Der skulle gå syv år fra Toyota standsede
produktionen af deres seneste mellemklasse
stationcar før en ny dukkede op. Nu hedder den ikke
Corolla Stationcar men Auris Touring Sports. Og med
den prøvekørte variant har man taget skridtet fuldt
ud og integreret det avancerede hybridsystem, som
gør det muligt at køre ikke mindre end 27 kilometer
på en liter benzin.
Vi var med sidste sommer ved de første
internationale prøvekørsler på Mallorca (læs
den første prøvekørsel af Toyota Auris Touring
Sports hér >>>). Vejrforholdene herhjemme var nu
noget køligere, og der var monteret vinterdæk på 15”
fælgene. Det første var især interessant med henblik
på hybridoplevelsen, det sidste især med henblik på
kørselskomforten.
Temperaturuafhængig
Når det er køligt, kører man kortere på elektricitet
og vi kunne frygte, at den automatiske styring af
samspillet mellem el-motor og benzinmotor ville gå
ud over den usædvanlig behagelige oplevelse det er,
at det er elektromotoren, der sætter i gang, når man
holder stille og træder på speederen. Men det var på
intet tidspunkt tilfældet.
Om de lavere temperaturer påvirkede
brændstoføkonomien, er vores målinger ikke gode nok
til at afsløre. Det må de dog gøre, en lille smule i
hvert fald, på samme måde som en bil med
forbrændingsmotor som regel er mest økonomisk ved
temperaturer omkring 20 grader.
Diesel til det tunge træk
Ikke desto mindre blev begejstringen for
hybridteknologien ikke ringere, fordi den var
monteret i en stationcar. Hvad der så vil ske, hvis
man fylder bilen op med mennesker og/eller bagage i
det pænt store bagagerum, er en anden ting. Men har
man behovet for ofte at køre med fuldt læs, findes
Auris Touring Sports også med dieselmotor og da vil
den nok være at foretrække.
Et signal derom giver anhængerkapaciteten: Beskedne
345 liter for hybridbilen, fine 1500 kg på krogen
med dieselmoment i maskinrummet. Så er
brændstofforbruget dog noget højere (omkring 23 km/l
versus de førnævnte 27), det samme er den årlige
ejerafgift (2760 versus 580 kroner) men man skal
huske, at have de rigtige hjul på, når man kører
hybrid. Faktisk stiger benzinforbruget fra 27 til 25
km/l hvis 15” fælgene skiftes ud med 17”. Et på
flere måder dårligt skifte, fordi bilen styrer
marginalt bedre men også bliver noget fastere i
affjedringen, fordi de mindre dæksider ikke
absorberer ujævnhederne så godt.
Komfortabel cruiser
Auris Touring Sports Hybrid er på ingen måde en
slider i traditionel forstand. Derimod en
komfortabel cruiser med god plads og en udmærket
køredynamik. Den styrer godt og er tillidsvækkende.
Den er desuden gennemtænkt og gode løsninger som
bagagerumsdækken, der kan skydes op under loftet og
derigennem både lette adgangen til bagagerummet og
samtidig reducere træk gennem kabinen, er med til at
optimere brugsrigtigheden.
Bagagerumsbunden i H2+ udstyrsvarianten er
fleksibel, og når den er placeret i øverste niveau,
er den helt i plan med bagsæderyglænene, når de er
lagt ned. Det gør det nemt at anvende de tæt ved 1,7
kubikmeter bagageplads, som er inkluderet i prisen.
Automatgear hører med
Og a-pro-pos prisen: 322.000 kroner er ikke udpræget
billigt, men prisen er heller ikke overvældende, set
i lyset af, at man får et højt udstyrsniveau, som
inkluderer alufælge, klimaanlæg, parkeringshjælp,
sædevarme, el-ruder for og bag samt fartpilot.
Fordi
hybridsystemet er baseret på et computerstyret
samspil mellem elektromotoren og benzinmotoren er et
trinløst automatgear af CVT-typen også standard.
Alene prisen for automatgear fordyrer normalt en bil
med 30-35.000 kroner.
Kørekomfort på højt niveau
Foruden alt det funktionelt håndgribelige hører den
gode benzinøkonomi, den tilsvarende gode
afgiftsøkonomi og et lavt forureningsniveau med i
prisen. Men især komforten vejer tungt i vores
vurdering. En benzinmotor vibrerer og støjer mindre
end en dieselmotor, der kunne være det
køreøkonomiske alternativ.
Dertil kommer, at igangsætningen er den blideste,
man næsten kan forestille sig, hvis man ikke hamrer
højdefoden i bund, men tager det lidt gelinde. Og
støjniveauet er yderst lavt, også når benzinmotoren
på et eller andet tidspunkt i accelerationsforløbet
begynder at blande sig i driften. Komfortniveauet er
med andre ord en afgørende faktor ved valg af en
hybridbil – efter undertegnedes mening.
Sidst men ikke mindst: Toyota giver 3 års garanti –
men den får man erfaringsmæssigt ikke meget brug for
som Toyota ejer… |