagerum vil
kunne trives rigtig godt med.
Den kører også som en ægte elegant personbil skal
gøde det. Affjedringen er komfortabelt sat op, ikke
så fast som de tyske sidestykker, men fast nok til
at styrepræcisionen ikke påvirkes nævneværdigt af de
kraftige storme, der har hærget Dannevang på det
seneste. Den er stabil, velkørende og i øvrigt
heller ikke særlig støjende.
Rummeligt bagagrum
Et vigtigt element ved en sedan er naturligvis det
udvendige bagagerum. Toyota har valgt at montere
bagagerumsklappen ved hjælp af såkaldte
”bagageknusere”, som er den populære betegnelse for
stålbøjler, der ”ruller” ind i bagagerummet, når
klappen lukkes og kværner alt, hvad de møder på
deres vej. Det er ikke hensigtsmæssigt i sig selv,
men fordelen er, at systemet er ret robust og
bevægelsen er let og gedigen. Desuden er de i
Corolla’en monteret helt ude i siderne af
bagagerummet, så med en smule omtanke behøver de
ikke knuse noget som helst. Indvendig i
bagagerumsklappen savnes et håndgreb – det er til
gengæld overraskende.
Selve bagagerummet er stort og regulært – og derfor
let at pakke. Og så har Toyota, som en af de ganske
få bilfabrikker, forsynet de nedfældelige
bagsæderyglæn med låse, som kun kan betjenes, når
bagagerummet er åbent. Det indebærer, at en
indbrudstyv ikke har adgang til bagagerummet fra
kabinen, hvilket dels forhindrer tyveri fra
bagagerummet og dels – i fald at tyven er meget
stædig og brækker bagklappen op (hvad der også er
svært på grund af de før nævnte bøjler) – at
forsikringsdækningen i de fleste tilfælde vil være
bedre.
Mellem-udstyr
I
kabinen er der udmærket benplads på bagsædet og det
indvendige design er helt i harmoni med
forventningerne efter at man har set på bilen
udefra. Udstyret i Luna-versionen, som er
mellem-niveauet, er pænt, men man skal dog være klar
over at fordi
Toyota bygger nogle af verdens mest |