- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Toyota Aygo 1,0 T2 Air Spice Edition

Aygo scorer på designet

 


Af Søren Clauding – august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til og med juli i år var årets mest solgte bilmodel Toyota Aygo. I juli måned alene opnåede den lille japaner at blive den mest indregistrerede bil med danske nummerplader på en enkelt måned nogensinde. Ganske godt gået af en 7 år gammel bil, som oven i købet er mindre end mange af konkurrenterne. Spørgsmålet er: Hvorfor?

 

Måske fordi den ikke er syv år gammel. Aygo er løbende blevet opdateret, så sent som dette forår fik den et facelift, som gik ganske dybt under huden. Hvad størrelsen angår, er bagagerummets 139 liter godt nok beskedent, hvis man f.eks. sammenligner med de nyfødte trillinger fra Volkswagen, Up!, Mii og Citigo. Men hvad gør det, hvis formålet med bilen er transport af 1-2 personer? Omvendt er den kortere – ikke mindre end 12 cm, hvis vi skal blive i den sammenligning, og alt andet lige giver det mere parkeringsplads.

 

Verdens mest pålidelige

Væsentligt er det givetvis også, at Toyota har et utrolig godt ry for at bygge nogle af verdens mest pålidelige biler, hvis ikke DE mest pålidelige. Japanerne giver god service, forhandlernettet er godt udbygget, garantien er på 3 år osv., osv.

 

Men måske mest af alt: Toyota Aygo designet er frisk, moderne, ungdommeligt, let og ukompliceret. Som et smilende insekt, der hurtigt smutter gennem trafikken. Det har gennemgået en foryngelseskur gennem tiden, senest frisket ekstra op med smarte diodeforlygter. Mon ikke mange, især yngre enlige bilkøbere falder for det? Det er vores gæt.

 

Spicet up

Den prøvekørte version står så heller ikke tilbage i Aygo-sammenhæng. Den er regulært blevet spicet op, på én gang fræk og elegant, potent og dynamisk gennem den markante orange lakering, der går igen i sædernes syninger og interiørdesignet i det hele taget. Derved stiger prisen så også fra de 80.000 kroner, der er indstigningsprisen til 115.000 kroner. Men med i købet får man foruden det up-spicede design en masse udstyr. Og a-pro-pos udstyr havde Toyota desuden hængt så meget ekstraudstyr på den lille bil, at prisen steg med yderligere 40.000 kroner.  Men så har man også et flot, fancy køretøj – til blot det halve af prisen på f.eks. en MINI. Med lædersæder, indbygget medtagelig TomTom multimedie navigation, alufælge, tagspoiler og meget mere.


 


Foruden det iøjefaldende design er en Aygo som også ret funktionel. Det kan bestemt anbefales, at anskaffe den med to døre i hver side, ikke fordi man måske har hårdt brug for bagsædepladsen, men ganske enkelt fordi det er lettere at benytte bagsædet til f.eks. at smide overtøj, en taske eller indkøbspose gennem en åben dør frem for at skulle vippe forsædets ryglæn fremad. Og lægges bagsæderyglænene ned, er adgangen til den forøgede bagageplads selvsagt lettere.

 

Plads til fire

I øvrigt er det faktisk muligt at være fire voksne personer i en Aygo. Hvis ikke alle måler 1,80 meter plus, er benpladsen acceptabel på bagsædet og man kan få fødderne ind under forsæderne, så man ikke er fastlåst i en bestemt siddestilling.

 

Bagagerummet er lille. Det er dér, man har hentet den plads, som bilen er blevet kortere end konkurrenterne. Men det er absolut brugbart og indeholder også plads til et reservehjul.

 

Aircondition er et must

På førerpladsen og passagersædet er pladsen tilstrækkelig, rattet er højdejusterbart. Men det er en god idé at tilkøbe (for små 400 kroner) et handskerumsdæksel. Aircondition er en del af Spice-udstyret, men vælger man en billigere variant, er det godt at få aircondition med, ikke alene fordi man hurtigt kan køle kabinen af på en solrig sommerdag, men også fordi man IKKE har recirkulation af kabineluften uden aircondition. Det indebærer at man ved vintertide og i tæt bykørsel må vælge mellem at få varme i kabinen inklusive udstødningsrøg fra lastbiler og busser eller fryse og ikke kunne se ud gennem duggede ruder. Det efterlader stort set intet valg.

 

Ved den seneste opgradering er Aygo blevet mere velkørende og komfortabel. Der er arbejdet meget med støjisoleringen og dæmpningen af motorens vibrationer. Det siger ikke længere klang, når man lukke sidedørene, nu siger der klok. Og motorstøjen er væsentlig reduceret. Vinden er det mest støjende element i en Aygo, men det problem slås alle biler med.

 

Sprælsk maskineri

Kva sin størrelse er både forbrugstal og fartpræstationer på linje med konkurrenterne, men motoren er mere sprælsk og underholdende end de fleste andre. Og gearskiftet er bare så let.

 

Køreegenskaberne er selvsagt begrænset af akselafstand og dækmontering, Aygo er ikke den hurtigste gennem kurverne, til gengæld er affjedringen relativ blød og komfortabel.

 

Helt overordnet: Man går aldrig galt i byen med en Toyota, heller ikke en Aygo. Og så længe Toyota kan hænge på med konkurrencedygtige priser, har den lille bestseller lang tid tilbage på det ikke mindst i Danmark meget vigtige småbilsmarked.


Toyota Aygo test i Motorradioen >>>



Model:

Toyota Aygo 1,0 T2 Air Spice Edition 5d

Listepris:

Kr. 114.745

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 l benzinmotor. 68 hk. 93 Nm/3600 omdr./min. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,0 sek./ 160 km/t/ 22,7 km/l /102 g/km

Længde:

3,43 m

Bagagerum:

139 liter

Diverse:

ABS. EBD. VSC. 6 airbags. Læderrat og -gearknob. Aircondition. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for. 2-delt bagsæderyglæn. 2 X Isofix


Link til importøren


 

 

 

 

LED-lys understreger Aygo'ens karakteristiske front. 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt