Det er et godt stykke tid siden vi sidst satte
Suzuki Splash under lup. Synd, for den har over
samme periode sat sit præg på danske
parkeringspladser i en sådan grad, at man mange
steder skal benytte den fjernbetjente centrallås til
at identificere den bil, man har nøgler til. Så
mange er der.
Dengang var et af ankepunkterne i vores test, at den
lille bil var udrustet med dieselmotor. Der findes
også en udgave, ja flere udgaver med benzinmotor,
den prøvekørte var udrustet med en nz lille
3-cylindret sag, der præsterer 68 hestekræfter og
passer rigtig godt til bilen.
Og så har Suzuki også introduceret Splash i en
særlig Aircon version, der desuden er udrustet med
det såkaldte GLS udstyr. Og så er alt jo egentlig
godt.
Fin lille maskine
Det er ikke fordi der er sket alverden med den lille
bil siden introduktionen i 2008. Derfor er alle de
funktionelle kommentarer, som man kan læse i vores
test af dieseludgaven dengang stadig gyldige (læs
om Suzuki Splash 1,3 DDiS GLS hér >>>). Men
fordi man nu har en, faktisk ret fin lille
benzinmaskine, der ikke vibrerer meget og i det hele
taget ikke giver meget lyd fra sig, er
helhedsbilledet blevet bedre.
Dens fartpræstationer er en anelse dårligere end
dieselbilens og brændstofforbruget er det også. Til
gengæld er bilen meget billigere og dieselversionen
findes da heller ikke i programmet længere.
Samtidig er prisen faldet med 1000 kroner og man får
aircondition med i købet, så herligheden er nu
prissat til 127.000 kroner. Det ser jo egentlig ret
godt ud.
Det med prisen…
Når begejstringen alligevel ikke overstråler
gensynet med den lille bil, er det ikke fordi bilen
er dårlig. Bestemt ikke. Det vidner de mange
eksemplarer på parkeringspladserne også om. Men
bilen er ikke helt ny og prisen er – trods aircon –
ikke bemærkelsesværdig. GLS udstyret inkluderer dog
hele striben af sikkerhedsmæssige elementer,
herunder Isofix barnestolsbeslag, samt 15” alufælge,
læderrat, pollenfilter, sædevarme og tågebaglygter.
Det skal man naturligvis tage med i betragtning, når
man vurderer bilens pris.
Hvis man anno 2012 vælger en Suzuki Splash, gør man
det dog først
og fremmest, fordi hjertet taler med og fordi Suzuki
har ry for at bygge gode biler. Og så er 1,0 GLS
Aircon et udmærket valg.
Aircondition fravælges ofte af købere af småbiler,
fordi de måske ønsker en bil så billig som muligt.
Men aircondition har den herlige evne, at udover at
køle kabinen, når den er varm, affugter den også
kabinen ned til temperaturer tæt ved frysepunktet.
Det er nu meget rart, at man ved bykørsel kan
affugte kabinen med recirkuleringen slået til, så
man på én gang får varm, tør luft i kabinen, duggen
fjernet fra ruderne og slipper for udstødningen fra
busser og lastbiler og gamle udslidte danskerbiler,
der kun er i drift pga. de danske afgiftsregler –
eller fordi ejerne ikke har fået øjnene op for at
der findes miljørigtige, sikre småbiler, som er til
økonomisk at komme i nærheden af. Som f.eks. Suzuki
Splash.
|