Hvorfor købe en Suzuki Swift, når nu det er muligt
at få en bil, der er endnu billigere (i øvrigt
sælger Suzuki også en Alto til 70.000 kroner og en
Splash til kr. 100.000). Nå, ja, vi ved jo godt, at
man også giver afkald på noget, når prisen er
lavere. I Suzuki tilfældet gælder det to vigtige
forhold: Plads og udstyr.
Den billigste Suzuki Swift koster 110.000 kroner.
Det er i det store hele samme niveau som andre
”næsten små biler” koster. Altså dem, der er lidt
større end de helt små og helt billige biler på
markedet. Sammenligner man med dem, er den store
forskel, at man i en Swift får en 94-hestes
4-cylindret benzinmotor i stedet for en motor på
omkring 70 hk, typisk med 3 cylindre.
Opad på prisstigen
Men man skal rykke lidt op ad, før man for alvor får
svaret på hvorfor Suzuki Swift er attraktiv. Det er
i øvrigt det, de fleste bilkøbere de gør. De
tiltrækkes af en lav indstigningspris, når så først
de er inde i beslutningsprocessen kan de jo godt se,
at der måske nok er noget, man kommer til at mangle
og derfor køber de fleste lidt mere end de måske som
udgangspunkt havde tænkt sig.
Det er nu i øvrigt ikke så dumt endda, for de
allerfleste, der køber en skrabet model, ærgrer sig
efter kort tid over det, de ikke købte med, og de,
der køber lidt dyrere, glæder sig over, at have en
bedre og mere brugbar bil.
Vælg Swift med ny motor
I Suzuki tilfældet skal man se bort fra modellen til
110.000 kroner, med mindre det er den absolutte
overgrænse for bilkøbet. Kan man betale mere, er det
en rigtig god idé at stille skarpt på en af
varianterne med den nye 1,2 liters motor, som Suzuki
introducerede lige inden sommerferien (læs
om Suzuki Swift med den nye 1,2 liters Dualjet motor
hér >>>). Ikke kun fordi den nye motor er
bemærkelsesværdigt bedre end forgængeren, men også
fordi man får så meget mere brugbart udstyr for
pengene.
Udstyrslisten tæller 7 airbags (dvs. også en
knæairbag, placeret under rattet foran føreren),
elektriske sideruder, fjernbetjent centrallås,
aircondition ikke mindst, elektrisk justerbare
sidespejle med varme, sædevarme, højdejusterbart
læderrat og et todelt nedfældeligt bagsæderyglæn.
Plus en ekstra dør i hver side, som både er bekvemt
og traditionelt giver en forholdsmæssigt højere
brugtbilspris, når man en dag måtte skulle sælge sin
Swift.
Det er svært at forestille sig at skulle være uden
det udstyr og de egenskaber, især når man først er
begyndt at bruge det, og kun knæairbag’en og
el-ruderne er også standard i den billigste udgave.
Meget udstyr for pengene
Lægger man siden LED kørelys, fartpilot og
tågeforlygter oveni, er merprisen 7000 kroner og for
15.000
kroner yderligere får man også 16” alufælge,
sorttonede ruder ved bagsæderne, et frækt hvidt tag
og glinsende metallak. Så ender man op med en bil
som den, vi hér har prøvekørt. Et alternativt er at
få merudstyret for de 7000 kroner og så give afkald
på de to ekstra sidedøre, så ville prisen på 128.000
kroner kunne bibeholdes, men i vores verden ud fra
et økonomisk synspunkt er det en dårlig idé.
Egentlig kan man godt klare sig uden det ekstra
udstyr, men springet fra den billige version til
110.000 kroner til den billigste med den nye motor
er kæmpestort. Og sammenlignet med konkurrenter med
tilsvarende udstyr om ligeså kraftig en motor, står
Swiften også stærkt.
Den nye motor
Og hvordan er Swiften så med den nye motor, nu der
var tid til at køre lidt flere kilometer i den. Det
kan siges meget kort: Glimrende. Motoren er så
harmonisk, at det føles lettere at køre økonomisk
med den, den er lydløs og dermed også ret
komfortabel.
Men det klare købsargument for en Suzuki Swift 1,2
Dualjet er: Man får en veldisponeret bil med gode
køreegenskaber, en glimrende motor og et godt
udstyr. I tilgift gives der 3 års garanti og så er
der tale om en japansk bil, også det borger for
kvaliteten.
Et lille PS: Efter at vi havde kørt Suzuki
Swift Action har importøren lanceret en version med
endnu mere udstyr: Swift Exclusive. Den koster 5000
kroner yderligere og for den ekstra betaling får man
automatisk klimaanlæg (i stedet for manuel
aircondition), nøglefri betjening af dørlåsene,
elektriske sideruder også i bageste døre samt
multijusterbart rat og et par andre mindre ting.
Selvfølgelig er prisen så også krøbet op på 155.000
kroner, men igen: Man får meget bil og rigtig meget
udstyr for det beløb.
|