- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Auris

Frækkere end du tror


Tekst. Søren Clauding – juni 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Auris er den sportslige Corolla med tophængslet bagklap. Fremover er Corolla navnet forbeholdt sedan udgaven. Men når det er sagt, har Toyota gjort sig stor umage for at adskille de to biler.

 

Toyota Auris er måske ikke helt så gylden, som navnet indikerer. Auris er som bekendt en afart af det latinske ord Aurum, der betyder guld. Men udover at den prøvekørte bil slet ikke var gylden (den kan ikke engang leveres i guldlakering), har den høj brugsværdi og det genspejles i prisen.

 

Den prøvekørte model var udstyret med Toyotas egen kraftfulde dieselmotor og var klædt på i det såkaldte Luna-udstyr. Efter de omregnede priser giver det en købspris på 312.000 kroner. Den billigste udgave med 1,4 liters benzinmotor, 3 døre og basis udstyr koster 217.000 kroner, så man behøver ikke at blive ruineret hvis man vil køre Auris. Der findes dog blot langt mere veludrustede konkurrenter til samme pris. Spørgsmålet er imidlertid om det ikke i sig selv er guld værd, at købe Toyota frem for de andre.

 

Top-scorer

Toyota er nemlig top scorer på alle kvalitets-tests. Dertil kommer, at Auris er langt frækkere end den ser ud. Ikke alle har været lige positive, men Auris ser udmærket ud og så er den intet mindre end en fornøjelse at køre.

 

Måske vil nogen savne braget af et moment, når turboladeren går i gang. Men tro os, det har Toyota med vilje fravalgt for at give maskineriet en mere civiliseret motorgang. I begyndelsen fik japanerne hård kritik, fordi deres dieselmotorer var for rå. Det har man effektivt gjort op med. 100 km/t nås på 10,3 sekunder uden at man mærker det. Samtidig kører man lige knap 18 km pr. liter dieselolie.



 

Kabinen er smart

Visuelt er det nu heller ikke så ringe endda. Udvendig er den mere traditionel end indvendig. Men det er vel også inde i kabinen man opholder sig mest, når man er i kontakt med sin bil. Fine designdetaljer som den bro, der forbinder instrumentpanelet med konsollen mellem sæderne, er en elegant løsning, som Toyota har gjort bedre end de fleste. At Toyota desuden har fravalgt centerinstrumenteringen kan vi kun glæde os over.



 

Pladsforholdene er rigtig gode, bilens kompakte form til trods og der er forbavsende god plads på bagsædet. Designet er gennemført og let. Derved er det helt i harmoni med oplevelsen af bilens køreegenskaber.

 

Troværdige køreegenskaber

Auris kører nemlig også fint. Den elektriske servostyring er uhyre præcis og letheden går igen ved motorvejskørsel. Affjedringen er blødere end den efter vores opfattelse lidt for hårde affjedring, som visse

 


 


 

europæiske bilfabrikker tror, at europæerne bedst kan lide. Og køreegenskaberne ændres kun marginalt, hvis man går så hårdt til den, at en politibetjent uvilkårligt vil løfte øjenbrynene.

 

Værdien i Auris 2,0 D-4D ligger i motoren, men bestemt også i transmissionen. Ikke blot er gearskiftet let, men overførslen af det 300 Nm store moment sker så smertefrit, at Toyota må danne forbillede for de bilmodeller, der måske er ligeså store, men kan købes til en lavere pris.

 

Gennemførte detaljer

Brugsværdien af resten af bilen ligger i gennemførte detaljer. Den kan stort set det samme som alle andre biler i samme kategori – blot lidt bedre. Blot burde bagsæderyglænene være helt i plan med bagagerumsgulvet, når de foldes ned. Det har Toyota for længst med Yaris modellen dokumenteret at man godt kan finde ud af. Og håndbremsens placering i balance med den førnævnte bro fra instrumentpanelet får ikke ros hos os. Den er næppe ergonomisk optimal.



 

Syv airbags og fem stjerner

Det er sikkerhedsniveauet til gengæld i kraft af fabrikkens seneste generation af ESP (som på Toyota sprog kaldes VSC). Og går det galt, er man beskyttet af syv airbags og justerbare nakkestøtter ved alle fem siddepladser. I EuroNCAP crash testen har Auris ikke bare opnået fem stjerner, men også 35 points, som er den højeste score i klassen.

 


Modelnavn:

Toyota Auris 2,0 D-4D Luna

Listepris:

Kr. 311.489

Motor:

4 cyl. 2-l turbo-diesel, common-rail (126 hk, 255 Nm/1800-2400 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk:

10,3 sek/188 km/t/17,5 km/l.

Længde

4,22 m

Bagagerum:

354 liter

Diverse:

ABS. ESP. EBD. 7 airbags. Aircondition. Multi justerbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder for og bag. Sædevarme. 2 Isofix beslag.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt