Toyota Avensis test i Motorradioen >>>
Vi har for nylig prøvekørt Toyota Avensis Stationcar
med den gammelkendte 1,8 liters benzinmotor, der
yder 147 hestekræfter (læs
testen af Toyota Avensis Stationcar 1,8 hér >>>).
De funktionelle konklusioner er identiske for den
her prøvekørte bil, den er nemlig samme model, men
nu med en 124 hestes 2-liters dieselmotor i
maskinrummet.
Ser man alene på fartpræstationerne, er der ikke den
store forskel. De 100 km/t opnås på næsten samme tid
og topfarten er den samme. Men oplevelsen, både af
motor og biler anderledes.
30.000 dyrere
Og så er der brændstofforbruget, som nødvendigvis må
være den vigtigste grund til at betale 30.000 kroner
mere for en bil med samme egenskaber. D-4D, som
Avensis hedder med dieselmotor, kører 46 procent
længere på literen og da dieselolie fortsat er
billigere end benzin, kan man forvente en klækkelig
besparelse på brændstofbudgettet, hvis man kører
mange kilometer. Samtidig vil man kunne have bedre
samvittighed mht. ikke bare jordens olieressourcer
men også CO2 udledningen, der i sagens natur også
bliver mindre. 120 g/km er det officielle tal for
dieselbilen.
Men der er også andre forskelligheder.
Stilfærdig og mere komfortabel
For det første agerer dieselmotoren anderledes. Det
er takket være et markant større drejningsmoment, at
fartpræstationerne ikke er væsens forskellige. Men
lyden af en diesel er også anderledes, i hvert fald
i accelerationsfasen, hvor den umiskendelige
dieseltikken er uundgåelig. Ved konstant fart hører
man imidlertid stort set ikke motoren.
Ved motorvejskørsel er dieselmotoren smidigere – man
oplever en mere umiddelbar reaktion på
speederen.
Men affjedringen er anderledes, fordi dieselmotoren
lægger mere vægt på forakslen. Ikke mindre end 115
kg er dieselvarianten tungere end benzinbilen. Det
gør på den ene side Avensis’en mere stabil, på den
anden side også mere komfortabel, fordi det tungere
frontparti absorberer ujævnhederne bedre. Det gør
sig også gældende ved almindelig landevejskørsel til
dieselbilens fordel.
Økonomi, miljø og temperament
Undertegnede har dog en forkærlighed til
benzinmotorer, og har måske lidt svært ved at
acceptere merprisen for en lidt effektsvagere
diesel.
På den anden side er det ude på marginalerne og
derfor er man hurtigt tilbage ved, at det er
driftsøkonomi og miljøbetragtningen - og måske også
et spørgsmål om temperament, hvad man vælger.
|