Den lille Toyota Aygo er udviklet i samarbejde med
Peugeot og Citroën. Bilerne er, bortset fra visse
visuelle detaljer og udstyrspakker tilnærmelsesvis
ens. Derfor kan man udmærket overføre erfaringerne
fra de to biler til Aygo. Læs mere om de to andre
her:
Peugeot 107 –
Citroën C1.
MMT gearet har vi prøvet, netop på Aygo, og det er
en væsentlig detalje, fordi MMT gearet af mange
fejlagtigt sammenlignes med et almindeligt
automatgear.
Det er det ikke og derfor bør det snarere
sammenlignes med et manuelt gearskifte. Alene
prisforskellen afgør forholdet: En Aygo med MMT gear
koster 10.000 kroner mere end en tilsvarende Aygo
med almindeligt manuelt gearskifte. Et automatgear
vil sædvanligvis koste det dobbelte – og i øvrigt
kræve en del af motoreffekten, hvorved bilens
præstationer bliver ringere.
Dermed sagt, at et MMT-gear, som i øvrigt også kan
fås til Toyota Yaris – ligesom andre bilfabrikker
har udviklet tilsvarende gearskifte – er i bund og
grund et manuelt gear. MMT gearet har blot en
automatisk skiftefunktion, sådan at man ikke selv
behøver at afgøre hvornår, der skal skiftes gear,
man behøver ikke at træde på koblingen og man
behøver ikke at betjene gearkassen. Gearskiftet sker
hydraulisk.
Derfor er et MMT gear ligeså langsomt som et
almindeligt manuelt gearskifte, hvor man først
træder koblingen ned og derpå skifter gear og siden
kobler til igen. I praksis har MMT gearet dog flere
fordele.
For det første behøver man ikke slippe rattet – det
er både en bekvemmelighed og en større sikkerhed,
fordi en bil nu engang styres bedre med begge hænder
på rattet.
Toyota Aygo er Toyotas mindste
|