Toyota Auris er den sportslige Corolla med
tophængslet bagklap. Fremover er Corolla navnet
forbeholdt sedan udgaven. Men når det er sagt, har
Toyota gjort sig stor umage for at adskille de to
biler.
Toyota Auris er måske ikke helt så gylden, som
navnet indikerer. Auris er som bekendt en afart af
det latinske ord Aurum, der betyder guld. Men udover
at den prøvekørte bil slet ikke var gylden (den kan
ikke engang leveres i guldlakering), har den høj
brugsværdi og det genspejles i prisen.
Den prøvekørte model var udstyret med Toyotas egen
kraftfulde dieselmotor og var klædt på i det
såkaldte Luna-udstyr. Efter de omregnede priser
giver det en købspris på 312.000 kroner. Den
billigste udgave med 1,4 liters benzinmotor, 3 døre
og basis udstyr koster 217.000 kroner, så man
behøver ikke at blive ruineret hvis man vil køre
Auris. Der findes dog blot langt mere veludrustede
konkurrenter til samme pris. Spørgsmålet er
imidlertid om det ikke i sig selv er guld værd, at
købe Toyota frem for de andre.
Top-scorer
Toyota er nemlig top scorer på alle kvalitets-tests.
Dertil kommer, at Auris er langt frækkere end den
ser ud. Ikke alle har været lige positive, men Auris
ser udmærket ud og så er den intet mindre end en
fornøjelse at køre.
Måske vil nogen savne braget af et moment, når
turboladeren går i gang. Men tro os, det har Toyota
med vilje fravalgt for at give maskineriet en mere
civiliseret motorgang. I begyndelsen fik japanerne
hård kritik, fordi deres dieselmotorer var for rå.
Det har man effektivt gjort op med. 100 km/t nås på
10,3 sekunder uden at man mærker det. Samtidig kører
man lige knap 18 km pr. liter dieselolie.
Kabinen er smart
Visuelt er det nu heller ikke så ringe endda.
Udvendig er den mere traditionel end indvendig. Men
det er vel også inde i kabinen man opholder sig
mest, når man er i kontakt med sin bil. Fine
designdetaljer som den bro, der forbinder
instrumentpanelet med konsollen mellem sæderne, er
en elegant løsning, som Toyota har gjort bedre end
de fleste. At Toyota desuden har fravalgt
centerinstrumenteringen kan vi kun glæde os over.
Pladsforholdene er rigtig gode, bilens kompakte form
til trods og der er forbavsende god plads på
bagsædet. Designet er gennemført og let. Derved er
det helt i harmoni med oplevelsen af bilens
køreegenskaber.
Troværdige køreegenskaber
Auris kører nemlig også fint. Den elektriske
servostyring er uhyre præcis og letheden går igen
ved motorvejskørsel. Affjedringen er blødere end den
efter vores opfattelse lidt for hårde affjedring,
som visse
|