En svag turbineagtig hvislen, fuldt moment på
baghjulene og på mindre end 4 sekunder passeres de
100 km/t. Med speederen i bund ville fornøjelsen
først tage af ved 200 km/t, men de hjemlige
fartgrænser og respekt for færdselsloven sætter
langt tidligere ind og nøjes med at efterlade en
følelse af, at det her ville vel nok være rigtigt,
hvis man fik lov til at folde sig helt ud.
I virkeligheden den helt samme følelse, som opleves
i en hvilken som helst anden sportsvogn. Men da
havde oplevelsen inkluderet bulder og brag og en
dårlig samvittighed over at fylde atmosfæren med
unødvendig CO2. Det sker ikke i en Tesla.
Opgør med fordommene
Tesla er supersportsvognen, der gjorde op med
fordommene om, at dynamik, fart og køreglæde står i
kontrast til miljøhensyn og værnen om vores
jordklode. Støjgenerne er ikke eksisterende og
produceres el-kraften på et nul-forurenende anlæg,
som f.eks. kraftværker, der drives af biobrændsel
eller vindmøller, er det beskedent, hvad der slippes
ud af CO2. Faktisk har beregninger vist, at Tesla’en
er dobbelt så energi effektiv som den meget roste
Hybridbil, Toyota Prius. Men tilstået: Vi har ikke
gransket beregningerne nøje, så indtil da er det
blot en ikke modbevist påstand.
Max moment
Til gengæld er det bevist, at en højtydende
sportsvogn med et unikt fart potentiale ikke behøver
at være udstyret med en 400-hestes V8’er og sluge en
liter benzin for hver 6 kilometer. Teslas el-motor
præsterer 250 hestekræfter, men hvad der er helt
afgørende: Den har et drejningsmoment på over 380 Nm
fra den aller første motoromdrejning og kræfterne
pumpes ud af maskineriet med konstant kraft ind til
5500 motoromdrejninger, hvorefter momentet falder
retlinet til omkring 50 Nm ved 14.000 omdr./min.
Sidste halvdel af farteventyret oplever man ikke på
danske landeveje og det er da også den første del,
der er mest imponerende og ikke mindst:
overbevisende.
Hemmeligheden
Hemmeligheden bar fartpræstationerne ligger i
batteripakken og computerstyringen af
kraftproduktionen og den hemmelighed holder Tesla
tæt ind til livet. "Men med en blid speederfod kan
man køre næsten 400 kilometer",
fortæller ejeren af den Tesla Roadster, vi fik lov
til at boltre os i. Jens Petri Petersen producerer
strøm på 200 vindmøller, den sælger han – lige med
undtagelse af den sjat, der kanaliseres ned i
Tesla’en, der i dette regi, først og fremmest har
til opgave at retfærdiggøre filosofien bag
vindkraft: Det behøver ikke være kedeligt at være
miljørigtig.
Til gengæld skal man være rimeligt velbeslået for at
have det sjovt med en el-racer.
Jens Petris Tesla er indtil videre blot den ene af i
alt to på danske nummerplader. For sådan en
størrelse koster næsten en million – uden afgifter.
Til trods for, at staten har friholdt el-biler fra
registreringsafgift.
Elise uden støj
Teknikken inkluderer et superbatteri, en elmotor og
en trinløs transmission, så Tesla’en kan køres
ligesom en radiobil. Men en ganske usædvanlig
radiobil, for en Tesla kører ikke meget forskelligt
fra en Lotus Elise. Ikke mærkeligt, for undervognen
stammer fra Elisen. Kritikere hævder, at Tesla’ens
mervægt giver uharmoniske kørefærdigheder.
Vores erfaring: Måske, men det er kun marginalt.
Kraftudviklingen og kraftoverførslen har langt
større indflydelse på køreoplevelsen,
|