Hvis en åben bil står øverst på
drømmelisten, men pengene ikke rækker til en
traditionel cabriolet, ja, i virkeligheden er der
egentlig kun penge nok til en af de meget populære
småbiler, så fortvivl ikke. Toyota har en løsning:
Aygo x-wave.
Og det er nu ikke noget ringe
alternativ. Den koster 115.000 kroner og skal man
have den finansieret, kan Toyota også klare den sag:
20 procent i udbetaling, afbetaling over 8 år med
1,76 i variabel rente. Så forudsat renten ikke
stiger for meget, er det til at komme i nærheden af
for de fleste.
Foldekalechen gør en forskel
Toyota Aygo x-wave er
naturligvis baseret på den almindelige, nye Aygo,
der så dagens lys for første gang sidste år. Men
naturligvis er det interessant at se, hvad der sker,
når man har skåret hul i taget og i stedet
installeret en foldbar kaleche.
Hvad køreegenskaberne angår,
sker der ikke så meget, faktisk ingen ting, så vidt
vi kunne mærke, og pladsforholdene er også stort set
de samme, fordi foldekalechen – er det vel nærmest –
netop folder sig i en bølge udvendigt og bag det
store hul, der fylder det meste af loftet.
Forskellig fart
Så skinner solen ind, hvis den
er på himlen, og det er der mange ”åben-bil
liebhavere”, der sætter pris på. Foldekalechen skal
man forholde sig til i to hastighedsniveauer: Lav
fart/bykørsel og motorvejskørsel.
Toyota Aygo er pr. definition
på grund af sin korte længde og beherskede
motorkraft en bybil. Lever man og færdes man i byen,
har man vel glæde af ikke bare at se men også at
høre og til tider dufte bylivet. Det er en del af
det, at være i byen. Hertil egner Aygo x-wave sig
fremragende. Selv når taget er lukket, hører man
byen udenfor, for lydisoleringen er naturligt nok
ikke den samme som havde bilen haft fast tag. Det er en del af
charmen.
Elektrisk betjening også ved
motorvejsfart
Ved høj fart og lukket tag går
det egentlig udmærket. Men åbner man taget, skal det
ikke længere end tilbage i midtvejspositionen før
der kommer en vis resonans i kabinen. Det kan
reduceres ved at åbne de bageste vippe-ruder,
hvorved en del af trykket ledes den vej ud. Men man
er hjulpet af en vindskærm, der skyder op på
åbningens forkant og fjerner de værste af
turbulenserne.
Taget betjenes i øvrigt
elektrisk og det tog på vores stopur under 10
sekunder at åbne eller lukke det – og det kan også
gøres, mens man kører hurtigt på en motorvej. Det er
ret genialt..
Meget for pengene
De 115.000 kroner, som man
f.eks. kan se i forhold til prisen på den
allerbilligste Aygo, er en beskeden merudgift. Den
billigste variant koster 90.000 kroner, den har tre
døre og et ikke alt for overvældende udstyr.
Med i de 115.000 kroner får man
foruden foldekalechen aircondition, en stor næsten
refleksfri skæm i midterkonsollen, et fornemt og
klart visende bak-kamera, elektriske sidespejle med
varme, fjernbetjent centrallås, tågeforlygter og
fartbegrænser. En fartpilot funktion savnes, men
indrømmet, det er mest begrænseren, man har brug for
ved bykørsel og holder man speederen i bund med
begrænseren slået til, virker det fuldstændigt som
en fartpilot.
Multifunktionsskærmen.
Skærmen er i øvrigt et regulært
multifunktionsdisplay, hvorfra mange af bilens
elektriske funktioner kan betjenes og bestiller man
Aygo x-wave med x-navi (navigation, hvis nogen
skulle være i tvivl) er merprisen kun 4.200 kroner.
Budget og Garanti
Den prøvekørte bil var udrustet
med 15” alufælge, som desuden kostede 5.800 kroner
oveni. Alufælge er godt nok en del af x-wave
udstyret. Men de standardudrustede fælge er mere
traditionelle – ikke desto mindre er det måske ikke
hér, det er mest oplagt at bruge sine penge. Især
ikke hvis det især er af budgetmæssige årsager, man
kaster sig oven en af de små biler.
Sidst men ikke mindst skal det
nævnes, at alle nye Toyota’er har 3 års garanti i
Danmark. Efter de tre år er det verdens største
bilfabriks tradition for top kvalitet, der overtager
ansvaret.
|