Den mest solgte bil in Danmark sidste år var også en
af de mindste. Toyota Aygo var danskernes favorit,
søstermodel til Citroën C1 og Peugeot 106. Men det
var japaneren, der vandt flest danskeres hjerte. Den
seneste årgang har fået en ansigtsløftning og det er
bilen bestemt ikke blevet ringere af.
Aygo købes pga. dens lave anskaffelsespris, dens
meget fine benzinøkonomi og ikke mindst pga. dens
design. Den er smart, tidsrigtig, unik. Den af
småbilerne, der kommer nærmest den populære Smart –
uden at give afkald på fire siddepladser og gode
køreegenskaber.
Længere på literen
Oven i købet har Toyota justeret på frontpartiet på
den seneste generation, så den i højere grad har
ansigtstræk som resten af Toyota familien – men også
så den kører længere på literen. OK, ikke så meget,
blot 0,5 km/l, men lidt har også ret.
Aygo er smart at se på. Den er også ret smart i
brug. Fordi den med en længde på blot 3,41 meter har mulighed for at blive klemt ind på parkeringspladser, hvor de
fleste andre må give op. Bagruden fungerer som
bagklap til det efter omstændighederne (dvs. de ydre
mål) rimeligt rummelige bagagerum. Åbningen lader
lidt efter at ønske og læssehøjden er ikke lav. Det
har dog den umiddelbare fordel, at den åbner så
højt, at den ikke kommer i karambolage med den bil
der står lige bag ved, når man virkelig har klemt
Aygo’en ind på ingen plads.
Bagagerummet
Bagsædernes ryglæn kan foldes frem, men der
efterlades ikke et plant bagagerumsgulv. Det er ikke
som varevogn, en Aygo har sin berettigelse. På
positiv-listen tæller i øvrigt reservehjul – noget
som mange bortrationaliserer i forsøget på, på én
gang at spare vægt og øge bagagekapaciteten.
Det er forbavsende, at der er plads til benene på
bagsædet. Ikke oceaner af plads men mere plads end
man skulle forvente. Opnået, selvfølgelig, på
bekostning af dybe polstrede sæder og ryglæn. Men
man kan glimrende sidde der i en snæver vending.
Masser af plads
På forsæderne oplever man masser af plads.
Instrumenteringen er enkel, overskuelig, logisk og
der er, hvad der skal være. På minus siden er
manglen på aflukkeligt bagagerum. Og man skal være
opmærksom på, at der alene tilbydes recirkulering af
kabineluften i forbindelse med aircondition.
Sidstnævnte er vigtigt at huske. For prisen bliver
selvsagt ikke lavere af, at køleanlæg er monteret.
Som udgangspunkt koster en Aygo under 100.000
kroner. Men det er tre-dørs versionen uden
nævneværdigt udstyr. For 20.000 kroner oven i har
man den version, vi har prøvekørt, med to døre i
hver side, aircondition og ikke mindst ESP (VSC på
Toyota sprog) samt gardin airbags. |