Toyota Auris Touring Sports i Motorradioen
Radioindslag og
TV/videoklip vil kunne genhøres og
genses på Motorradioen.dk i et års tid efter
første offentliggørelse. Videoklippene vil
derefter i et vist omfang kunne findes på
YouTube.
Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>
Toyota Auris Touring Sports er stationcarudgaven af
mellemklassebilen Auris. Med 2-liters dieselmotor er
den optimal på langturen – og har man brug for at
trække en større anhænger, campingvogn el.lign. er
den kraftige diesel suveræn. Og det er vigtigt at
vide.
For samtidig med, at Toyota med rette har stor
succes med hybridteknologien, har netop denne
kombination af elektromotor og benzinmotor to klare
svagheder: Fordi hybridteknologien ikke anvendes ved
f.eks. konstant fart på en motorvej, opnår man ikke
så signifikant fremragende forbrugstal. Og så kan en
hybridbil, hvor drivlinen er optimeret til
ultra-økonomisk kørsel ved normale kørselsforhold,
ganske enkelt ikke magte at køre med en stor
anhænger.
Gode langfartsegenskaber
Vi har tidligere prøvekørt Toyota Auris Touring
Sports, netop med hybridmotor (læs
prøvekørslen af Toyota Auris Touring Sports hér >>>)
og skal ikke her kommer nærmere ind på de
funktionelle egenskaber ved stationcar-udgaven, de
er dengang blevet beskrevet, blot hér konstatere, at
den fungerer glimrende i forhold til de behov, man
typisk har på en længere tur: Nem adgang til
bagagerummet, nem betjening af de nedfældelige
bagsæderyglæn, trygheden ved bagagerummets
dobbeltbund, og i T+ udgaven, som bl.a. har
klimaanlæg, styres kabinetemperaturen perfekt.
Oven i købet er dieselbilen udrustet med en knap,
som aktiverer hurtig kabineopvarmning. En realistisk
konsekvens af, at en dieselmotor varmer langsommere
op end en benzinmotor og siden også fungerer ved en
lavere driftstemperatur. Naturligt nok afgives der
så ikke så meget varme til kølevandet, som igen ikke
kan afgive så meget varme til ventilationssystemet.
20 kilometer på literen
Vi kørte en længere tur, mest på det danske
motorvejsnet, for at få bilen ind under huden og
ikke mindst for at for en idé om brændstoføkonomien.
Det officielle forbrugstal siger 22,7 km/l ved
blandet kørsel. Med forsigtig speederfod kan man
nærme sig det tal, men mest interessant er det, at
man på motorvej kan holde et forbrugstal på tæt ved
20 km/l. Men så skal der heller ikke være mange
opbremsninger og efterfølgende accelerationer
undervejs.
Dieselmotoren yder 124 hestekræfter og et
drejningsmoment på 310 Nm over et bredt interval fra
1600 til 2400 motoromdrejninger/minut. Den brede
momentkurve giver udmærket overskud til overhalinger
og topfarten på 195 km/t er irrelevant i Danmark,
men udtryk for bilens fartpotentiale, f.eks. til
brug på det tyske autobahnnet.
Kørekomforten
Den prøvekørte bil var udrustet med 16” fælge. Det
giver en komfortabel absorbering af også mindre
ujævnheder og kan varmt anbefales fremfor større
alternativer med tilhørende lavprofildæk. Styringen
er helt tilfredsstillende, det samme er stabiliteten
og præcisionen. Over de store danske broer mærkede
man ikke meget til den middelkraftige sidevind i
testperioden.
Støjniveauet er behersket. Motoren hverken hører
eller mærker man meget til. Vindstøj er der lidt
mere af, men absolut på et acceptabelt niveau. Ikke
mindst prisen taget i betragtning: Godt 300.000
kroner er en attraktiv pris, også set i lyset af, at
Toyota har et enestående ry, hvad angår kvalitet,
holdbarhed og forhandlernet. Dertil kommer, at man
får 3 års garanti med i købet – det er et år mere
end selv anerkendte premium bilmærker tør eller
ønsker give på deres biler. Tankevækkende. |