Egentlig er historien ligeså interessant som bilen:
Tesla Model S er en succeshistorie i Danmark, selvom
den egentlig ikke burde være det. Men netop det, at
bilen på alle måder er så interessant, er årsagen
til, at den er blevet så stor en succes – vil vi i
hvert fald vove at påstå, for bevis derfor har vi
naturligvis ikke.
Men hvordan kan en bil, der løber tør for drivmidler
efter 400 kilometers moderat kørsel og som koster et
stykke på den anden side af en halv million kroner,
ellers blive solgt i over 500 eksemplarer på blot et
par år?
Uanset set om hypotesen er korrekt, er indicierne
bag i hvert fald interessante.
I strid med janteloven
Tesla Model-S er blevet ligeså hurtigt kendt i den
brede almenhed i Danmark, som bilen er blevet
mange-mands eje. Dens unikke karakteristika og
fabelagtige design har gjort sit dertil. Og et eller
andet sted elsker vi danskere, i strid med
jantelovens grundregler, netop den kombination.
Kommer der er stænk af miljørigtig tankegang ind i
overvejelserne, er vi fulde af respekt.
Det er præcis, hvad der gør, når det handler om
Tesla Model S. I teknisk forstand er der tale om en
el-dreven sports-limousine. Motoren i den prøvekørte
baghjulstrukne performance-version er en 3-faset
4-polet induktionsmotor, der yder 421 hestekræfter.
Den variant kan køre fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder
og topfarten er 210 km/t. De mere moderate versioner
har lidt færre hestekræfter og er lidt langsommere.
Men for 537.000 kroner kan man få en 385-hestes
version som skal bruge 6,2 sekunder op til de 100
km/t.
Firehjulstræk lige om hjørnet
Den prøvekørte variant koster slet ingenting, for
den er under udskiftning og erstattes til foråret af
en model med 224 hk på forhjulene og 476 hk på
baghjulene. Den koster så til den tid 800.000
kroner, og kan i øvrigt køre 460 kilometer på en
opladning – forudsat man kører konstant 105 km/t,
men det kan jo nok være lidt svært med det
fartpotentiale.
Når først pengene er betalt, skal man tanke lidt
strøm engang imellem. Det gør man fra sin egen
installation på bopælen, og kan man klare sig med at
kunne køre de der 3-500 kilometer mellem hver
opladning, er man ultraluksuøst transporteret for
næsten ingen penge.
Kernen bag købet
Det er, tror vi, kernen bag ethvert køb af en Tesla
Model S. Ingen bil på markedet byder på samme
kørselskomfort, den er stort set lydløs, den styrer
fabelagtig godt. Og da mange danskere kan betale for
sådan en bil, fordi den er fritaget fra
registreringsafgift, er succesen kommet i hus.
Det betyder i øvrigt ikke, at en Tesla-køber ikke
betaler afgift til staten, når der sættes danske
nummerplader på bilen, for der betales naturligvis
moms, så 20 procent af købsprisen (inkl. moms)
dirigeres direkte ned i statskassen – det er
forholdsmæssigt ikke meget mere end der betales af
de mange småbiler med konventionel teknik, som vi
danskere køber så mange af. Efterfølgende er
Tesla’en fri for ejerafgift, brændstoffet er meget
billigt (gratis for ejeren, hvis der lades op fra en
af Teslas efterhånden mange hurtig-ladestationer).
Suveræn oplevelse
Køreoplevelsen og oplevelsen i det hele taget er
suveræn. Inden man stiger ind glider dørgrebene, som
ellers ligger plant mod vognsiden, for eksempel ud,
så man kan åbne dørene. Meget elegant.
I bilen er langt de fleste funktioner elektronisk
styret. Førerens kontakt med bilen foregår
væsentligst via en 17” stor centralt placeret skærm,
hvorfra han også via internettet kan anvende de
fleste af de faciliteter, nettet byder på (dog kan
der ikke vises ”levende billeder” på centerskærmen,
af sikkerhedsmæssige årsager) og nok så væsentligt:
Teslas kontakt med bilen foregår via den samme
internetforbindelse – for så kan fabrikken løbende
opdatere bilens funktioner.
Eksempelvis forestod en opgradering af fartpiloten i
den prøvekørte bil fra en almindelig
hastighedsregulering til adaptiv
hastighedsregulering. ”Isenkræmmet” er bilen født
med – men en velfungerende software manglede. Den
overføres automatisk via nettet og vupti, så har man
en bedre bil.
Stor og rummelig
Model S målet små 5 meter i længden, den har
bagagerum både foran og bagi, for med så megen plads
og en forholdsvis kompakt elmotor er rummeligheden
imponerende. Næsten 900 liter bagageplads disponerer
man over, og med bagsæderyglænene lagt ned, får man
650 liter oveni.
En Tesla Model S er spækket med luksusudstyr. Man
får med andre ord imponerende meget bil for pengene.
Begrænsningen: Tja, det er ikke altid det letteste i
verden af få den ”tanket op”. Men også det har Tesla
taget hånd omkring. Man har etableret sit eget net
af opladningssteder, så det i praksis er muligt at
køre fra Nord-norge til Østrig med lynhurtig
opladning for hver 200 kilometer. Det er oven i
købet gratis, for Tesla betaler strømmen. I
interviewet med Esben Pedersen fra Tesla i Danmark
kan man få mere at vide herom.
Her er den ideel
Derfor er Tesla Model S i praksis en bil for dem,
der hovedsagelig transporterer sig på anden måde,
når de skal på langtur. Måske er det ikke ejerens
eneste bil, måske foretrækker man at køre med det
offentlige transportsystem på de længere ture eller
at flyve. Egentlig er det jo genialt.
Om den danske stat går glip af indtægter ved, at der
købes Tesla fremfor anden transport? Næppe, hvis den
supplerer en konventionel bil, måske endda
tværtimod, for elektricitet er afgiftsbelagt, og det
er ikke moms på offentlig transport. Men det er
transportpolitik, og det skal vi ikke kloge os på i
denne omgang her på Motorsiden, blot klappe i
hænderne og glæde os over, at der findes så
enestående et køretøj som Tesla Model S.
|