- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2+

Komfortabel og økonomisk stationcar


Af Søren Clauding – april 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der skulle gå syv år fra Toyota standsede produktionen af deres seneste mellemklasse stationcar før en ny dukkede op. Nu hedder den ikke Corolla Stationcar men Auris Touring Sports. Og med den prøvekørte variant har man taget skridtet fuldt ud og integreret det avancerede hybridsystem, som gør det muligt at køre ikke mindre end 27 kilometer på en liter benzin.

 

Vi var med sidste sommer ved de første internationale prøvekørsler på Mallorca (læs den første prøvekørsel af Toyota Auris Touring Sports hér >>>). Vejrforholdene herhjemme var nu noget køligere, og der var monteret vinterdæk på 15” fælgene. Det første var især interessant med henblik på hybridoplevelsen, det sidste især med henblik på kørselskomforten.

 

Temperaturuafhængig

Når det er køligt, kører man kortere på elektricitet og vi kunne frygte, at den automatiske styring af samspillet mellem el-motor og benzinmotor ville gå ud over den usædvanlig behagelige oplevelse det er, at det er elektromotoren, der sætter i gang, når man holder stille og træder på speederen. Men det var på intet tidspunkt tilfældet.



Om de lavere temperaturer påvirkede brændstoføkonomien, er vores målinger ikke gode nok til at afsløre. Det må de dog gøre, en lille smule i hvert fald, på samme måde som en bil med forbrændingsmotor som regel er mest økonomisk ved temperaturer omkring 20 grader.

 

Diesel til det tunge træk

Ikke desto mindre blev begejstringen for hybridteknologien ikke ringere, fordi den var monteret i en stationcar. Hvad der så vil ske, hvis man fylder bilen op med mennesker og/eller bagage i det pænt store bagagerum, er en anden ting. Men har man behovet for ofte at køre med fuldt læs, findes Auris Touring Sports også med dieselmotor og da vil den nok være at foretrække.

 

Et signal derom giver anhængerkapaciteten: Beskedne 345 liter for hybridbilen, fine 1500 kg på krogen med dieselmoment i maskinrummet. Så er brændstofforbruget dog noget højere (omkring 23 km/l versus de førnævnte 27), det samme er den årlige ejerafgift (2760 versus 580 kroner) men man skal huske, at have de rigtige hjul på, når man kører hybrid. Faktisk stiger benzinforbruget fra 27 til 25 km/l hvis 15” fælgene skiftes ud med 17”. Et på flere måder dårligt skifte, fordi bilen styrer marginalt bedre men også bliver noget fastere i affjedringen, fordi de mindre dæksider ikke absorberer ujævnhederne så godt.

 

Komfortabel cruiser

Auris Touring Sports Hybrid er på ingen måde en slider i traditionel forstand. Derimod en komfortabel cruiser med god plads og en udmærket køredynamik. Den styrer godt og er tillidsvækkende. Den er desuden gennemtænkt og gode løsninger som bagagerumsdækken, der kan skydes op under loftet og derigennem både lette adgangen til bagagerummet og samtidig reducere træk gennem kabinen, er med til at optimere brugsrigtigheden.

 

Bagagerumsbunden i H2+ udstyrsvarianten er fleksibel, og når den er placeret i øverste niveau, er den helt i plan med bagsæderyglænene, når de er lagt ned. Det gør det nemt at anvende de tæt ved 1,7 kubikmeter bagageplads, som er inkluderet i prisen.



Automatgear hører med

Og a-pro-pos prisen: 322.000 kroner er ikke udpræget billigt, men prisen er heller ikke overvældende, set i lyset af, at man får et højt udstyrsniveau, som inkluderer alufælge, klimaanlæg, parkeringshjælp, sædevarme, el-ruder for og bag samt fartpilot.

 

Fordi hybridsystemet er baseret på et computerstyret samspil mellem elektromotoren og benzinmotoren er et trinløst automatgear af CVT-typen også standard. Alene prisen for automatgear fordyrer normalt en bil med 30-35.000 kroner.

 

Kørekomfort på højt niveau

Foruden alt det funktionelt håndgribelige hører den gode benzinøkonomi, den tilsvarende gode afgiftsøkonomi og et lavt forureningsniveau med i prisen. Men især komforten vejer tungt i vores vurdering. En benzinmotor vibrerer og støjer mindre end en dieselmotor, der kunne være det køreøkonomiske alternativ.

 

Dertil kommer, at igangsætningen er den blideste, man næsten kan forestille sig, hvis man ikke hamrer højdefoden i bund, men tager det lidt gelinde. Og støjniveauet er yderst lavt, også når benzinmotoren på et eller andet tidspunkt i accelerationsforløbet begynder at blande sig i driften. Komfortniveauet er med andre ord en afgørende faktor ved valg af en hybridbil – efter undertegnedes mening.

 

Sidst men ikke mindst: Toyota giver 3 års garanti – men den får man erfaringsmæssigt ikke meget brug for som Toyota ejer…

Toyota Auris Touring Sports i Motorradioen


 


Model:

Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2+

Listepris:

Kr. 321.859

Motor og transmission:

4 cyl. Benzinmotor, 1,8 l, med elektrisk hjælpemotor. 136 hk. 142 Nm/4000 omdr./min. trinløst variabelt aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,2 sek./ 175 km/t/ 27 km/l /85 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

530-1658 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. CBC. 15” alufælge. 7 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Bakkamera. P-assisten. Fleksibelt bagagerum. Isofix.


Link til importøren 


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt