Det er godt og vel et halvt år siden, at Toyota
præsenterede den nye kraftigt faceliftede udgave af
den populære mellemklassebil, Avensis. Vi har
tidligere fortalt om den nye bil i forbindelse med
de første globale prøvekørsler i området omkring
Nice (læs
First World Test Toyota Avensis hér >>> ). Men
ét er, at prøve bilen over nogle hundrede kilometer
på sydfranske landeveje, et andet er at leve med den
i nogle dage og ikke mindst blæse den af på tyske
autobahns.
Stationcarudgaven blev valgt, fordi danskere købere
stationcars. De er rummelige, de er alsidige og når
man som Toyota vælger, at opdatere en eksisterende
model, har man fordelen af at alle børnesygdommene
er elimineret. Det opleves i alle detaljer på en
længere tur, hvor f.eks. den højt opslående, brede
og korrekt formede bagklap ikke bare sikrer gode
betjeningsmuligheder af det store bagagerum men også
læ i regnvejr – og man skal være over 190 cm høj for
at knalde hovedet ind i kanten på bagklappen, også
hvis man vælger at gå ud til en af siderne.
God plads
Bagagerummet er regulært og stort. Det bør det også
være i en bil, der måler 4,78 meter i længden. 543
liter er det officielle tal, som inkluderer et fladt
rum under bagagerumsbunden. Men det mest
overvældende er, når bagsæderyglænene lægges ned og
efterlader et plant bagagerumsgulv, øges kapaciteten
til over 1,6 kubikmeter – det er ret meget plads.
Bagsædepladsen, når sæderne benyttes til at sidde
på, er tilstrækkelig, men heller ikke mere end det.
Man sidder til gengæld ikke udpræget opret og det er
behageligt på en længere tur.
Fornuftig kørselsøkonomi
Hvis man vil have den maksimale brændstoføkonomi,
skal man selvsagt vælge en version med dieselmotor.
Men med benzinmotor er man heller ikke dårligt
stillet. Den prøvekørte variant var udrustet med den
gammelkendte men optimerede 147 hestes 1,8 liters
benzinmotor. Den udmærker sig bl.a. ved, at man kan
køre den ret økonomisk, f.eks. kan man uden besvær
køre i 6. gear ved bykørsel og derved er det lettere
at ramme det fabriksangivne forbrugstal på 14,9 km/l
ved blandet kørsel.
Ved varieret dansk motorvejsfart, en del
landevejskørsel, bykørsel og ikke mindst et par
hundrede kilometer autobahnkørsel med hastigheder på
op til 200 km/t kørte vi iflg. den indbyggede
kørecomputer med et gennemsnit på 12,5 km/l. Det er
faktisk ret godt, også taget i betragtning at vi
ikke søgte at køre specielt økonomisk.
Også god i byen
De mange landevejskilometer ændrede ikke på
køreindtrykket fra Sydfrankrig. Til gengæld var det
forbavsende så god hjælp man havde af bakkameraet
(indgår i Toyota Touch systemet) ved parallel
parkering og ved bykørsel var store sidespejle og
godt udsyn kardinalpunkter i bag ubesværet kørsel.
På de tyske motorveje og ved høj fart var det
mærkbart, at Toyota havde arbejdet på at forbedre
kørestabiliteten. Den hidtidige Avensis var ikke den
bedste ved høj fart. Den nye er blevet noget bedre.
Den er stadig ikke verdens bedste hurtigløber, men
det er den formentlig heller ikke tiltænkt at skulle
være.
Allrounder
Forskellen på en Toyota Avensis og ikke mindst de
tyske konkurrenter fra VW og Opel er nemlig en lidt
blødere undervogn i Avensis’ favør. Den blødere
affjedring giver ganske enkelt større kørekomfort
ved moderate hastigheder (de danske
motorvejshastigheder hører til i den kategori). Ved
200 km/t er styrepræcisionen imidlertid ringere –
naturloven regerer stadig – men Avensis er alligevel
en glimrende langtursbil og ved en marchhastighed på
omkring 160 km/t glæder man sig over den gode
kørselskomfort.
Det efterlader et samlet indtryk af Toyota Avensis
Stationcar 1,8 som en god all-round bil, måske især
for aktive danskere, hvor Avensis’en er familiens
bil nr. 1 og måske endda også familiens eneste bil.
T2 udstyret, som er mellemudstyret, er omfattende og
prisen på 370.000 kroner helt acceptabel, ikke
mindst taget i betragtning at Toyota-biler notorisk
er blandt verdens mest pålidelige. Og vil man gerne
komme lidt billigere til en Avensis Stationcar, kan
den leveres med en lidt mindre motor og lavere
udstyrsniveau til kr. 305.000.
|