- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Aygo 1,0 Plus

Endnu bedre økologisk bestseller


Tekst: Søren Clauding – juli 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den mest solgte bil in Danmark sidste år var også en af de mindste. Toyota Aygo var danskernes favorit, søstermodel til Citroën C1 og Peugeot 106. Men det var japaneren, der vandt flest danskeres hjerte. Den seneste årgang har fået en ansigtsløftning og det er bilen bestemt ikke blevet ringere af.

 

Aygo købes pga. dens lave anskaffelsespris, dens meget fine benzinøkonomi og ikke mindst pga. dens design. Den er smart, tidsrigtig, unik. Den af småbilerne, der kommer nærmest den populære Smart – uden at give afkald på fire siddepladser og gode køreegenskaber.

 

Længere på literen

Oven i købet har Toyota justeret på frontpartiet på den seneste generation, så den i højere grad har ansigtstræk som resten af Toyota familien – men også så den kører længere på literen. OK, ikke så meget, blot 0,5 km/l, men lidt har også ret.

 

Aygo er smart at se på. Den er også ret smart i brug. Fordi den med en længde på blot 3,41 meter har mulighed for at blive klemt ind på parkeringspladser, hvor de fleste andre må give op. Bagruden fungerer som bagklap til det efter omstændighederne (dvs. de ydre mål) rimeligt rummelige bagagerum. Åbningen lader lidt efter at ønske og læssehøjden er ikke lav. Det har dog den umiddelbare fordel, at den åbner så højt, at den ikke kommer i karambolage med den bil der står lige bag ved, når man virkelig har klemt Aygo’en ind på ingen plads.

 

Bagagerummet

Bagsædernes ryglæn kan foldes frem, men der efterlades ikke et plant bagagerumsgulv. Det er ikke som varevogn, en Aygo har sin berettigelse. På positiv-listen tæller i øvrigt reservehjul – noget som mange bortrationaliserer i forsøget på, på én gang at spare vægt og øge bagagekapaciteten.


 


Det er forbavsende, at der er plads til benene på bagsædet. Ikke oceaner af plads men mere plads end man skulle forvente. Opnået, selvfølgelig, på bekostning af dybe polstrede sæder og ryglæn. Men man kan glimrende sidde der i en snæver vending.

 

Masser af plads

På forsæderne oplever man masser af plads. Instrumenteringen er enkel, overskuelig, logisk og der er, hvad der skal være. På minus siden er manglen på aflukkeligt bagagerum. Og man skal være opmærksom på, at der alene tilbydes recirkulering af kabineluften i forbindelse med aircondition.



Sidstnævnte er vigtigt at huske. For prisen bliver selvsagt ikke lavere af, at køleanlæg er monteret. Som udgangspunkt koster en Aygo under 100.000 kroner. Men det er tre-dørs versionen uden nævneværdigt udstyr. For 20.000 kroner oven i har man den version, vi har prøvekørt, med to døre i hver side, aircondition og ikke mindst ESP (VSC på Toyota sprog) samt gardin airbags.

Frontpartiet er strammet op og ligner nu mere resten af Toyota familien. Også baglygterne har fået de moderne karakteristiske krom-kranse.


 

De sidstnævnte udstyrselementer er centrale, for selvom en Toyota Aygo har opnået fire stjerne i EuroNCAP kollisionstesten, er man ikke helt så beskyttet i små biler som i store. Så det er bedst, ikke at køre galt, og det hjælper VSC’en til.

 

Kører rigtig godt

Køreegnskaberne og især motoren er andre af plus’erne ved Toyota Aygo. Den kører faktisk fortræffeligt, rimelig fast affjedring – men ikke ukomfortabel. Gode styre egenskaber. Det er kun, når stormen hærger over Danmark, at Aygo for alvor bringes ud af kurs.

 

Maskineriet er en 3-cylindret benzinmotor, udviklet af Toyotas datterselskab Daihatsu. Det er den bedste 3-cylindrede motor, vi har prøvet, lyd- og vibrationssvag og samtidig både omdrejningsvillig og økonomisk. Den kører 22,2 km/l – imponerende for en benzinbil – i praksis omkring 18 og man betaler blot 520 kroner årligt i ejerafgift. Det gør Toyota Aygo til en rigtig billig måde at have bil på.


 

 


Modelnavn:

Toyota Aygo 1,0 Plus ned VSC og gardinairbags

Listepris:

Kr. 117.077 (plus kr. 4000 for anden farve end rød)

Motor:

3 cyl. 1-l benzinmotor. 68 hk, 93 Nm/3600 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

14,2 sek/157 km/t/ 22,2/l. 106 g/km

Længde

3,41 m

Bagagerum

139 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESP. 6 airbags. Isofix. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. Manuel aircondition. El-ruder for. Tonede ruder. Deleligt bagsæde. Tyverialarm. Isofix.


Link til importøren



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt