Den seneste generation af Toyota Avensis bygger
videre på forgængerens succes, men man har optimeret
funktionen på en række områder og det er den bestemt
blevet bedre af.
Toyota har haft rimelig succes med forgængeren, som
designmæssigt viste en helt ny retning. Hos den nye
generation er designet strammet op, den er blevet
mere potent, mere elegant og overbevisende end
forgængeren.
Markant front
Frontpartiet er den mest markante nyskabelse, i
hvert fald på den Avensis Sedan, som vi havde
anledning til at stryge nogle hundrede kilometer ned
af tyske autobahns med. Det virker umiddelbart ikke
sådan, men finurlige konstruktører har formået, at
skabe en front med masser af pondus, uden at have
givet afkald på aerodynamiken. En cW værdi på 0,28
er rigtig flot og det mærkes, både hvad angår
vejbeliggenhed, vindstøj og ikke mindst hvad angår
brændstofforbruget.
Den prøvekørte variant havde den mellemstore 1,8
liters benzinmotor, der præsterer 147 hestekræfter,
under motorhjelmen. Med en vægt på halvanden ton
skulle man forvente en moderat benzinøkonomi, men
sådan er det slet ikke. Officielt kører Avensis 1,8
Sedan 15,4 km/l. Og i praksis kørte vi 14,2 km/l.
Det er intet mindre end imponerende, for vi lagde
ikke specielt megen vægt på at skulle køre
økonomisk.
Fartpræstationerne er pæne: 0-100 km/t på godt 9
sekunder og 200 km/t på toppen. Det kan man ikke
klage over – især ikke med den benzinøkonomi.
Komfortabel
Optimeringen gælder i særdeleshed køreegenskaberne.
Man transporteres komfortabelt og vindstøjen er
minimal – så minimal, at vejstøjen, forplantet
gennem 16” lavprofildæk, er den væsentligste
støjfaktor. Affjedringen er forbavsende soft og det
kompenseres der for gennem lavprofildækkene, så
styrepræcisionen bliver god og sidevindsfølsomheden
behersket.
Forgængeren var ganske enkelt mere urolig på vejen
ved høj fart, så hér er der virkelig tale om en
mærkbar forbedring. En del af forklaringen findes
formentlig i en optimeret anvendelse af multilink
baghjulsophænget.
God bagageplads
Rumudnyttelsen er god. Bagagerummet tilstrækkeligt
rummeligt – men vi kunne godt have undgået
bagageknuserne alias de bøjler, der holder
bagklappen. På den anden side muliggør det optimal
rumudnyttelse. Under bagagerumsgulvet er der plads
til ekstra bagage eller et reservehjul. Og så skal
man være opmærksom på, at bagagerummet ikke kan
aflåses fra kabinen. Dvs. der er samme
forsikringsmæssige dækning som i en hatch-back.
På bagsædet er der masser af plads på alle tre
siddepladser, for Toyota har formået at skabe en
tilstrækkelig stiv undervogn, uden at skulle optage
pladsen midt i bilen med en slags kardan-tunnel.
Mange biler har en |