Vi har for nylig prøvekørt den nye Toyota Avensis i
sedan udgaven (læs
her>>>). Men Toyota Avensis findes naturligvis i
en række varianter, ikke mindst inkluderer
programmet en særdeles elegant og smuk stationcar.
Stationcars er ofte efter vores opfattelse smukkere
end sedan’erne, men det kommer meget an på, om
designerne har valgt at skabe en iøjefaldende bil og
ikke alene satset på funktionalitet. I Toyotas
tilfælde gælder det første og resultatet er yderst
vellykket. Balancen med frontpartiet er unik og hvor
sedan’ens bagparti måske næsten er domineret af
fronten, er det helt anderledes i stationcar’en. Se
selv og vurdér selv…
Mere udstyr
Den praktiske del har selvfølgelig også en vis
betydning. I dette konkrete tilfælde var vi gået et
udstyrsniveau op og T3-udstyret inkluderer bl.a. 17”
fælge, regnsensor, fartpilot, smart-entry (nøglefri
betjening). Især de større fælge og tilhørende
breder dæk gør en forskel, det er mærkbar på
styrepræcisionen og trods et større sideareal
fornemmes ingen forøget sidevindsfølsomhed. En del
af forklaringen ligger også i motorbestykningen. Den
140 kg tungere stationcar (mervægt fra dieselmotor
og det lidt tungere bagparti) giver ganske enkelt
bedre stabilitet og det større tryk på lavprofil
dækkene får dem til at give mere efter, hvilket
omsættes til mere harmonisk kørekomfort.
Selve bagagerummet er ikke det største i den
kategori, men det er stort nok (550 liter). Der er monteret skinner med fastsurringskroge, som i skinnerne kan
skydes frem og tilbage og dermed fastgøre bagagen
med stor præcision, som man ikke får den i nakken i
tilfælde af en hård opbremsning eller frontal
kollision.
Der er heldækkende bagagerumsdækken, som hindrer
nysgerrigt indkik og bagklappen slår højt op.
Desuden er der dobbeltbund og i stedet for
reservehjul er der endnu mere plads, som man dog bør
overveje brugen af. Det er ikke morsomt, hvis man
uheldigvis har påkørt en granit kantsten og fået
dæksiden flænset op – og kun disponerer over et
lappekit.
Dieselkræfter
Under motorhjelmen finder vi i dette eksemplar en
2-liters common-rail dieselmotor med forbavsende
ringe effekt. 126 hestekræfter i en bil, hvor man
traditionelt ville levere 150-170 hk. Momentet på
310 Nm er OK, men overbevist om, at det ikke er en
dum idé, bliver man først, når man lukker op for
kræfterne og accelererer til 100 km/t på 10
sekunder og rigtig glad bliver man, når der tankes
op og man opdager, at Avensis’en i praksis kører
16-17 km/l – officielt 18,5.
|