Til og med juli i år var årets mest solgte bilmodel
Toyota Aygo. I juli måned alene opnåede den lille
japaner at blive den mest indregistrerede bil med
danske nummerplader på en enkelt måned nogensinde.
Ganske godt gået af en 7 år gammel bil, som oven i
købet er mindre end mange af konkurrenterne.
Spørgsmålet er: Hvorfor?
Måske fordi den ikke er syv år gammel. Aygo er
løbende blevet opdateret, så sent som dette forår
fik den et facelift, som gik ganske dybt under
huden. Hvad størrelsen angår, er bagagerummets 139
liter godt nok beskedent, hvis man f.eks.
sammenligner med de nyfødte trillinger fra
Volkswagen, Up!, Mii og Citigo. Men hvad gør det,
hvis formålet med bilen er transport af 1-2
personer? Omvendt er den kortere – ikke mindre end
12 cm, hvis vi skal blive i den sammenligning, og
alt andet lige giver det mere parkeringsplads.
Verdens mest pålidelige
Væsentligt er det givetvis også, at Toyota har et
utrolig godt ry for at bygge nogle af verdens mest
pålidelige biler, hvis ikke DE mest pålidelige.
Japanerne giver god service, forhandlernettet er
godt udbygget, garantien er på 3 år osv., osv.
Men måske mest af alt: Toyota Aygo designet er
frisk, moderne, ungdommeligt, let og ukompliceret.
Som et smilende insekt, der hurtigt smutter gennem
trafikken. Det har gennemgået en foryngelseskur
gennem tiden, senest frisket ekstra op med smarte
diodeforlygter. Mon ikke mange, især yngre enlige
bilkøbere falder for det? Det er vores gæt.
Spicet up
Den prøvekørte version står så heller ikke tilbage i
Aygo-sammenhæng. Den er regulært blevet spicet op,
på én gang fræk og elegant, potent og dynamisk
gennem den markante orange lakering, der går igen i
sædernes syninger og interiørdesignet i det hele
taget. Derved stiger prisen så også fra de 80.000
kroner, der er indstigningsprisen til 115.000
kroner. Men med i købet får man foruden det
up-spicede design en masse udstyr. Og a-pro-pos
udstyr havde Toyota desuden hængt så meget
ekstraudstyr på den lille bil, at prisen steg med
yderligere 40.000 kroner. Men så har man også et
flot, fancy køretøj – til blot det halve af prisen
på f.eks. en MINI. Med lædersæder, indbygget
medtagelig TomTom multimedie navigation, alufælge,
tagspoiler og meget mere.
Foruden det iøjefaldende design er en Aygo som også
ret funktionel. Det kan bestemt anbefales, at
anskaffe den med to døre i hver side, ikke fordi man
måske har hårdt brug for bagsædepladsen, men ganske
enkelt fordi det er lettere at benytte bagsædet til
f.eks. at smide overtøj, en taske eller indkøbspose
gennem en åben dør frem for at skulle vippe
forsædets ryglæn fremad. Og lægges bagsæderyglænene
ned, er adgangen til den forøgede bagageplads
selvsagt lettere.
Plads til fire
I øvrigt er det faktisk muligt at være fire voksne
personer i en Aygo. Hvis ikke alle måler 1,80 meter
plus, er benpladsen acceptabel på bagsædet og man
kan få fødderne ind under forsæderne, så man ikke er
fastlåst i en bestemt siddestilling.
Bagagerummet er lille. Det er dér, man har hentet
den plads, som bilen er blevet kortere end
konkurrenterne. Men det er absolut brugbart og
indeholder også plads til et reservehjul.
Aircondition er et must
På førerpladsen og passagersædet er pladsen
tilstrækkelig, rattet er højdejusterbart. Men det er
en god idé at tilkøbe (for små 400 kroner) et
handskerumsdæksel. Aircondition er en del af
Spice-udstyret, men vælger man en billigere variant,
er det godt at få aircondition med, ikke alene fordi
man hurtigt kan køle kabinen af på en solrig
sommerdag, men også fordi man IKKE har recirkulation
af kabineluften uden aircondition. Det indebærer at
man ved vintertide og i tæt bykørsel må vælge mellem
at få varme i kabinen inklusive udstødningsrøg fra
lastbiler og busser eller fryse og ikke kunne se ud
gennem duggede ruder. Det efterlader stort set intet
valg.
Ved den seneste opgradering er Aygo blevet mere
velkørende og komfortabel. Der er arbejdet meget med
støjisoleringen og dæmpningen af motorens
vibrationer. Det siger ikke længere klang, når man
lukke sidedørene, nu siger der klok. Og motorstøjen
er væsentlig reduceret. Vinden er det mest støjende
element i en Aygo, men det problem slås alle biler
med.
Sprælsk maskineri
Kva sin størrelse er både forbrugstal og
fartpræstationer på linje med konkurrenterne, men
motoren er mere sprælsk og underholdende end de
fleste andre. Og gearskiftet er bare så let.
Køreegenskaberne er selvsagt begrænset af
akselafstand og dækmontering, Aygo er ikke den
hurtigste gennem kurverne, til gengæld er
affjedringen relativ blød og komfortabel.
Helt overordnet: Man går aldrig galt i byen med en
Toyota, heller ikke en Aygo. Og så længe Toyota kan
hænge på med konkurrencedygtige priser, har den
lille bestseller lang tid tilbage på det ikke mindst
i Danmark meget vigtige småbilsmarked.
|