Suzuki har hvæsset kniven og strammet designet op på
bestselleren Suzuki Swift. Det er man sluppet godt
fra, især hvad angår linjerne bagtil. Og dermed har
Suzuki, godt hjulpet af finanskrisen, også skærpet
sin position som det billige alternativ til MINI.
En Suzuki Swift har nemlig mange lighedstegn med
MINI. Kropsformen er ikke meget forskellig,
køreoplevelsen om ikke identisk, så hænger Swift’en
ganske godt på. I Swift er der oven i købet en smule
plads på bagsædet. Og prisen er cirka det halve.
Egen identitet
Men dér hører sammenhængen også op. Swift har nemlig
sin egen identitet, den skabte så at sige sin egen
niche, da den blev introduceret for første gang i
2005. Mange sammenligner den med biler i samme
prisklasse som f.eks. Peugeot 206/207, Opel Corsa,
Toyota Yaris. Men der er en verden til forskel på de
nævnte bilmærker og den kompakte, forhjulstrukne
”go-kart med karrosseri”, som Swift’en bedst kan
betegnes som.
Første generation var frisk, frejdig, men også med
visse feminine strejf, en smule pusse-nusset. Det er
fjernet i den nye generation. En skarp (men fortsat
en smule inkognito front) og endnu skarpere bagparti
giver den igen sin egen identitet, nu er den blot
drejet over imellem kønnene – selvom en moderne
målrettet og selvstændig pige utvivlsomt vil kunne
falde for en Swift, ligesom tilfældet var i 2005.
Især hvis hun selv skal betale og ikke har en
”familiens anden bil” at disponere over, når der
brug for eksempelvis lidt mere plads.
Funktionel og brugbar
For selvom Suzuki Swift ikke byder på oceaner af
rummelighed, og forvandlingen til to-personers
variant sker ved at lægge bagsæderyglænene ned oven
på bagsæderne og dermed ikke efterlader et plant
bagagerumsgulv, er Swift'en funktionel og brugbar
til andet end at se godt ud i. Bagagerumskapaciteten
kan øges fra godt 200 liter til 900 og bagklappen er bred, den slår højt op, men ikke længere end
at man godt kan få en bule i panden, hvis ikke man
passer på. En fast hattehylde, der kan blive stående
i lodret position, når man skal betjene bagagerummet
er én blandt mange gode detaljer. Også et
reservehjul er der blevet plads til.
Interiøret er moderniseret, der er fine
fralægningspladser rundt omkring, bl.a. over
midterkonsollen og en hylde over handskerummet.
Desværre
kan rattet alene justeres op og ned og en smule mere
benplads ville for en 1,8 meterhøj person være at
foretrække, men dermed ville det være slut med
muligheden for at have selv kortbenede
bagsædepassagerer. Det er en speciel fornemmelse, at
have så langt frem til forruden, men det giver en
lethed i kabinen, mere luft om man vil.
Under lakken
Foruden det kraftige visuelle facelift er Swift
årgang 2010/2011 også ændret under lakken.
Maskineriet på 1,3 og 1,5 liter er skiftet ud med en
væver 1,2 liters motor, som i trit med tiden kan få bilen til at køre over 20 km/l – i
hvert fald på papiret. Det udløser den laveste
ejerafgift på 520 kr./år og er samtidig også
hensynsfuld mod miljøet med et CO2 udslip på
officielt
113 gram i den prøvekørte variant med start-stop teknologi (som for øvrigt
virker udmærket).
Kører bedre
Den nye Swift er en anelse længere end forgængeren
(9 cm – nu 3,85 meter) og akselafstanden er forøget med
5
cm. Desuden har den fået ny bagaksel. Det har givet
den lidt større stabilitet ved høj fart, godt
underbygget i kurverne af et mere vridningsstabilt
karrosseri og ikke mindst en god indstyring.
Køreoplevelsen er bedre end i forgængeren,
kørekomforten
også og støjniveauet er sænket. Fine store
sidespejle gør orienteringen bagud nem og sikker. Og
apropos sikkerhed, så har Suzuki Swift opnået 5
stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten.
Den prøvekørte 5-dørs GL version med aircondition og
start-stop koster små 160.000 kroner, men en Swift
kan fås helt ned til 130.000 kroner. Samme motor –
uanset modelvariant!
|