| 
							 
							
							Det er godt og vel et halvt år siden, at Toyota 
							præsenterede den nye kraftigt faceliftede udgave af 
							den populære mellemklassebil, Avensis. Vi har 
							tidligere fortalt om den nye bil i forbindelse med 
							de første globale prøvekørsler i området omkring 
							Nice (læs 
							First World Test Toyota Avensis hér >>> ). Men 
							ét er, at prøve bilen over nogle hundrede kilometer 
							på sydfranske landeveje, et andet er at leve med den 
							i nogle dage og ikke mindst blæse den af på tyske 
							autobahns. 
							
							
							  
							
							
							Stationcarudgaven blev valgt, fordi danskere købere 
							stationcars. De er rummelige, de er alsidige og når 
							man som Toyota vælger, at opdatere en eksisterende 
							model, har man fordelen af at alle børnesygdommene 
							er elimineret. Det opleves i alle detaljer på en 
							længere tur, hvor f.eks. den højt opslående, brede 
							og korrekt formede bagklap ikke bare sikrer gode 
							betjeningsmuligheder af det store bagagerum men også 
							læ i regnvejr – og man skal være over 190 cm høj for 
							at knalde hovedet ind i kanten på bagklappen, også 
							hvis man vælger at gå ud til en af siderne. 
							
							
							  
							
							
							
							God plads 
							
							
							Bagagerummet er regulært og stort. Det bør det også 
							være i en bil, der måler 4,78 meter i længden. 543 
							liter er det officielle tal, som inkluderer et fladt 
							rum under bagagerumsbunden. Men det mest 
							overvældende er, når bagsæderyglænene lægges ned og 
							efterlader et plant bagagerumsgulv, øges kapaciteten 
							til over 1,6 kubikmeter – det er ret meget plads. 
							 
							
							
							  
							 
							
							
							Bagsædepladsen, når sæderne benyttes til at sidde 
							på, er tilstrækkelig, men heller ikke mere end det. 
							Man sidder til gengæld ikke udpræget opret og det er 
							behageligt på en længere tur. 
							
							
							  
							
							
							
							Fornuftig kørselsøkonomi 
							
							
							Hvis man vil have den maksimale brændstoføkonomi, 
							skal man selvsagt vælge en version med dieselmotor. 
							Men med benzinmotor er man heller ikke dårligt 
							stillet. Den prøvekørte variant var udrustet med den 
							gammelkendte men optimerede 147 hestes 1,8 liters 
							benzinmotor. Den udmærker sig bl.a. ved, at man kan 
							køre den ret økonomisk, f.eks. kan man uden besvær 
							køre i 6. gear ved bykørsel og derved er det lettere 
							at ramme det fabriksangivne forbrugstal på 14,9 km/l 
							ved blandet kørsel. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Ved varieret dansk motorvejsfart, en del 
							landevejskørsel, bykørsel og ikke mindst et par 
							hundrede kilometer autobahnkørsel med hastigheder på 
							op til 200 km/t kørte vi iflg. den indbyggede 
							kørecomputer med et gennemsnit på 12,5 km/l. Det er 
							faktisk ret godt, også taget i betragtning at vi 
							ikke søgte at køre specielt økonomisk. 
							
							
							  
							
							
							
							Også god i byen 
							
							
							De mange landevejskilometer ændrede ikke på 
							køreindtrykket fra Sydfrankrig. Til gengæld var det 
							forbavsende så god hjælp man havde af bakkameraet 
							(indgår i Toyota Touch systemet) ved parallel 
							parkering og ved bykørsel var store sidespejle og 
							godt udsyn kardinalpunkter i bag ubesværet kørsel. 
							
							
							  
							
							
							På de tyske motorveje og ved høj fart var det 
							mærkbart, at Toyota havde arbejdet på at forbedre 
							kørestabiliteten. Den hidtidige Avensis var ikke den 
							bedste ved høj fart. Den nye er blevet noget bedre. 
							Den er stadig ikke verdens bedste hurtigløber, men 
							det er den formentlig heller ikke tiltænkt at skulle 
							være. 
							
							
							  
							
							
							
							Allrounder 
							
							
							Forskellen på en Toyota Avensis og ikke mindst de 
							tyske konkurrenter fra VW og Opel er nemlig en lidt 
							blødere undervogn i Avensis’ favør. Den blødere 
							affjedring giver ganske enkelt større kørekomfort 
							ved moderate hastigheder (de danske 
							motorvejshastigheder hører til i den kategori). Ved 
							200 km/t er styrepræcisionen imidlertid ringere – 
							naturloven regerer stadig – men Avensis er alligevel 
							en glimrende langtursbil og ved en marchhastighed på 
							omkring 160 km/t glæder man sig over den gode 
							kørselskomfort. 
							
							
							  
							
							
							Det efterlader et samlet indtryk af Toyota Avensis 
							Stationcar 1,8 som en god all-round bil, måske især 
							for aktive danskere, hvor Avensis’en er familiens 
							bil nr. 1 og måske endda også familiens eneste bil. 
							T2 udstyret, som er mellemudstyret, er omfattende og 
							prisen på 370.000 kroner helt acceptabel, ikke 
							mindst taget i betragtning at Toyota-biler notorisk 
							er blandt verdens mest pålidelige. Og vil man gerne 
							komme lidt billigere til en Avensis Stationcar, kan 
							den leveres med en lidt mindre motor og lavere 
							udstyrsniveau til kr. 305.000. 
							 
							
							   |