- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Suzuki Swift DDiS GL-A

Vinder på bundtrækket


Tekst: Søren Clauding – juni 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki har succes med den lille Swift. Det er en bil, som blot måler 3,76 cm i længden, den ser vaks ud og har mange praktiske egenskaber. Samtidig er den økonomisk. Den billigste 5-dørs udgave med en 92-hestes 1,3 liters benzinmotor koster 147.000 kroner og med den kan man køre 17,2 kilometer på en liter brændstof.

 

Dermed er alt jo egentlig godt nok. Men Suzuki ville springe med på dieselbølgen, så nu kan Swift også fås med en 1,3 liters dieselmotor. En kvik sag, livlig, levende og ikke mindst harmonisk. Den går endnu længere på literen – 21,3 kilometer og det er jo fornuftigt nok, for derved sparer man penge og lukke mindre CO2 ud i atmosfæren.



Dyrere og langsommere

Men dér holder fornuften også op. Dieselbilen kan kun køre 165 km/t på toppen mod den tilsvarende benzinbils topfart på 175. Den bruger 2,7 sekunder mere på at nå 100 km/t og prisen: Den er 13.000 kroner dyrere end den tilsvarende benzinbil og koster 540 kroner mere i årlig afgift. Der skal godt nok køres mange kilometer, før den bedre brændstoføkonomi får regnestykket til at gå op.

 

Det er selvfølgelig ikke helt Suzukis skyld. For hvem havde for blot et år siden forestillet sig, at diesel og benzin i dag koster det samme. Men det er den praktiske virkelighed, som møder én på enhver tankstation.

 

Unikt bundtræk

Økonomien kan altså kun vanskelig retfærdiggøre at købe diesel frem for benzin. Heller ikke fartpræstationerne. Men på ét punkt er diesel-Swift’en suveræn: den har et formidabelt bundtræk.

 

Det opleves som et godt skud bagi, når man accelererer ved lave motoromdrejninger. Bundtrækket er frembragt af et drejningsmoment på 190 Nm allerede ved 1750 omdr./min. Det giver en smidighed og lethed i trafikken. Måske kan man ikke nå høj fart så hurtigt som i benzinudgaven – men ved skiftende hastigheder i hverdagstrafikken responderer maskineriet med stor præcision og omdrejningsvillighed. Det skaber harmoni og harmoni kan nu godt være penge værd.

 

Stabil og parkeringsrigtig

De 80 kg, diesel Swift’en er tungere end benzin-udgaven, mærkes lidt gennem kurverne. Men det store tryk på forhjulene giver til gengæld en endnu større stabilitet ved hurtig ligeud kørsel. Derfor er Swiften DDiS ideel til pendler turene til storbyerne. Stabil undervejs til og fra byen, god i bytrafikken og nem at finde parkeringsplads til. Det sidste har selvfølgelig intet med brændstoftype at gøre, men er et plus, som få dieselbiler byder på.

 

Prismæssigt er det i øvrigt heller ikke helt ved siden af at betale 160.000 kroner for en mindre dieselbil – sammenlignet med det, konkurrenterne tilbyder. Hvis ikke der lige var det der med den billigere benzinvariant hos Suzuki selv.



 

Gode løsninger

Den praktiske anvendelse findes hos enhver Swift. Den omfatter et fornuftigt udstyr og gode praktiske løsninger som hulrum i forsæderyglænene, som forbedrer benpladsen ved bagsædet. 3 justerbare nakkestøtter på bagsædet, dobbeltbund i bagagerummet som øger anvendelsesmulighederne og en detalje som en fast hattehylde, der kan blive stående i opret position mens man læsser bagagerummet.


 


Model:

Suzuki Swift DDiS GL-A

Listepris:

Kr. 159.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 l. common-rail turbodiesel. 75 hk – 190 Nm v 1750 o/min.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

13,7 sek/165 km/t/

21,3 km/l 124 g/km

Længde:

3,76 m

Bagagerum:

200 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. 6 airbags Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Læderrat. Dobbeltgulv i bagagerum.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt