- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltest:

Toyota Avensis Stationcar 2,0 D-4D T3

Smukkeste variant


Tekst: Søren Clauding – august 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har for nylig prøvekørt den nye Toyota Avensis i sedan udgaven (læs her>>>). Men Toyota Avensis findes naturligvis i en række varianter, ikke mindst inkluderer programmet en særdeles elegant og smuk stationcar.

 

Stationcars er ofte efter vores opfattelse smukkere end sedan’erne, men det kommer meget an på, om designerne har valgt at skabe en iøjefaldende bil og ikke alene satset på funktionalitet. I Toyotas tilfælde gælder det første og resultatet er yderst vellykket. Balancen med frontpartiet er unik og hvor sedan’ens bagparti måske næsten er domineret af fronten, er det helt anderledes i stationcar’en. Se selv og vurdér selv…



Mere udstyr

Den praktiske del har selvfølgelig også en vis betydning. I dette konkrete tilfælde var vi gået et udstyrsniveau op og T3-udstyret inkluderer bl.a. 17” fælge, regnsensor, fartpilot, smart-entry (nøglefri betjening). Især de større fælge og tilhørende breder dæk gør en forskel, det er mærkbar på styrepræcisionen og trods et større sideareal fornemmes ingen forøget sidevindsfølsomhed. En del af forklaringen ligger også i motorbestykningen. Den 140 kg tungere stationcar (mervægt fra dieselmotor og det lidt tungere bagparti) giver ganske enkelt bedre stabilitet og det større tryk på lavprofil dækkene får dem til at give mere efter, hvilket omsættes til mere harmonisk kørekomfort.

 

Selve bagagerummet er ikke det største i den kategori, men det er stort nok (550 liter). Der er monteret skinner med fastsurringskroge, som i skinnerne kan skydes frem og tilbage og dermed fastgøre bagagen med stor præcision, som man ikke får den i nakken i tilfælde af en hård opbremsning eller frontal kollision.



Der er heldækkende bagagerumsdækken, som hindrer nysgerrigt indkik og bagklappen slår højt op. Desuden er der dobbeltbund og i stedet for reservehjul er der endnu mere plads, som man dog bør overveje brugen af. Det er ikke morsomt, hvis man uheldigvis har påkørt en granit kantsten og fået dæksiden flænset op – og kun disponerer over et lappekit.

 

Dieselkræfter

Under motorhjelmen finder vi i dette eksemplar en 2-liters common-rail dieselmotor med forbavsende ringe effekt. 126 hestekræfter i en bil, hvor man traditionelt ville levere 150-170 hk. Momentet på 310 Nm er OK, men overbevist om, at det ikke er en dum idé, bliver man først, når man lukker op for kræfterne og accelererer til 100 km/t på 10 sekunder og rigtig glad bliver man, når der tankes op og man opdager, at Avensis’en i praksis kører 16-17 km/l – officielt 18,5.


 

Det, sammen med T3 udstyret, er med til at retfærdiggøre en pris på 445.000 kroner.

 

Højgearet

Motoren brummer på vej op i gearene, men ved konstant fart i sjette gear er den ret lydløs. Bilen er så højt gearet, at man ikke i praksis kan benytte sjette gear – eller for den sags femte – ved kørsel i bytrafik. Der er ingen trækkraft, vibrationerne er uudholdelige, fordi man i sjette stort set kører i tomgang ved 50 km/t. Det er svært at påstå, at det er Toyotas skyld, men på nogle områder kolliderer samfundsønsket om, at opnå en acceptabel trafiksikkerhed og et lavere støjniveau i kraft af lav hastighedsgrænse med ønsket om miljørigtig ressourcebesparende kørsel i bilens topgear.



Model:

Toyota Avensis Stationcar 2,0 D-4D T3

Listepris:

Kr. 444.033

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l. commonrail turbo-diesel. 126 hk – 310 Nm v. 1800-2400 omdr./min. 6 gear. Forhjulstræk. DPF.

Præstationer 0-100 km/t/ Topfart/

Brændstoføk/ CO2:

10 sek/200 km/t/

18,5 km/l 141 g/km

Længde:

4,8 m

Bagagerum:

545 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. 17” alufælge. 6 airbags. Fartpilot. Elektrisk parkerings bremse. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås – Smart Entry. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Isofix. Fastsurrings kroge i bagagerum. Mørkt tonede ruder bagtil. Varmetråd i forrude.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt